Václav Kaplický: Život alchymistův

Václav Kaplický: Život alchymistův

Václav Kaplický: Život alchymistův

1980

Václav Kaplický je snad vedle Aloise Jiráska vůbec nejplodnější český autor historického románu, nicméně snad jen krom slavného Kladiva na čarodějnice z roku 1963 zdaleka nepřekročil stín své doby.
Do literární historie Kaplický vstoupil zejména díky svému autobiografickému svědectví z ruských legií Gornostaj, ve kterém popisuje podmínky v československém internačním táboře na ostrově Gornostaj nedaleko Vladivostoku, kde byli díky lsti československého vedení takřka rok zadržováni vůdci vzpoury, kteří nesouhlasili s rozhodnutím Tomáše Garrique Masaryka a Rastislava Štefánika podřídit se velení francouzské armády.
Lze dokonce říci, že žánr historického románu, v Kaplického podání krom inkvizičního Kladiva na čarodějnice jen velmi nemastných a neslaných kvalit, je dán právě důsledky své někdejší kritiky potažmo své legionářské minulosti vůbec, kdy jedině středověká témata byla uznána jako zcela neškodná i pro enfant terrible Václava Kaplického.
Život alchymistův je Kaplického vůbec poslední dílo, které napsal, avšak v žádném ohledu v něm nevykročil ze stínu svých několika desítek dalších obdobných dílek. Ba, Kaplického naivita, mnohá a to nejen historická zkreslení, ale i neznalost mnoha dalších paralel v okultních hnutích, zaráží zvláště v přímém srovnání s Kladivem na čarodějnice, které Kaplický zpracoval mnohem pečlivěji s tím, že je do velké míry podložené na pravdivých historických událostech.

1. Václav Kaplický, Život alchymistův, Levné knihy KMa: Praha, 2004.

PřílohaVelikost
Václav Kaplický: Gornostaj426.1 KB

Článek “Václav Kaplický: Život alchymistův” One response

1. Kaplický

Jen malá oprava poslední věty:
    ... je do velké míry podložené pravdivými historickými událostmi anebo ... založené na pravdivých ...
    To se někdy stává, že čtení mnoha knih člověka přivádí k zvláštním větným konstrukcím.
    Jinak bych se zamyslel nad tím, zda autor historického románu musí sledovat za každou cenu historickou přesnost. Nejedná se o suplování učebnice dějepisu, ale vytvoření příběhu na základě nějaké historické události. Od toho přeci historická literatura existuje, aby zosobnila to, co se kdysi událo a pomohla pochopit motivy a osudy lidí a bystřila kritický úsudek čtenáře. Četl autor tohoto článku i další díla Kaplického? Např. Táborská republika, Velké Theatrum, Železná koruna atd.?

Submitted by František (bez ověření)