Sax & Crime + Waltraud K. duo

Kategorie
26. Květen 2008
Sax & Crime + Waltraud K. duo

Sax & Crime + Waltraud K. duo

Jako závěrečná třešnička na dortu se v rámci festivalu Jazz Brno 2004 představila rakouská dua Sax & Crime a Waltraud K. duo a společně s Tres Hombres a David Helbock Triem zbořily všechny pochybnosti o kvalitách rakouského jazzu, byť ani jeden z výše jmenovaných do jazzu vlastně tak úplně nepatří a vzhledem k jejich neuchopitelnosti a nesrovnatelnosti s českými paralelami je lze jejich tvorbu nejlépe charakterizovat jako experimentální.
Sax & Crime + Waltraud K. duo

Sax & Crime + Waltraud K. duo

Lze-li zpěv zpěvačky Waltraud Koettler doprovázenou klavírem, dle jejích vlastních slov, označit za hudbu srdce, nelze pro Sax & Crime najít jiné přirovnání než superlativy typu totální úlet do zcela neznámých a pro běžného smrtelníka zcela nedosažitelných sfér. Ne, nedělám si iluze o tom, že bych snad dokázal hudbu bývalého saxofonového mága Tres Hombres, Haralda Kräutera, přiblížit, ba naopak doporučuji poslechnout si jejich demo album (viz oficiální stránky Sax & Crime), které je však také o celé hvězdné dálky vzdáleno skutečnému koncertnímu prožitku.
Sax & Crime + Waltraud K. duo

Sax & Crime + Waltraud K. duo

A jak takový prožitek vypadá?
Představ si jednom pódiu toho nejlepšího saxofonistu, klauna, mága, tanečníka v jedné osobě. Představ si energii hustou jak dršťková polívka tak, že by se dala krájet. Představ si hudební zážitek ležící někde mezi jazzem, funky, rapem a šansonem. Představ sprintéra v běhu a boxera v ringu se saxofonem na krku. A pokud jsi to zvládl, tak jsem to právě popsal to, co mohl vidět divák Haralda Kräutera a Thomase Vigla v bezpečné vzdálenosti 100 metrů. To, se dělo blíže, zůstává ležet mezi divákem a nebem.
Sax & Crime + Waltraud K. duo

Sax & Crime + Waltraud K. duo

Nevím kolikrát jsem slyšel ten slabý dršťkový odvar z promo CD a proklínal totálně omezené možnosti hudebního záznamu, který snad postačuje k interpretaci popových loutek, ale co se týče skutečné hudby, už několik desítek let bezradně přešlapuje na jednom místě, nicméně jedno v jednom mám jasno: Sax & Crime a nikdo víc!
5. prosince 2004 - Klub Alterna, Brno.
Sax & Crime + Waltraud K. duo

Sax & Crime + Waltraud K. duo