Variace na chlast

24. Prosinec 2008
Variace na chlast

Variace na chlast

Velmi primitivní scénář hry Variace na chlast, který je založen jen a pouze předstírání podroušeného stavu a z něj plynoucího „humoru“, který je navíc umocněn nějakým tím zaklením či vulgarismem za každou druhou replikou a tvoří tak minimálně polovinu oněch „humorných“ míst, by i dle velmi nekritického přístupu svých autorů Bolka Polívky & Dodo Gombára postačovala tak k nějakému televiznímu výstupu, v jehož duchu i úrovní humoru se ostatně celé představení nese. Ale přeci jen divadlo, byť na Divadlo Bolka Polívky nemá jeho divák nijak vysoká očekávání a víc než doteky múzy odchází uspokojen, vidí-li sobě známé tváře z televizních estrád, v sobě nese vyšší dramatické nároky a tak byla absence příběhu, nápadu či snad divadelního umění nahrazena sázkou na šaškovství v kombinací s koncepcí tzv. generální zkoušky, kdy herci zapomínají svůj text, říkají repliky druhých herců, předstírají stávku, hodinový vyhazov, usmíření, … a tak až do úplného vyčerpání diváka.
Variace na chlast

Variace na chlast

A právě ona snaha nahradit absenci čehokoliv, co by souviselo s divadelním umem, délkou představení tak, že se mnohý divák těší, kdy značně rozvleklé představení, jež nemůže již po několika úvodních minutách přinést nic nového a ve kterém je krom zmíněného opileckého přehrávání a vulgárních výrazů, kterými se hra doslova hemží tak, že není přenositelné do Polívkovy televizní Manéže, kam svou kvalitou i zpracováním bezesporu patří, humor soustředěn na „nahrávky“ na snadné odpálení Bolkem Polívkou, kde právě onen odstup mezi Polívkovou hvězdou a ostatními herci působí, přes snahu to zachránit vlastní ironickou reflexí, značně trapně.
Variace na chlast

Variace na chlast

Existuje-li tedy nějaký důvod, proč ztrácet čas a Variaci na chlast shlédnout, pak jen v kontextu poznání kam až může vést vlastní nekritičnost. V souvislosti s tímto představením pak nelze neobdivovat geniální tah režiséra J.A. Pitínského, jenž Boleslava Polívku obsadil do hlavní role představení Hvězd nad Baltimore v Divadle Husa na provázku, ve kterém v autobiografické roli Vlasty Buriana ve skutečnosti hraje sám sebe.
Autor & scénář: Bolek Polívka & Dodo Gombár
Režie: Dodo Gombár
Bolek Polívka, Jiří Pecha, Jaroslav "Barin" Tichý, Jiří "Fretti" Pfeifer, Helena Dvořáková, Martin Trnavský, Radim Novák