„V noci jsem snil, že jsem motýlem, a teď nevím, zda jsem člověkem, který snil, že je motýlem, nebo zda jsem motýlem, kterému se zdá, že je člověkem“

Pier Paolo Pasolini: Evangelium sv. Matouše

18. Leden 2009
Pier Paolo Pasolini: Evangelium sv. Matouše

Pier Paolo Pasolini: Evangelium sv. Matouše

Asi oprávněně je Evangelium sv. Matouše uvozováno jako vůbec nejlepší filmový výtvor Piera Paola Pasoliniho. Pasoliniho originální filmový postup kombinuje dokonalou ruční kameru s angažováním neherců bez jakékoliv předchozí zkušenosti (v Evangeliu mimo jiné obsadil i svou matku, řadu svých přátel ale i španělského studenta ekonomie do ústřední role Ježíše). To vše s podtextem, který prozrazuje Pasoliniho skutečné ambice filozofa tak, že umělecký žánr filmu kvalitativně i svým sdělením vysoce převyšuje.
Pier Paolo Pasolini: Evangelium sv. Matouše

Pier Paolo Pasolini: Evangelium sv. Matouše

V kontextu Pasoliniho filmografie je Evangelium sv. Matouše jeho teprve třetím celovečerním snímkem. Tatočený byl s odstupem tří let od debutu Accattone z roku 1961, avšak předznamenává celou další tvorbu, ve které se již značně rozchází s většinovým vkusem diváka tak, že krom skandálů ale i zákazů, kterými byla většina z jeho filmů provázena, je Evangelium nejoceňovanějším Pasoliniho snímkem zejména z toho důvodu, že je de facto jeho posledním, který je srozumitelný širokým diváckým vrstvám a to navíc ani ne tak pro způsob, jakým novozákonní Matoušovo evangelium Pasolini pojal, jako pro všeobecnou známost předlohy, od které se Pasolini takřka neodklonil, ba v mluvených dialozích použil přesné citace biblického textu.
Pier Paolo Pasolini: Evangelium sv. Matouše

Pier Paolo Pasolini: Evangelium sv. Matouše

Původní myšlenka vzniku Evangelia je spjata s Pasoliniho filmovou povídkou Tvaroh z roku 1962, avšak poté co byl Pasolini právě za Tvaroh obžalován a odsouzen ke čtyřem měsícům vězení za zneuctění náboženství (rozsudek byl v roce 1967 zrušen), věnuval se dočasně jiným projektům.
Pier Paolo Pasolini: Evangelium sv. Matouše

Pier Paolo Pasolini: Evangelium sv. Matouše

Původní exteriéry pro Evangelium Pasolini zamýšlel umístit do Palestiny - v Palestině dokonce natočil hodinový dokument Obhlídka exteriérů v Palestině, který předložil vedení Křesťanské demokracie, od níž očekával finanční podporu, ale nakonec vzhledem k arabské převaze v zevnějšku tehdejšího palestinského obyvatelstva, exteriéry umístil do jižní Itálie.
Pier Paolo Pasolini: Evangelium sv. Matouše

Pier Paolo Pasolini: Evangelium sv. Matouše

Mnohý dnešní divák bude asi zklamán, že Evangelium není alespoň v kontextu Pasoliniho tvorby nijak kontroverzní, ba byť byl Pasolini mnoha skandály proslulý ateista, marxista, homosexuál ale i otevřený nepřítel kléru pojal postavu Ježíše plně v souladu s oficiálně možným výkladem Ježíše jako člověka, v Pasoliniho pojetí jako dogmaticky zásadového, charismatického, ale i náboženského vůdce, jenž se zaměřil na boj proti v otázce židovské víry v té době dominantním farizejům.
Pier Paolo Pasolini: Evangelium sv. Matouše

Pier Paolo Pasolini: Evangelium sv. Matouše

Nicméně ponoříme-li se hlouběji, zcela jistě nám krom dominantní snahy vyrovnat se s křesťanskou myšlenkovou tradicí nemůže ujít paralela mezi farizeji a katolickou církví na straně jedné, a Ježíšem s Pasolinim na straně druhé - oba v moderním pojetí revolucionáři, jenž stáli na troskách starého a budovali pořádek nový.
Il Vangelo secondo Matteo, Francie / Itálie, 1964 (140 minut)
předloha: Evangelium sv. Matouše
režie: Pier Paolo Pasolini
scénář: Pier Paolo Pasolini
kamera: Tonino Delli Colli
hudba: Luis Enríquez Bacalov, Carlo Rustichelli, Johann Sebastian Bach, Wolfgang Amadeus Mozart, Sergei Prokofiev, Anton Webern
kostýmy: Danilo Donati
hrají:
Enrique Irazoqui … Christ, Margherita Caruso … Mary (younger), Susanna Pasolini … Mary (older), Marcello Morante … Joseph, Mario Socrate … John the Baptist, Settimio Di Porto … Peter, Alfonso Gatto … Andrew, Luigi Barbini … James, Giacomo Morante … John, Giorgio Agamben … Philip, Guido Cerretani … Bartholomew, Rosario Migale … Thomas, Ferruccio Nuzzo … Matthew, Marcello Galdini … James son of Alphus, Elio Spaziani … Thaddeus, Enzo Siciliano … Simon, Otello Sestili … Jude, Rodolfo Wilcock … Caiphus, Alessandro Clerici … Pontius Pilate, Amerigo Bevilacqua … Herod I, Francesco Leonetti … Herod II, Franca Cupane … Herodiade, Paola Tedesco … Salome, Rossana Di Rocco … Angel of the Lord, Renato Terra … Posessed one, Eliseo Boschi … Joseph of Arimathea, Natalia Ginzburg … Mary of Bethania
Pier Paolo Pasolini: Evangelium sv. Matouše

Pier Paolo Pasolini: Evangelium sv. Matouše

Pier Paolo Pasolini: Evangelium sv. Matouše

Pier Paolo Pasolini: Evangelium sv. Matouše

Pier Paolo Pasolini: Evangelium sv. Matouše

Pier Paolo Pasolini: Evangelium sv. Matouše

Pier Paolo Pasolini: Evangelium sv. Matouše

Pier Paolo Pasolini: Evangelium sv. Matouše

Pier Paolo Pasolini: Evangelium sv. Matouše

Pier Paolo Pasolini: Evangelium sv. Matouše

Pier Paolo Pasolini: Evangelium sv. Matouše

Pier Paolo Pasolini: Evangelium sv. Matouše

Pier Paolo Pasolini: Evangelium sv. Matouše

Pier Paolo Pasolini: Evangelium sv. Matouše

Pier Paolo Pasolini: Evangelium sv. Matouše

Pier Paolo Pasolini: Evangelium sv. Matouše

Pier Paolo Pasolini: Evangelium sv. Matouše

Pier Paolo Pasolini: Evangelium sv. Matouše

Tvé hlasování: Žádná Průměr: 5 (1 hodnocení )