Rudy Linka & Miles Evans Quartet

Kategorie
26. Květen 2008
„Od šesti let jsem hrál na housle. A ve čtrnácti jsem měl najednou pocit, že buď vyloženě začnu hrát naplno, anebo toho nechám. A já si říkal: proč vlastně hraju na housle? Kdo mi je dal? Babička, u které jsme bydleli, mi je dala, a tak rozhodla, že top budou právě housle. A v pubertě jsem si uvědomil, že to nebylo moje rozhodnutí, a zvolil si kytaru. Legrační je, že jsem na housle dnes už zase začal hrát. Kytara ale má plno věcí, které žádný jiný nástroj nemá. Když začnu hrát pravou rukou rytmus, je to jako hra na bicí. A rytmus mě strašně bere, je to taková ta primitivní touha. Bicí byly určitě prvním hudebním nástrojem na světě a všechno ostatní přišlo později. A k tomu můžu hrát harmonii a k ní i melodii. A to všechno současně. Takovou schopnost má hrozně málo nástrojů. A ke všemu s tím člověk dostane všechny ženské. A ještě něco - kytaru má člověk u těla a při hře cítí, jak mu to všechno vibruje v žaludku. Proto je kytara tak populární. Má tvar, který připomíná ženské tělo. Hraje potichu, můžete hrát večer. Třeba trubka není romantický nástroj, nejde si ji třeba po sexu vzít a zahrát, to už musí být člověk hodně dobrý, aby tam polonahý nezkazil tu náladu. S kytarou to ale jde. A tohle všechno jsou důvody, proč hraju právě na kytaru. Věřím ale, že existuje něco jako instinkt - máme ho všichni, ale ne každý na něj chce reagovat.“
Rudy Linka & Miles Evans Quartet

Rudy Linka & Miles Evans Quartet

[…]
„…já jsem přišel do Ameriky studovat. Okamžitě jsem zapadl do společnosti nějakých žáků, kteří byli již tehdy dobří a dnes to jsou slavní muzikanti. To je velký rozdíl. A celá americká společnost je otevřenější než v Evropě nebo tady v Čechách, a hlavně ve Švédsku. Tam hrají všichni stále se stejnými lidmi, a když přijde nová generace, ta má zase své hráče. Zatímco v Americe je tolik hudebníků a neustále přicházejí noví, že se hrozně těžko brání vlastní píseček. A byl by to i nesmysl, nešlo by to. Muzikanti tam spíš - aniž by byli nějak nafoukaní - vědí, kde jsou a jakou mají cenu.“[1]
Rudy Linka & Miles Evans Quartet

Rudy Linka & Miles Evans Quartet

Pozná-li se hvězda dle zpoždění, kdy na sebe nechává čekat, je Rudy Linka & Miles Evans Quartet jednoznačně nejlepším hudebním tělesem, jež v rámci Jazz Brno 2004 vystoupilo. Ale překonám-li svůj odpor k tomuto hvězdnému manýru, uznávám, že na něj má výsostné právo, protože k jeho kvalitách se v českých podmínkách vyrovnají snad jen projekty Emila Viklického.
Rudy Linka & Miles Evans Quartet

Rudy Linka & Miles Evans Quartet

Kvartet vystupuje v sestavě s vůdčí autorskou duší a rodilým českým kytaristou Rudym Linkou, jež v roce 1979 emigroval do Švédska, nyní trvale žije a působí v New Yorku. O jeho kvalitách mimo jiné hovoří i anketa kritiků časopisu Down Beat, ve které byl zařazen desítky nejlepších kytaristů na světě. Dále se skvělým kontrabasistou Danem Fabricatorem, jež by i na světové scéně obstál jako vynikající sólista, na bicích s Russem Meissnerem. Na českém turné, kde mimo jiné vystoupilo i rámci cyklu Jazz na Hradě, bylo trio doplněno o sólovou trubku známého Milese Evansa, jež je v současnosti nástupcem svého legendárního otce, Gila Evanse, aranžéra a dirigenta projektů Milese Davise, který i byl Miles Evansovi za kmotra, v čele Gil Evans Orchestra.
Repertoár kvarteta bývá charakterizován jako jazz koketující s funky, folkem i blues, ale tyto přesahy jsou rozpoznatelné jen jazzovému guru, běžný posluchač se asi jen stěží nechal těmito teoretickými hádankami rozptylovat a byl unášen na vlnách dynamického a rytmického jazzu s melodickými smyčkami, které Evans svou trubkou, jež volně putovala po taktové škále, dostával do ještě vyšších poloh.
21. listopadu 2004 - Klub Alterna, Brno.

1. Rudy Linka and Miles Evans Quartet (USA) - recenze koncertu z 18. května 2004 v klubu Alterna, Brno
  2. Rozhovor s Rudym Linkou: Jazz umřít nemůže