Tomáš Vorel: Pražská pětka

31. Leden 2009
Tomáš Vorel: Pražská pětka

Tomáš Vorel: Pražská pětka

Filmová 80. léta lze co umělecké a tvůrčí kvality shrnout jakožto „marast“, kdy jak vlivem emigrací, zákazů, cenzorský zásahů tak vlastní prodejnosti se český film jakoby vrátil zpět v čase a zahodil tak vše, co bylo pracně vydobyto v 60. letech, ve kterých se československý film stal doslova světovým fenoménem. Nicméně na konci 80. let se alespoň v náznacích a s více než desetiletým zpožděním začíná projevovat vliv nezávislé undergroundové kultury a světlo světa tak například spatřila dvojice filmařsky i umělecky velmi vyspělých snímků Tomáše Vorla, Kouř (1990) a Pražská pětka (1988).
Zatímco Kouř můžeme směle charakterizovat, co do filmových kvalit, za jednoznačně nejvydařenější český muzikál všech dob, hodnocení Pražské pětky není pro její formu, kdy Tomáš Vorel dal prostor těm uměleckým disciplínám, jež by se ani v dnešních podmínkách neměly šanci dostat ani do popůlnočního televizního vysílání, natož na filmové plátno: Pantomimické grotesce Směr Karlštejn v podání skupiny Mimóza; výtvarné performanci Bersidejsi v podání Výtvarného divadla Kolotoč; Oldův večírek Recitační skupiny Vpřed; Barvy Baletní jednotky Křeč; a melodrama Na brigádě v podání divadla Sklep.
Ač si divácký ohlas odnese spíše ona činoherní část, tedy groteska Směr Karlštejn, kterou Vorel o necelé dvě dekády později přepravoval do podoby celovečerního snímku Skřítek, a parodie na uvědomělou filmovou produkci 50. let Na brigádě. Jako nejzávažnější se nad ostatní vyděluje veršovaná hříčka Oldův večírek, o mladém a snaživém údržbáři jednoho lepšího pražského hotelu, a zvláště pak část Barvy, jež nad ostatní vyniká dokonale vypracovanou taneční dramaturgií bratří Cabanů.
Pražská pětka, ČR 1988, 97 min.
námět:
Tomáš Vorel … 1. Směr Karlštejn, 5. Na brigádě
David Vávra … 1. Směr Karlštejn, 5. Na brigádě
Čestmír Suška … 2. Bersidejsi
Richter & Pečírka … 2. Bersidejsi
Krásné nové stroje … 2. Bersidejsi
Lumír Tuček … 3. Oldův večírek
R.S. Vpřed … 3. Oldův večírek
Michal Caban … 4. Barvy
Tomáš Hanák … 5. Na brigádě
Pacocamino … 5. Na brigádě
Jiří Fero Burda … 5. Na brigádě
scénář:
Čestmír Suška … 2. Bersidejsi
Lumír Tuček … 3. Oldův večírek
Michal Caban … 4. Barvy
Tomáš Hanák … 5. Na brigádě
režie: Tomáš Vorel
scénář: Tomáš Vorel
kamera: Roman Pavlíček … 1. Směr Karlštejn, 3. Oldův večírek, 4. Barvy, 5. Na brigádě Antonín Weiser … 2. Bersidejsi
hudba:
Karel Bubuljak .... 1. Směr Karlštejn
Pavel Richter .... 2. Bersidejsi
Standa Diviš .... 2. Bersidejsi
Jiří Chlumecký .... 4. Barvy
David Noll .... 5. Na brigádě
Jaroslav Vaculík .... 5. Na brigádě
Jiří Podzimek .... 5. Na brigádě
Roman Kopřivík .... 2. Bersidejsi
Milan Šteindler … dr. Milan Šteindler CSc., lektor, Eva Holubová … 1. Směr Karlštejn - matka, David Vávra … 1. Směr Karlštejn - otec, Michaela Pfeifrová … 1. Směr Karlštejn - holčička, David Prágr … 1. Směr Karlštejn - kluk, Michal Prágr … 1. Směr Karlštejn - kluk, Tomáš Vorel … 1. Směr Karlštejn - skřítek, Marie Vnoučková … 1. Směr Karlštejn - matka II, Martin Dejdar … 1. Směr Karlštejn - otec II, Dina Chourová … 1. Směr Karlštejn - holčička II, Jan Adam … 1. Směr Karlštejn - kluk II, Luboš Veselý … 1. Směr Karlštejn - jedlík, Čestmír Suška … 2. Bersidejsi, Jan Slovák … 2. Bersidejsi, Aleš Najbrt … 2. Bersidejsi, Štěpán Pečírka … 2. Bersidejsi, Mojmír Pukl … 2. Bersidejsi, Pavel Švec … 2. Bersidejsi, Olga Michálková … 2. Bersidejsi, Tereza Roglová … 2. Bersidejsi, Tereza Wiechová … 2. Bersidejsi, Radana Bébarová … 2. Bersidejsi, Martina Schmidtová … 2. Bersidejsi, Lenka Vychodilová … 2. Bersidejsi, Zdeněk Marek … 3. Oldův večírek - Olda, Radim Vašinka … 3. Oldův večírek - mistr, Lumír Tuček … 3. Oldův večírek - Hugo, Alena Tesařová … 3. Oldův večírek - Princezna, Jana Tučková … 3. Oldův večírek - pokojská, Věra Víchová … 3. Oldův večírek - pokojská, Lenka Vlachová … 3. Oldův večírek - pokojská, Zuzana Svátková … 3. Oldův večírek - pokojská, Miroslav Maruška … obchodník, Radek Dočekal … 3. Oldův večírek - obchodník, Ladislav Platil … 3. Oldův večírek - obchodník, Ivo Kačaba … 3. Oldův večírek - obchodník, Miloslav Štibich … portýr, Jan Boháč … 3. Oldův večírek - recepční, Jiří Krytinář … 3. Oldův večírek - liftboy, Jiří Sova … 3. Oldův večírek - barman, Marek Vašut … 3. Oldův večírek - popelář, Jan Čenský … 3. Oldův večírek - popelář, Lada Ostrčilová … 4. Barvy, Šimon Caban … 4. Barvy, Martin Čumpelík … 4. Barvy, Vojtěch Kopecký … 4. Barvy, Martina Riedelbauchová … 4. Barvy, Petra Zelenková … 4. Barvy, Vít Máslo … 4. Barvy, Jiří Bauer … 4. Barvy, Tereza Kučerová … 4. Barvy, Jana Krňanská … 4. Barvy, Simona Rybáková … 4. Barvy, Iveta Jadrníčková … 4. Barvy, Tomáš Hanák … 5. Na brigádě - tramp, Jana Kušiaková … 5. Na brigádě - učitelka, Radomil Uhlíř … 5. Na brigádě - traktorista, Milan Šteindler … 5. Na brigádě - vedoucí, Jiří Vorel … 5. Na brigádě - předseda, Aleš Najbrt … 5. Na brigádě - pohůnek, Jan Slovák … 5. Na brigádě - příslušník SNB, Lenka Vychodilová … 5. Na brigádě - dojička, Pavel Auerbach … 5. Na brigádě - hostinský, Jana Smrčková … 5. Na brigádě - servírka, Bára Dlouhá … 5. Na brigádě - servírka, Tomáš ml. Vorel … 5. Na brigádě, Jiří Fero Burda … 5. Na brigádě - řidič