„V noci jsem snil, že jsem motýlem, a teď nevím, zda jsem člověkem, který snil, že je motýlem, nebo zda jsem motýlem, kterému se zdá, že je člověkem“

„Život ve lži“ - Mýtus Leni Riefenstahl

Kategorie
25. Únor 2008
„Život ve lži“ - Mýtus Leni Riefenstahl
Galerie Leica k nám s velkým mediálním ohlasem přivezla z Hamburku retrospektivní výstavu fotografií dvorní nacistické filmařky i velké Hitlerovy přítelkyně a obdivovatelky Leni Riefenstahl.
Riefenstahl se proslavila zejména nacistickým propagandistickým filmem ze sjezdu Hitlerovy strany NSDAP z roku 1934, Triumf vůle (»Triumph des Willens«), který ji nejen vynesl mezinárodní věhlas a doposud neutuchající slávu, ale i filmová ocenění na festivalu v Benátkách v roce 1935 a na Světové výstavě v Paříži v roce 1937. Její další nejslavnější film Olympia z Olympijských her v roce 1936, složený z částí Přehlídka národů (»Fest der Völker«) a Oslava krásy (»Fest der Schönheit«), za nějž získala zlatou medaili na Světové výstavě v Paříži, cenu za nejlepší film v Benátkách v roce 1938, v roce 1939 ocenění od Mezinárodního olympijského výboru a v roce 1956 byl zařazen mezi deset nejlepších filmů všech dob.
„Život ve lži“ - Mýtus Leni Riefenstahl
Avšak tato výstava, od které se čekalo konečné zhodnocení tvorby Leni Riefenstahlové, jež až do konce svého života (8. září 2003) odmítala veřejné zhodnocení své nejslavnější éry spojené s Třetí říší, nepřinesla téměř nic nového a čekal-li návštěvník pravdu nejen o jejím spojení s Hitlerem ale i o její umělecké tvorbě - Leni Riefenstahl prezentovala fotografie jiných fotografů jako své vlastní dílo, odchází z výstavy zklamán. Tedy více než co jiného získala výstava z minima maximum - veřejný věhlas a proudy návštěvníků, avšak žádná revoluce se nekoná a na řádné zhodnocení postavy i tvorby Leni Riefenstahl si budeme muset ještě počkat.
„Život ve lži“ - Mýtus Leni Riefenstahl
Fotografie samotné pak pokrývaly zejména poválečné období a to jednak fotografie domorodých kmenů v Keni a v Súdánu a několik portrétů Micka Jaggera a jeho ženy Biancy. A protože Leni není skutečnou autorkou drtivé většiny „svých“ nejslavnějších fotografií zejména z oceňované Olympie, většina prezentovaných fotografií vznikla z filmového pásku, ovšem s mnohem nižší technickou i uměleckou kvalitou.
Shrnuto: Leni Riefenstahl je sice filmařský pojem, avšak jako fotografka by se dala označit ne-li jako zlodějka, tak jako největší mystifikátorka v dějinách - již od času Triumfu vůle se v ní projevila zdatná obchodnice a nechávala se při natáčení svých filmů často fotografovat, což dále prodávala jako své dílo pod vlastní značkou.
 
Mýtus Leni Riefenstahl
3.12.2004 - 6.2.2005
Galerie Louvre, Národní třída 22, Praha
 

Pavučina:

  1. Mýtus Leni Riefenstahl - anotace Galerie Leica
Zatím nikdo nehlasoval