Václav Gajer: Flirt se slečnou Stříbrnou

Snímek Flirt se slečnou Stříbrnou nabízí to nejlepší co lze v české kinematografii vůbec shlédnout, plně zapadá do koncepce pro český film zlatého období druhé poloviny 60. let a vedle snímku Farářův konec je vůbec jediným z relativně značného množství filmů dle předlohy Josefa Škvoreckého, který stojí za to, aby byl zhlédnut. Přesto je ale poněkud neprávem opomíjen či dokonce odstrkován pro značný kvalitativní odstup i zjednodušení děje a psychologie postav mistrovsky podaných v literární předloze Lvíče vydané v roce natočení i filmové verze, 1969, kde zvláště hlavní postava redaktora Karla Ledna je ztvárněna jen v podobě konformního don juana, který se úzkostlivě střeží do čehokoliv se namočit či projevit kritický názor.
Nicméně i přes mnohá okleštění původního díla je Flirt se slečnou Stříbrnou mistrným dílem a to i po stránce scenáristické, jež sice bývá kritizována nejčastěji, ale je i díky svým autorům - Josefu Škvoreckému a Zdeňku Mahlerovi dokonale přímočará, kdy je hlavní děj soustředěn na neúspěšné svádění redaktora Ledna tajemné slečny Stříbrné, zatímco v jejím pozadí se pro vnímavého diváka odkrývá mnohovrstevnatost literární podoby, jež přes zcela vymyšlený námět i autorovo upozornění, že se v něm „nezpodobňují reální lidé, nýbrž pouze reálné postoje v rudimentárních manifestacích“, líčí prostředí literární redakce, ve které jako nakladatelský redaktor sám Škvorecký pracoval, tak věrohodně, že byla u mnoha postav dekódována jejich fyzická předloha v osobách konkrétních literátů.
Krom skvělého scénáře, jež tvoří nosnou osu Flirtu, stojí za zaznamenání i výborná režijní práce Václava Gajera, dramaturgie Václava Šaška, výprava Vladimíra Labského a snad nejvíce i herecké výkony v čele s Janem Kačerem, Pavlem Landovským, Iljou Prachařem, Jiřinou Jiráskovou a Marií Drahokoupilovou, z nichž mnozí předvádějí to nejlepší ze svého umění a sledovat například Jiřinu Jiráskovou je požitkem skutečného filmového labužníka.
Flirt se slečnou Stříbrnou, Československo 1969, 76 min.
námět: Josef Škvorecký (román Lvíče)
režie a technický scénář: Václav Gajer
scénář: Josef Škvorecký, Zdeněk Mahler (literární a technický)
kamera: Jan Čuřík
výprava-architekt: Vladimír Labský
dramaturgie: Václav Šašek
hudba: Luboš Fišer
střih: Zdeněk Stehlík
Marie Drahokoupilová .... slečna Stříbrná, Jan Kačer .... Karel, Pavel Landovský .... Vašek, Milena Zahrynowská .... Věra, Ilja Prachař .... Procházka Jiřina Jirásková .... Blumenfeldová, Jorga Kotrbová .... Cibulová, Zdeněk Řehoř .... Kopanec, Martin Štěpánek .... Hartman, Marcela Martínková .... Pecáková, Lída Vostrčilová .... šéfová, Vladimír Krška .... Andres, Václav Kotva .... muž od stanu, Mirko Musil .... fotoreportér, Eva Olmerová .... zpěvačka, Jaroslava Panenková .... prodavačka, Jan Pohan .... poručík VB, Josef Svátek .... ministr, Zuzana Šavrdová .... elévka, Milan Mach .... role neurčena

1. Josef Škvorecký - filmografie na Českém filmovém nebi
Tvé hlasování: Žádná Průměr: 4.6 (7 hlasů)

Článek “Václav Gajer: Flirt se slečnou Stříbrnou” 2 odpovědi

1. Nádherný film,k výborná

Nádherný film,k výborná předloha, úžasná režie. Herecké výkony špičkové. A ta kamera!!! Je málo starých filmů, na které se lze dívat pořád dokolečka. Tenhle k nim rozhodně patří, nestárne! Doporučuji nejen pro pamětníky. Zdraví Tonička

Submitted by Antonie Dobrá (bez ověření)

2. Výborný film, viděl jsem ho

Výborný film, viděl jsem ho asi 10x a už nejsem schopen být objektivní. Každý pohyb, každá scéna je uvěřitelná, vše nepodstatné je mimochodem, vše podstatné z toho kape. Maruška výborná, Kačera nemám rád, ale tady k zulíbání. Štáb v Chuchli... hmm

Submitted by Radek (bez ověření)