„V noci jsem snil, že jsem motýlem, a teď nevím, zda jsem člověkem, který snil, že je motýlem, nebo zda jsem motýlem, kterému se zdá, že je člověkem“

Tomáš V. Odaha

Kategorie
21. Únor 2008
T. Odaha
V noci nechceš jít spát. Nelaskáš se s ní. Je studená. Má horký rty, skelný oči. To tělo tam už asi neleží.
Nikdy jsem se s ní nelaskal. Asi jsem ji viděl v příliš mnoho náručích. Slibovala mnoho a odnesla si všechno. Možná, že ji někdo říká „ty má malá děvko“. Laská si ji jako jedovatýho plaza na klíně. Čeká, dokud nekousne. Ví, že to bude bolet. Těší se na ni. Jak zabolí. Lampa zhasne a ona zas půjde. Od domu k hrobu. Ví to. Myslí si, že ji povalí do trávy. Chytne ji za vlasy. Bude jej prosit. Dal ji ženský jméno. Nikdy žádnou nepoznal. V očích měl strach. Chtěl žít. Rozdrtit si ruce v prach. Živýho jej nedostane. To slibuji.
Lidi z ní udělali bestii. S rukama od krve. Já jí nijak neříkám. Má ženský jméno. Nikdy jsem ji nijak neřekl. Mne prosit nebude. Bude se dlouho dívat. Možná měla dřív slzy v očích. Než se stala děvkou. Milenkou a chotí. Na jednu dlouhou noc. Bez kuropění a kohouta na smetišti. Asi jsem si jednou potkal. Neměla už oči. Sama si je vypíchla. Teď rojí krvavý slzy. Vrážela do lidí. Měla sestru. Nenáviděla ji. Pak zakopla a upadla. Začala ji sprostě nadávat. Ale mne prosit nebude.
Chtěl bych ji dát kytici rudejch růží. Chci aby to věděla. Panna, co spala s každým. Neviděl jsem ji do tváře. Jenom ty krvavý slzy. Měla svatební roucho. Bílej závoj. Chtěl bych být první.
Vím to. Je děvka. Měla s každým něco. Nevyhýbala se ani bláznům. Ani dětem. Jenom mně. Nejsem šílený. Zítra možná budu. Šílený nebo milenec. Vím to. Nebude mě poslouchat. Má ohlodanou stydkou kost. Krysy. Neměly, co žrát.
Těší se na svatební noc. Zhasne jedna lampa. Dopadne hrouda hlíny. Rodrtím si ruce. A půjdu sám. Nočním městem. Hledat tu děvku. Bez očí. Bez tváře. S ohlodanou kostí.
Bude plakat. Bude mou první. Bez loučení. Bez polibku.

 

Tvé hlasování: Žádná Průměr: 3.4 (67 hlasů)

Článek “Tomáš V. Odaha” 7 responses

  1. apologetika

    Dobrý den pane Odala. Až dnes jsem se čirou náhodou dostal k vaší fundované recenzi filmu BRAK. Je s podivem, že díky netu můžou plivat a řeknu i zvracet své názory lidé vašeho typu. Uznávám, že každý člověk má nárok vyjádřit svůj názor. Ale tento názor by měl být podložen elementární znalostí např. hodnoceného díla. Např. ve Wikipedii se dočtete, kdo byl producentem filmu BRAK (asi si zaměňujete pojmy producent a produkční :-) Nechci obhajovat uměleckou kvalitu filmu BRAK. Ale byl natočen za těch podmínek, které byly nastaveny. Jen pro vaši informaci "...místní mecenáš Miloslav Tlusťák (jen tak mimo jste mu nepřiznal titul PhDr. - vystudoval dějiny umění u prof. Fr. Dvořáka), přešvihl vámi uváděný rozpočet o téměř dvoujnásobek. Samozřejmě je to včetně nákladů na reklamu a distribuci. Nevím zda jste vůbec film viděl, ale o filmu se v superlativech vyjádřila např. Mirka Spáčilová, které si vážím jako naší DÁMY filmové kritiky. Kterou asi zná většina kulturně informovaných lidí v ČR. Oproti tomu třeba mě vaše jméno nic neříká. Takže pane. Chce to "znát mapu" jak tvrdí jistý klasický filmový výrok. Nic proti vám osobně nemám, ale hodnotit něco bez znalosti souvislostí a faktů (zaměňovat producenta a produkčního) je diletantské (velmi jemně řečeno). S přáním pěkného dne PhDr. Miloslav Tlusťák

    Submitted by PhDr. Miloslav Tlusťák (bez ověření)

  2. Recenze snímku Brak

    Dobrý den, pane Tlusťáku, děkuji za vaši reakci k mé recenzi filmu Brak. Přečetl jsem si ji hned 2x a po pravdě mi nepřišla jako „plivání“ anebo „zvracení“. Naopak, snažil jsem se o dávku objektivnosti k filmu, který mi přijde jako nepodařený ve všech svých složkách a který bych chápal jen jako prvoplánovou recesi.
    Rozpočet snímku se mi nepodařilo dopátrat - mé zdroje se pohybovaly mezi 4 až 7 milióny. To, jak píšete, že rozpočet byl ve skutečnosti téměř dvojnásobný, je pro mne zajímavá informace, bohužel však nevím, zda důvěryhodná. - Nemohu ověřit vaši identitu a proto bych Vás chtěl požádat o nějaký odkaz, odkud by bylo možné citovat.

    V každém případě děkuji i za Vaši zcela nesouhlasnou reakci, kdy máte pravdu v tom, že je nutné „znát mapu“.

    T. Odaha

    PS: Mirku Spáčilovou si jako filmové kritičky nevážím. Její recenzi Braku jsem nečetl - chystám se tak učinit nyní - ale obecně u ní často platí pravidlo, že její recenze je nutné negovat. Tj. co prohlásí za špatný snímek, anebo za vynikající, je v mém osobním dojmu zcela naopak. A s tímto názorem jsem se setkal u více zasvěcenějších a i proto již delší dobu její recenze nečtu.






    Submitted by odaha

  3. Perverznosti a hnus! Nebýt

    Perverznosti a hnus!
    Nebýt doma, tak si odplivnu.

    Submitted by Kdokoliv (bez ověření)

  4. Gramatika

    Vážený pane Odaho, doučte se laskavě českou gramatiku, píšete-li veřejně o filmu, resp. čemkoli. (Zejména vztažná zájmena jenž, jež apod.)

    Submitted by Kdokoliv

  5. Milý Anonyme.., ovládáte sice

    Milý Anonyme.., ovládáte sice jistě gramatiku, ale kromě ní nevím :-D

    Submitted by Kdokoliv (bez ověření)

  6. Lepší umět psát zajímavě s

    Lepší umět psát zajímavě s chybama, než spisovně o ničem a ani se pod to nepodepsat, pane kdokoliv...

    Submitted by Pjenkys (bez ověření)

  7. Ano, přesně! Děkuji a přeji

    Ano, přesně! Děkuji a přeji krásné dny a roky! M

    Submitted by Kdokoliv (bez ověření)