Pier Paolo Pasolini: Teoréma

Pier Paolo Pasolini: Teoréma

Pier Paolo Pasolini: Teoréma

Námět Teorémy Piera Paola Pasoliniho již v mnohém předesílá rok vzniku 1968, tedy rok, ve kterém v Evropě i v USA vyvrcholilo revoluční hnutí ať na straně evropských studentů tak hippies, s černošskými radikály tak nezávislými beatniky - tedy boj nejen proti starému a nemocnému zřízení, ale i proti maloměšťáckému smýšlení i způsobu života.
Pier Paolo Pasolini: Teoréma

Pier Paolo Pasolini: Teoréma

Původní Pasoliniho záměr byl natočit Teorému v New Yorku, nicméně jak pro nedostatek finančních prostředků tak pro přehodnocení původního námětu přenesl svůj příběh do italského Milána, konkrétně do jedné zcela nenápadné a v ničem nevynikající rodiny bohatého průmyslníka.
Pier Paolo Pasolini: Teoréma

Pier Paolo Pasolini: Teoréma

Jednoho dne rodinu navštíví divákovi blíže nepředstavený host, anděl i ďábel v jedné osobě - jeho příchod je symbolicky zdůrazněn i změnou původního monochromatického ladění snímku na barevné. Tento host během několika dnů zcela rozvrátí dosavadní život všech členů rodiny - bigotně věřící služebná Emilia se vrátí do své rodné vesnice, aby zde nejprve držela půst a jedla jen vařené kopřivy, poté konala zázraky a nakonec byla za živa svou matkou
Pier Paolo Pasolini: Teoréma

Pier Paolo Pasolini: Teoréma

zahrabána do země; matka Lucia dále hledá a nenalézá své tělesné uspokojení v náručích mnoha dalších mladých mužů, které jako mužské prostituty sbírá u silnice; dcera Odetta se propadá do stavu netečnosti a je léčena na psychiatrické klinice; syn Pietro, který prohrává svůj marný boj s vlastní homosexualitou odchází z domova, aby se stal malířem a průkopníkem nového pojetí výtvarného umění; potažmo hlava rodiny Paolo odevzdává svůj průmyslový podnik, jehož budování zasvětil svůj život, dělníkům, aby se na Milánském nádraží uprostřed davu diváků svlékl donaha a utekl mimo civilizaci.
Pier Paolo Pasolini: Teoréma

Pier Paolo Pasolini: Teoréma

Nosný příběh Teorémy Pasolini později přepsal do stejnojmenné povídky, ba dokonce Giorgio Battistelli film zhudebnil jako operu. Námět Teorémy pak o rok později Pasolini rozšířil ve snímku Vepřinec, ve kterém původní myšlenku rozdělil do dvou dějově i časově oddělených linií - v první se syn německého průmyslníka s nacistickou minulostí Julian Klotz oddává zoofilním hrátkám s prasaty, které jej nakonec roztrhají a sežerou, a v druhé se ve středověkém Španělsku vytváří loupežnická skupina kanibalů, která je nakonec vybita vládním vojskem.
Pier Paolo Pasolini: Teoréma

Pier Paolo Pasolini: Teoréma

Teoréma se v kontextu Pasoliniho tvorby vyznačuje i několika dalšími unikáty - v tomto filmu poprvé využil služeb profesionálních filmových herců, ale byl i již poněkolikáté soudně zažalován z nemravnosti a obscénnosti - ostatně jeden z významů filmu je i oslava sexu a homosexuality. Přes protesty Vatikánu však snímek získal cenu za nejlepší film na festivalu v Benátkách, což následně určilo i verdikt soudu, který Teorému v souladu s Pasoliniho charakteristikou jakožto „básně ve formě výkřiku zoufalství“ označil za poetické dílo.
Teorema, Itálie, 1968 (98 minut)
režie: Pier Paolo Pasolini
scénář: Pier Paolo Pasolini
kamera: Giuseppe Ruzzolini
hudba: Ennio Morricone, Ted Curson
Silvana Mangano … Lucia (matka), Terence Stamp … cizinec, Massimo Girotti … Paolo (otec), Anne Wiazemsky … Odetta (dcera), Laura Betti … Emilia (služebná), Andrés José Cruz Soublette … Pietro (syn), Ninetto Davoli … pošťák
Pier Paolo Pasolini: Teoréma

Pier Paolo Pasolini: Teoréma

Pier Paolo Pasolini: Teoréma