Bob Fosse: Kabaret

Bob Fosse: Kabaret

Bob Fosse: Kabaret

Kabaret, méně známý, avšak o to více podařenější filmový muzikál z roku 1972, vznikl volně na motivy stejnojmenného divadelního muzikálu s premiérou v roce 1966 na Broadway. Filmová verze však má s původní podobou již jen málo společného, protože pro potřeby filmu byl kompletně přepsán scénář, ale i drtivá většina písní a přirozeně i taneční choreografie. Režie filmu se zcela výjimečným způsobem ujal Bob Fosse, pro kterého sice byl Kabaret režijním filmovým debutem, ale v žánru muzikálu a tance působil již od svého mládí a to v nejprve úlohách tanečníka a později i choreografa a režiséra. A sám Fosse se přirozeně ujmul i samotné choreografie, jež ve filmu patří k těm největším perlám.
Bob Fosse: Kabaret

Bob Fosse: Kabaret

Snímek si odnesl celkem 8 Oscarů - krom obligátní režie, též pro herečku v hlavní roli (Liza Minnelli), herce ve vedlejší roli (Joel Grey v roli konferenciéra, jež přes svou zcela okrajovou úlohu opět patřil k perlám celého snímku), a dále ocenění za nejlepší kameru, výpravu, střih, zvuk a hudební aranžmá. Krom toho film získal desítky dalších významných filmových ocenění. Sám Fosse natočil ještě další tři vynikající snímky, ze kterých vyniká zejména autobiografický taneční snímek All That Jazz z roku 1979, který si krom jiných ocenění odnesl čtyři Oscary.
Bob Fosse: Kabaret

Bob Fosse: Kabaret

Jak bylo zmíněno úvodem, film je založen na kompletně přepracované verzi muzikálové podoby od Johna Kandera a Freda Ebba, která je zase pro změnu inspirována divadelní hrou Já jsem kamera od Johna Van Drutena z roku 1951 a povídkou ze sbírky Berlínské příběhy Christophera Isherwooda z roku 1945. Avšak za hlavního tvůrce, který dal filmu jeho neopakovatelnou atmosféru, lze jednoznačně prohlásit Boba Fosse.
Bob Fosse: Kabaret

Bob Fosse: Kabaret

Příběh je umístěn v Berlíně v roce 1931, kde sice panovala demokraticky zvolená vláda tak zvané Výmarské republiky, avšak ve vedlejších liniích vyprávěného příběhu se objevuje i stále stupňující se vliv Hitlerovy NSDAP.
Bob Fosse: Kabaret

Bob Fosse: Kabaret

Brian Roberts (Michael York) je poněkud chladný anglický akademik a básník, jenž si chce v Berlíně dokončit svůj doktorát z filozofie a živí se zde dáváním hodin z angličtiny. Americká zpěvačka Sally Bowles (Liza Minnelli) je pak jeho přesným povahovým protikladem - je veselá, lehkomyslná, užívá si plnými doušky života a pracuje v předním berlínském kabaretu Kit Kat Klub. Oba se stávají sousedy v nájemním bytě, který sdílí s dalšími individui jako jsou prostitutka či zkrachovalý nakladatel erotické literatury. Sally se pro Brianovo korektní ale chladné vystupování domnívá, že je gay a proto jej svede s tím, že ve svých nebohatých zkušenostech se ženami, konkrétně pak jednou jedinou zkušeností, prostě nepotkal tu pravou sexuální partnerku. Započnou tak spolu několika měsíční známost, která je krátce narušena jen třetím v milostné trojici a to playboyem baronem Maximilianem von Heune (Helmut Griem), se kterým se oba nezávisle na sobě vyspí s tím, že Sally si odnese kožich a Brian zlaté pouzdro na cigarety. Sally poté otěhotní a není jasné zda je otec baron či Brian. Brian se ale ukáže být gentlemanem a Sally nabídne sňatek. Ta jej nakonec odmítne, protože nechce zahodit svou uměleckou dráhu kabaretní zpěvačky, jež ji, jak pevně věří, nakonec dostane do Hollywoodu, a počaté dítě si nechá vzít za baronův kožich. Brian poté odcestuje sám zpět do své Alma Mater v Cambridge.
Bob Fosse: Kabaret

Bob Fosse: Kabaret

Vedle této hlavní linie se ve filmu odvíjí řada vedlejších podpříběhů a to ať již v podobě nástupu Hitlera, perzekuce Židů ale zejména pak velmi autentických kabaretních představení v Kit Kat Klubu, jež tvoří vlastní jádro celého filmu.
Bob Fosse: Kabaret

Bob Fosse: Kabaret

Jak bylo zmíněno, Bob Fosse neměl s filmem takřka žádné zkušenosti a Kabaret byl od počátku poměrně ambiciózní projekt. Sám Fosse se o záměru natočit film na tento muzikálový motiv dozvěděl v průběhu roku 1971 a to od režiséra původní broadwayské verze, Harolda Prince. Fossemu se nakonec podařilo přemluvit jak producenta filmu Cy Feuera tak šéfy studií ABC Pictures a Allied Artists k tomu, že mu režii filmu svěřili a to na základě Fosseho koncepce, ve které nastínil kompletní překopání původní verze.
Bob Fosse: Kabaret

Bob Fosse: Kabaret

Pro sepsání scénáře Fosse oslovil nejprve autora muzikálu Jaye Pressona Allena, ale nakonec jej svěřil Hugh Wheelerovi, který původní scénář kompletně přepsal, avšak s tím, že v titulcích filmu zůstal původní autor Jay Allen.
Do hlavních muzikálových rolí Fosse obsadil zpěvačku Lizu Minnelli, která byla byla při konkurzu do původní muzikálové verze odmítnuta, a Joela Greye, jenž konferenciéra hrál i v původní verzi. Vlastní natáčení probíhalo v Německu a to konkrétně zejména v okolí Berlína a Hamburku.
Bob Fosse: Kabaret

Bob Fosse: Kabaret

Bob Fosse: Kabaret

Bob Fosse: Kabaret

Bob Fosse: Kabaret

Bob Fosse: Kabaret

Bob Fosse: Kabaret

Bob Fosse: Kabaret

Cabaret, USA 1972, 128 min.
námět: John Van Druten (divadelní hra Já jsem kamera) a Joe Masteroff, John Kander, Fred Ebb (divadelní muzikál Kabaret
režie: Bob Fosse
scénář: Jay Presson Allen
kamera: Geoffrey Unsworth
hudba: John Kander
kostýmy: Charlotte Flemming
choreografie: Bob Fosse
Liza Minnelli … Sally Bowlesová, Michael York … Brian Roberts, Helmut Griem … Maximilian von Heune, Joel Grey … konferenciér, Fritz Wepper … Fritz Wendel, Marisa Berenson … Natalia Landauerová, Elisabeth Neumann-Viertel … slečna Schneiderová, Sigrid von Richthofen … slečna Maurová, Helen Vita … slečna Kostová, Gerd Vespermann … Bobby, Ralf Wolter … pan Ludwig, Georg Hartmann … Willi, Rick Renee … Elke