Prázdniny v Římě

Prázdniny v Římě

Prázdniny v Římě

Zatímco v Itálii vrcholí neorealistická revoluce, americká kinematografie kráčí dále svou tradiční metodou se sázkou na jednu či dvě herecké hvězdy a snadno srozumitelný příběh s přesahem ke kýči potažmo duševní i umělecké prázdnotě. Prázdniny v Římě jeden z nejoblíbenějších a současně nejkýčovitějších snímků všech dob, překonaný snad již jen o deset let starší Casablancou, pak kombinuje právě oba filmové postupy - italský neorealismus a tradiční americké pojetí romantické komedie s tím, že ony neorealistické prvky jsou ve filmu, snad nepochopením ze strany svých tvůrců, převráceny ve svůj protiklad tak, že Prázdniny v Římě jsou svým způsobem velmi geniální filmovou parodií.
Prázdniny v Římě

Prázdniny v Římě

Nicméně to, co dělá z Prázdnin v Římě filmovou legendu je zejména obsazení hlavních rolí Gregory Peckem v roli charismatického novináře Joea Bradleyho a zejména Audrey Hepburn v roli mediálně oblíbené princezny Anny na jejíž roztomilosti, se kterou se na jeden den a jednu noc stane světem neprotřelou dívkou, řekněme z vyšších vrstev, film stojí i padá. (Ostatně právě Audrey Hepburn lze položit jako hlavní inspiraci pro o půl století mladší, nicméně podobně divácky i komerčně úspěšnou, Amélii z Montmartru, ve kterém je Amélie v podání Audrey Tautou od princezny Anny takřka k nerozeznání).
Roman Holiday, USA 1953, 118 min.
námět: Dalton Trumbo
režie: William Wyler
scénář: Ian McLellan Hunter, John Dighton
kamera: Henri Alekan, Franz Planer
hudba: Georges Auric, Victor Young
Gregory Peck - Joe Bradley, Audrey Hepburn - princezna Anna, Eddie Albert - Irving Radovich, Hartley Power - pan Hennessy, editor, Harcourt Williams - velvyslanec, Margaret Rawlings - hraběnka Verebergová, Tullio Carminati - gen. Provno, Paolo Carlini - Mario Delani, kadeřník, Claudio Ermelli - Giovanni, domácí

Prázdniny v Římě

Prázdniny v Římě

Prázdniny v Římě