Top Dogs

28. Květen 2008
Máte padáka! Najděte si práci.
Top Dogs
Životní zlom se ztrátou iluzí, ale i vlastní hodnoty, potažmo smyslu života, jež pro mnohé znamená vyhazov ze zaměstnání, roste ruku v ruce s „významností“ a „prestižností“ ztracené pozice na pomyslném žebříčku společenského klovacího řádu. A o tom, jak se s touto životní deziluzí o své nenahraditelnosti a nepostradatelnosti vyrovnává societa těch nejvyšších top manažerů, se nám pokouší přiblížit drama švýcarského dramatika Urse Widmera, Top Dogs, jež skvělým způsobem zinscenovalo experimentální brněnské HaDivadlo pod režijní taktovkou Jiřího Pokorného tak, že představení bylo mimo jiné oceněno i na pražském festivalu německého jazyka Max 2003 a cenou za nejlepší režii na mezinárodním festivalu alternativních divadel Tempus Art v témže roce.
Top Dogs
Hra se odehrává v restrukturalizačním centru, které má vyhozeným manažerům jednak najít práci, ale i v nich má za pomoci faxů, operátorek, počítačů a telefonů nadále udržovat pocit nepostradatelnosti, aby v nich nevzklíčil pocit prázdnoty, který byl doposud zahlušen jejich workholismem.
Top Dogs
Manažeři dále postupují společnou terapii, kde si ve formě dialogů znovu prožívají trauma při rozhovoru se svým nadřízeným, ale i následky svého vyhazovu, rozpad rodiny, ale i odchod vypočítavé manželky, jež zůstávala jen pokavaď, dokud nevyschl mocný tok peněz. Jen velmi postupně odhalují svou skutečnou ublíženou tvář, jež byla doposud ukryta za vnější maskou chlapácké tvrdosti,a hojí si své doposud otevřené rány. Důležitým prvkem představení je široká škála představovaných lidských charakterů, které se objevují pod strženými maskami, ale i kontakt s publikem - hra se odehrává v miniaréně obklopené ze dvou stran sedícími diváky, jež nejenže tvoří nedílnou součást představení, ale hra je na této interakci přímo postavena.
autor: Urs Widmer
režie: Jiří Pokorný
scéna: Tomáš Rusín