Kim Ki-duk: 3-Iron

01. Červen 2008
Kim Ki-duk: 3-Iron

Kim Ki-duk: 3-Iron

Kim Ki-dukův plně autorský počin, kdy krom tradiční režie a scénáře (jistě ne bez zajímavosti napsaného během jednoho měsíce), snímek sám i sestříhal (za rekorních 10 dní) tak, že společně se 16-denním natáčením vznikl za pozoruhodných filmařských podmínek snímek, jež rozhodně překračuje onu kategorii minimalismu a byť není zdaleka tak vizuálně propracován jako jeho předešlé výtvory, Ostrov a Jaro, léto, podzim, zima, s nimiž se doposud mohl český divák seznámit, jedná se o jeden z nejlepších snímků, jež lze v letošním roce v českých kinech shlédnout, což ostatně i dokazují mnohá ocenění, mimo jiné i Stříbrného medvěda za režii na Berlinale 2004.
Kim Ki-duk: 3-Iron

Kim Ki-duk: 3-Iron

Pro Kim Ki-duka již příznačně 3-Iron neoplývá množstvím dialogů, ba naopak, hlavní postavy, tajemný Tae-suk a utlačovaná i nepříliš šťastná Sun-hwa, po celý film nepromluví ni slova, nicméně Kim Ki-dukova poetika, stavba příběhu i celková režijní koncepce se bez nich nejen obejde, ale je u jeho snímků velkou předností, protože se jednak svému diváku nijak nevnucuje a jednak je důraz položen na ty aspekty, které u jiných režisérů zůstávají buď v pozadí či jsou dokonce, což je bohužel takřka pravidlem, zcela opomenuty.
Kim Ki-duk: 3-Iron

Kim Ki-duk: 3-Iron

Životní filozofii hlavního hrdiny Tae-suka, jež se vloupá do dočasně opuštěných bytů, uvaří si zde večeři, přespí a ráno jeho obyvatelům vypere prádlo či spraví rozbité domácí spotřebiče, lze pochopit zejména prostřednictvím druhé části filmu, kdy je Tae-suk společně se smutnou Sun-hwa, utlačovanou despotickým manželem tak, že uteče s Tae-sukem a sdílí jeho životní krédo, ale jsou zatčeni poté, co v jednom bytě objeví mrtvé tělo jeho majitele a pohřbí jej s tradičními korejskými obřady, zatčen, avšak osobnost Tae-suka je pro policii reprezentovanou v osobě inspektora Cho nejen zcela nepochopitelná, ale i značně provokativní tak, že si na něm jak Cho, tak zhrzený manžel Sun-hwa i bachař ve vězení vybijí mnohé ze svých zastydlých mindráků. Předesílané životní krédo Tae-suk začne plně uskutečňovat ve vězeňské kobce, kdy se nejprve dětským způsobem schovává před nervózním bachařem, ale postupně zdokonaluje svou techniku tak, že dokáže splynout s bachařovým stínem a stává se neviditelným, kdy po propuštění z vazby žije ve trojici se Sun-hwa manželem zcela nezpozorován.
Bin-jip, Japonsko + Jižní Korea, 2004 (95 min.)
Režie: Kim Ki-duk
Scénář: Kim Ki-duk
Kamera: Seong-back Jang
Střih: Kim Ki-duk
Hudba: Jeon Sang Yun
Hrají: Hee Jae (Tae-suk), Seung-yeon Lee (Sun-hwa), Jeong-ho Choi, Jae-yong Jang (Hyun-soo), Jin-mo Ju (inspektor Cho), Hyuk-ho Kwon (Min-kyu), Joo-suk Lee, Mi-suk Lee, Dah-hae Lee (Ji-eun), Sung-hyuk Moon (Sung-hyuk), Jee-ah Park (Jee-ah)

Pavučina

Tvé hlasování: Žádná Průměr: 4.7 (3 hlasy)