Tennessee Williams: Skleněný zvěřinec

31. Prosinec 2008
Skleněný zvěřinec

Skleněný zvěřinec

Šířeji představovat Tennessee Williamse, krom jiného autora tak divácky úspěšných her jako Tramvaj do stanice Touha či Skleněný zvěřinec asi vášnivému diváku netřeba. A jako zcela irelevantní obava se mi jeví strach režiséra Janusze Klimszy, že by Tennessee Williams ztratil s uběhlými více jak šedesáti léty od vzniku Skleněného zvěřince (1944) cokoliv na své aktuálnosti. Právě naopak nelze než kvitovat Klimszův závěr po roce a půl zkoušek původně s žáky ostravské konzervatoře, že Zvěřince je „hra napsaná o době, kterou žijeme teď“.
Skleněný zvěřinec

Skleněný zvěřinec

A právě Klimszova režie je v tomto nastudování jednou z dominantních podnětů, pro které byla hra doslova odsouzena stát se jedním z nejkultovnějších představení ostravského Divadla Petra Bezruče, ne-li českou divadelní legendou. Ovšem Klimszovo uchopení tématu hry se dotklo krom samotné koncepce, společně s Martou Roszkopfovou, i návrhu scény, která krom dnes asi zcela nepostradatelného minimalismu doslova zhmatatelní atmosféru balancující mezi chudinských bytem - otlučený nábytek a skladem - stohy papírových krabic.
Skleněný zvěřinec

Skleněný zvěřinec

Skleněný zvěřinec

Skleněný zvěřinec

Skleněný zvěřinec

Skleněný zvěřinec

Nicméně co by autor hry, dramaturg či režisér zmohli nebýt kvalitního hereckého obsazení, ze kterého v případě Skleněného zvěřince mrazí. Přiznám se, že nejsem, respektive doposud jsem nebyl, příliš velkým fanouškem současného hereckého fenoménu Richarda Krajča, nicméně jeho výkon v roli nespokojeného až rozzuřeného Toma patří společně s Annou Cónovou v roli jeho afektované matky ke skutečným hereckým exhibicím, byť oba své role pojali ve velmi volném stylu, což však dává představení maximální svobodu a potažmo i hodnověrnost. Ba, herectví Richarda Krajča bylo více než divadlem, kdy dlouhá scéna Tomovy sestry Laury, v podání Lucie Žáčkové, jež ve své roli tvoří přesný protiklad jak ke své matce tak bratrovi, a jí dohazovaného nápadníka Jima - Pavla Gajdoše, se bez jeho přítomnosti zdála být nekonečnou, kdy zvláště na Gajdošovi bylo znát, že jeho role mu zcela nesedne na tělo.
Autor: Tennessee Williams
Režie: Janusz Klimsza
Scéna a kostýmy: Marta Roszkopfová a Janusz Klimsza