„V noci jsem snil, že jsem motýlem, a teď nevím, zda jsem člověkem, který snil, že je motýlem, nebo zda jsem motýlem, kterému se zdá, že je člověkem“

Vít Olmer: Nahota na prodej

Vít Olmer: Nahota na prodej

Vít Olmer: Nahota na prodej

Kritikou proklínaný, diváky milovaný a ač režisérovi, scénáristovi i příležitostnému herci Vítu Olmerovi nemohou mnozí přijít na jméno, nelze mu upřít zcela nesmazatelnou stopu v české kinematografii, kdy hned několik jeho filmů patří mezi legendární: Co je vám, doktore? (1984), Jako jed (1985), Tankový prapor (1991) a Nahota na prodej (1993).
Vít Olmer: Nahota na prodej

Vít Olmer: Nahota na prodej

A jako proklínaný, i milovaný, kýčovitý i pravdivý, pikareskní i geniální, ale též jako první český akční film, i jako první český pornofilm, anebo jako politicky nekorektní, rasistický, investigativní i bulvarizující je označován i Olmerův počin z roku 1993, Nahota na prodej. A těchto příměrů bychom mohli nalézt celou řadu, v každém případě však film svého vzbudil nebývalý rozruch a společenskou diskuzi, kdy jako první celospolečenské médium otevřel otázku prostituce, organizovaného zločinu ale i podnikání mimo jakékoliv hranice zákona.
Vít Olmer: Nahota na prodej

Vít Olmer: Nahota na prodej

Z pohledu dnešního diváka s odstupem téměř 20 let, kdy čas smyl bezprostřední prožitky z doby raných 90. let je pro mnohé z diváků, ač si to možná sami neuvědomují či nepřipouštějí, mnohem více než filmem, či soudobou „uměleckou“ výpovědí - z Nahoty na prodej se stala kronika a obraz doby, který tito diváci považují za naprosto autentický.
Vít Olmer: Nahota na prodej

Vít Olmer: Nahota na prodej

Se současným odstupem je tedy nutné na Nahotu na prodej pohlížet dvěma způsoby hodnocení: ve smyslu hodnocení pozitivistickém, kdy film co do uměleckých kvalit jednotlivých složek, hereckých výkonů, hloubky námětu, inspiraci v amerických akčních filmech 80. let nelze neoznačit jinak než jako brak, avšak co hodnocení umělecké výpovědi zraje Nahota na prodej jako víno a jednou z nejautentičnějších výpovědí o své době. A filmová historie je plná podobných příkladů, kdy původně jednorázový filmový kýč dostal s odstupem času nádech původně nezamýšlené ironie a dnes je na ně pohlíženo jako na nejgeniálnější díla světové kinematografie. Zde uvádím jeden vševypovídající příklad za všechny - snímek Casablanca.
Nahota na prodej (Česká republika, 1993, 102 min.)
Námět: Josef Klíma
Režie: Vít Olmer
Scénář: Josef Klíma, Vít Olmer
Kamera: Juraj Fándli
Hudba: Ondřej Soukup
Střih: Ivana Kačírková
Kostýmy: Simona Rybáková, Veronika Pulchartová
Hrají:
Lukáš Vaculík … Egon, Jiří Krampol … Polda, Kája Třísková … Nancy, Marie Reisnerová … paní Judita, Jiří Šolc … tajemník, Ivan Jonák … šéf, Jiří Pomeje … pobočník, Pavel Bobrov … Dežo, Nikolaj Šiškov … Laco … Julij Timofejev … Fuko, Ivana Velichová … Eva
Tvé hlasování: Žádná Průměr: 4.5 (4 hlasy)