Clint Eastwood: Million Dollar Baby

30. Prosinec 2008
Clint Eastwood: Million Dollar Baby

Clint Eastwood: Million Dollar Baby

Mohlo by se říci průměrný film na námět 100× otřepaného klišé z boxerského prostředí, byť až s křečovitými ambicemi natočit umělecký snímek. Řeklo by se též katastrofální režie, kdy Million Dollar Baby připomíná slepenec mnoha zcela nesourodých částí; nevyrovnaná kamera, jež střídá ostré přechody stín-světlo se zcela banálně nenápaditými záběry na evidentně statistické publikum; až po zcela ploché herectví všech zúčastněných bez náznaku nápadu, jenž by z jednotlivých postav vytvořil něco víc než jen pouhé loutky přeříkávající naučený scénář. Chce se též pravit, že se tento snímek nejvíce přibližuje k počinu tvůrce televizních seriálů, jež sice shlédl pěknou řádku kvalitních snímků, kterými se též neváhal inspirovat, nebýt asi nepomlčitelného faktu, že Million Dollar Baby krom čtyř Oskarů celosvětově posbíral pěkně velkou sbírku filmových cen tak, že stojí-li tento řemeslně natočený film za zhlédnutí, pak jedině v tom nejsarkastičtějším smyslu, který v mnohém napovídá, nakolik lze brát ocenění podobná Oskarům, ta česká v podobě Lvů nevyjímaje, vážně.
Clint Eastwood: Million Dollar Baby

Clint Eastwood: Million Dollar Baby

Snad Million Dollar Baby dokazuje i jistou zákonitost, že pochlebuje-li se podprůměrně talentovanému herci tak, aby ztratil i ten poslední náznak sebekritiky, rozhodne se zrežírovat biják, který by dokázal ztvárnit jeho umělecké předpoklady, jež nepřízní osudu, nabídnutých rolí i režisérů nemohl dostatečně rozvinout jako herec.
Clint Eastwood: Million Dollar Baby

Clint Eastwood: Million Dollar Baby

Clint Eastwood: Million Dollar Baby

Clint Eastwood: Million Dollar Baby

Nicméně musím ocenit, že Clint Eastwood se snaží, ba dokonce si dokážu i představit, že kdyby se režie ujal současný kalifornský guvernér, Arnold Schwarzenegger, mohlo to dopadnout ještě hůře, byť mám docela reálné podezření, že nějaký ten Oscar, by se i proň našel zvlášť, když nejen diváka ale i kritiku překvapí nějakým tím unhappy endem. To pak i nejedno oko kritikovo nezůstane suché.
Million Dollar Baby, USA 2004, 132 min.
námět: F.X. Toole
režie: Clint Eastwood
scénář: Paul Haggis
kamera: Tom Stern
Clint Eastwood … Frankie Dunn, Hilary Swank … Maggie Fitzgerald, Morgan Freeman … Eddie Scrap-Iron Dupris, Jay Baruchel … Danger Barch, Mike Colter … Big Willie Little, Lucia Rijker … Billie 'The Blue Bear', Brian F. O'Byrne … Father Horvak (as Brian O'Byrne), Anthony Mackie … Shawrelle Berry, Margo Martindale … Earline Fitzgerald, Riki Lindhome … Mardell Fitzgerald, Michael Pena … Omar (as Michael Peña), Benito Martinez … Billie's Manager, Bruce MacVittie … Mickey Mack, David Powledge … Counterman at Diner, Joe D'Angerio … Cut Man
Tvé hlasování: Žádná Průměr: 4.7 (3 hlasy)