Román pro ženy vs. Účastníci zájezdu

Román pro ženy

Román pro ženy

V krátkém období jednoho roku se v našich kinech vyrojily hned dva snímky - Román pro ženy a Účastníci zájezdu, jež již pro jméno autora literárního námětu, potažmo filmového scénáře, Michala Viewegha, nevzbuzují příliš velké naděje na alespoň průměrný film. Nicméně, je-li Michal Viewegh nazýván netalentovaným literárním prasetem, pak Vieweghův scénář jde ještě dále a nepokrytě krade nápady snad ve všech televizních seriálech, jež v posledních pěti letech shlédl.
Román pro ženy

Román pro ženy

Michal Viewegh po roce 1990 velmi chytře zaplnil díru na literárním trhu a daří se mu ukájet čtenářskou obec s typickým vzorkem prodavačky v hypermarketu a tak kritizovat Vieweghovo ať již literární tak filmově odvozené dílo je již samo o sobě absurdum. Nicméně odmyslíme-li se od bohapusté nudy, absence nápadů, myšlenek i vtipu, jen čas od času zaplněné Vieweghovými naturalistickými životními reflexemi à la „umyj si žalud“ či milostná předehra okomentovaná slovy „pěkně ti to tam čvachtá“, zbude nám u obou snímků alespoň rozdílná osobnost potažmo filmový přístup režiséra.
Román pro ženy

Román pro ženy

Co do divácké obce pak slavil větší úspěch zdařilý plagiátor a vyhledávaný tvůrce televizních reklam Filip Renč, jenž si při natáčení Románu pro ženy nebral velké servítky a scénářem nekriticky pověřil Michala Viewegha, který ladem skladem ukradl základní leitmotiv ze seriálu Sex ve městě a několika béčkových amerických komedií pro pubertální publikum, okořenil to svým osobitým smyslem pro krásu s drhnutím žaludů a přidal několik psychologických postřehů o české provinčnosti. Sám Renč pak jen výsledek oživil a zdynamičtil hudebním pozadím
Román pro ženy

Román pro ženy

několika prověřených interpretů, sem tam střihl sekvence sobě velmi blízké reklamní branže a snímek spatřil světlo světa. To, že příběh obsahuje řadu alogismů a nesmyslných protimluvů, herci vlastně nevědí, co by měli hrát - tedy v tom lepším případě Miroslava Donutila, Stelly Zázvorkové či Marka Vašuta, či dokonce hraní ani příliš nepředstírali - Simona Stašová, Ladislava Něrgešová, ale i mnoho dalších, Renčovi nijak nepřekáželo. Ba nevadil mu ani fakt, že Simona Stašová v roli tlumočnice a překladatelky, jež příchodem na letiště „začíná myslet v angličtině“ není schopna anglicky vykoktat ani jednu základní frázi.
Účastníci zájezdu

Účastníci zájezdu

O řád lépe si s Vieweghovým námětem Účastníci zájezdu poradil Jiří Vejdělek, kdy byť výsledek příliš nepobaví, jeho plusem je alespoň snaha o natočení filmu a nikoliv reklamního klipu. Jistě ani génius Miloše Formana by nedokázal z plotkého námětu vykřesat cokoliv více než pouhý odvar toho, co zde již bylo mnohokrát a v mnoha variacích - nevzdělaní, hloupí, chudí a frustrovaní Češi vyrážejí do zahraničí, nicméně Vejdělkovým kladem je alespoň sázka na méně neokoukané neherecké tváře v čele Annou Polívkovou. A když nic jiného, snímek aspoň nebyl až taková křeč, byť Vieweghův středoškolský humor à la zmizelé podšálky začnou již při třetím opakování poněkud nudit a udržet plnou pozornost až do konce filmu vyžaduje maximální nároky na potlačení značné části divákovy inteligence.
Účastníci zájezdu

Účastníci zájezdu

Účastníci zájezdu

Účastníci zájezdu

Román pro ženy (ČR, 2005, 95 min.)
Režie: Filip Renč
Námět: Michal Viewegh
Scénář: Michal Viewegh
Kamera: Petr Hojda
Hudba: Eric Capone, Michel Eli, Jerome Degay, Arno Elias, Support Lesbiens
zpěv: Iva Frühlingová
Zuzana Kanócz…Laura, Marek Vašut…Oliver, Simona Stašová…Jana, Miroslav Donutil…Žemla, Ladislava Něrgešová…Ingrid, Stella Zázvorková…babička, David Švehlík…Hubert, Jaromír Nosek…Rickie, Peter Smith…Jeff, Klára Sedláčková…kadeřnice Sandra, Radana Herrmannová…šéfredaktorka, Jiří Bábek…Milan, Olga Lounová…Bludička, Juraj Ďurdiak…Hans, Jan Svěrák…číšník, Saša Rašilov…mladík na padáku
Účastníci zájezdu (ČR, 2006, 113 min.)
Režie: Jiří Vejdělek
Námět: Michal Viewegh
Scénář: Michal Viewegh, Jiří Vejdělek
Kamera: Jakub Šimůnek
Hudba: Oskar Petr
Anna Polívková…Jolana, Eva Holubová…matka Jolany, Bob Klepl…otec Jolany, Květa Fialová…Šarlota, Jana Štěpánková…Helga, Adrian Jastraban…Oskar, Martin Sitta…Jarda, Ondrej Kovaľ…Max, Jitka Kocurová…průvodkyně Pamela, Jaromír Nosek…Ignác, Eva Leinweberová…Jituš, Šárka Opršálová…Irma, Kristýna Leichtová…Denisa, Martin Pechlát…Potápěč, Miroslav Krobot…Karel st., Pavel Liška…Karel ml., Irena Máchová…mladá Šarlota

1. Román pro ženy - oficiální stránky filmu
  2. Účastníci zájezdu - oficiální stránky filmu
Tvé hlasování: Žádná Průměr: 4 (1 hodnocení )