Kategorie
04. Březen 2008
Kafka psal aforismy inkoustem na jednotlivé
lístky, které očísloval. Některé sám přeškrtl (jsou označené *), ze svazku je
však neodstranil. Předložené číslování aforismů je autentické.
1 Pravá cesta vede po laně, které není napnuto
ve výši, nýbrž těsně nad zemí. Zdá se být více určeno k tomu, aby se o ně
klopýtlo, než aby se po něm přešlo.
2 Všechny lidské chyby tkví
v netrpělivosti, v předčasném přerušení metodičnosti, ve zdánlivém
vytyčení zdánlivé věci.
3 Jsou dva hlavní lidské hříchy, ze kterých
vyplývají všechny ostatní: netrpělivost a lhostejnost. Pro netrpělivost byli
vyhnáni z ráje, pro lhostejnost se nevracejí zpět. Možná ale je jen jeden
hlavní hřích: netrpělivost. Pro netrpělivost byli vyhnáni, pro netrpělivost se
nevracejí.
4 Mnoho stínů zesnulých se zabývá jen tím, že
olizuje vlny řeky mrtvých, protože pochází od nás a má ještě slanou příchuť
našich moří. Řeka se pak odporem vzpírá, obrací se a unáší mrtvé zpět do
života. Oni jsou však šťastní, pějí děkovné písně a hladí pobouřenou řeku.
5 Z určitého bodu již není návratu.
Tohoto bodu je třeba dosáhnout.
6 Rozhodující okamžik lidského vývoje je
ustavičně přítomný. Proto jsou v právu revoluční duchovní hnutí, která
všechno předchozí prohlásí za nicotné, neboť se ještě nic nestalo.
7 Jedním z nejúčinnějších svodů zla je
výzva k boji.
8 Je jako boj s ženami, který končí
v posteli.
9 A. je velmi nafoukaný, jelikož si myslí, že
velmi pokročil v dobru, neboť, zjevně jako stále lákavý objekt, se cítí
být vystaven stále více pokušením, přicházejících z jemu dosud zcela
neznámých směrů.
10 Správný výklad je ale ten, že se v něm
usídlil velký ďábel a nespočet menších přichází, aby tomu velkému sloužilo.
11/12 Rozdílnost pohledů na jablko: pohled
malého chlapce, který musí natahovat krk, aby jablko na stole vůbec zahlédl, a
pohled pána domu, který jablko vezme a svobodně podá stolovníkovi.
13 První známkou začínajícího poznání je přání
zemřít. Tento život se zdá být neúnosný a jiný nedosažitelný. Člověk se už
nestydí za to, že chce zemřít; chce být převeden ze staré cely, kterou
nenávidí, do nové, kterou se teprve naučí nenávidět. Přitom působí zbytek víry,
že během transportu půjde náhodou chodbou Pán, pohlédne na vězně a řekne:
“Tohoto už nezavírejte. Ten přijde ke mně.”
14* Kdybys kráčel po rovině, měl dobrou vůli
jít vpřed, a přesto dělal kroky zpět, bylo by to k uzoufání;
protože ale šplháš do strmého svahu, asi tak strmého, jak ty sám vypadáš při
pohledu zdola, mohou být tvé kroky způsobeny také jen vlastností terénu a ty si
nemusíš zoufat.
15 Tak jako cesta na podzim: sotva je čistě
zametená, už se opět pokrývá suchým listím.
16 Klec šla hledat ptáka.
17 Na tomto místě jsem ještě nikdy nebyl:
jinak se tu dýchá, vedle slunce mnohem oslnivěji září hvězda.
18 Kdyby bývalo možné postavit babylonskou
věž, aniž by se na ni dalo vyšplhat, bylo by to dovoleno.
19* Nenech si namluvit od zla, že před ním
můžeš mít tajnosti.
20 Leopardi vtrhnou do chrámu a vychlemtají
obětní džbány; to se stále opakuje; nakonec se to dá předvídat a stane se to
součástí obřadu.
21 Tak pevně, jako ruka svírá kámen. Ale jen
proto, aby jej co nejdále odhodila. Avšak i do té dálky vede cesta.
22 Ty jsi úkol. Široko daleko žádný žák.
23 Z pravého protivníka do tebe vstoupí
bezmezná odvaha.
24 Je štěstím pochopit, že země na níž stojíš,
nemůže být větší než dvě chodidla, co ji pokrývají.
25 Jak jinak se radovat ze světa, než že se
k němu utečeme?
26 Je nespočet skrýší, záchrana však jen
jedna, ale možností záchrany je opět tolik, co skrýší.
26* Cíl existuje, ale ne cesta; co zveme
cestou, je váháním.
27 Konat to záporné je nám ještě ukládáno; to
kladné už nám bylo dáno.
28 Když je zlo jednou přijato, nepožaduje už,
aby se mu věřilo.
29 Tajné myšlenky, se kterými do tebe vstupuje
zlo, nejsou tvé, nýbrž jeho.
29* Zvíře vykroutí pánovi bič a samo se švihá,
aby se stalo pánem, a neví, že jde jen o představu, vyvolanou novým uzlíkem na
pánově biči.
30 Dobro je v jistém smyslu bezútěšné.
31 Neusiluji o sebeovládání. Sebeovládání
znamená: chtít působit na náhodném místě nekonečného vyzařování mé duchovní
existence. Když už ale musím kolem sebe takové kruhy uzavírat, pak to dělám
raději nečinně v pouhém úžasu nad tím nesmírným komplexem a přináším si
domů jen posílení, které tento pohled naopak dává.
32 Vrány tvrdí, že jediná vrána by mohla
zničit nebesa. To je nepochybně, avšak nedokazuje to nic proti nebesům, neboť
nebesa právě znamenají: nemožnost vran.
33* Mučedníci nepodceňují tělo, ale pozvedají
je na kříži. V tom jsou se svými protivníky zajedno.
34 Je vysílen jako gladiátor po boji, jeho
práce spočívala ve vybílení koutu úřední místnosti.
35 Nelze míti, je
jen bytí, jen po posledním dechu, po udušení toužící bytí.
36 Dříve jsem nechápal, proč nedostávám na
svou otázku odpověď, dnes nechápu, jak jsem si mohl myslet, že se umím ptát.
Ale já jsem přece vůbec nepřemýšlel, jen se ptal.
37 Na tvrzení, že možná vlastní, ale není,
odpověděl jen chvěním a bušením srdce.
38 Kdosi se podivoval tomu, jak lehce šel
cestou věčnosti: řítil se totiž po ní dolů.
39a Zlu nemůžeme splácet po částech
– a nepřetržitě to zkoušíme.
39b Cesta je nekonečná, nic nelze
odebrat, nic přidat, a přece ji každý měří svým dětským loktem. “Zajisté, i
tento loket cesty musíš ještě ujít, nebude ti odpuštěn.”
40 Pouze z našeho pojetí času to nazýváme
Poslední soud, vlastně je to stanné právo.
41 Naštěstí se nepoměr světa zdá být jen
početní.
42 Hlavu naplněnou odporem a nenávistí sklonit
na prsa.
43 Lovečtí psi si ještě hrají na dvoře, ale zvěř
jim neunikne, přestože se už teď žene lesy.
44 Směšně ses vystrojil pro tento svět.
45 Čím více koní zapřáhneš, tím rychleji to
jde – totiž nikoli vyrvat kámen ze základů, což je nemožné, nýbrž zpřetrhat
popruhy a tím volně, bezstarostně ujíždět.
46 Slovo “sein”
znamená v němčině dvojí: vezdejší bytí a náležení Jemu.
47 Byla jim dána volba, stát se králi nebo
posly králů. Po způsobu dětí chtěli být všichni posly. Proto jsou tu jen samí
poslové, kteří se ženou světem a předávají si navzájem zprávy, jež ztratily
smysl, protože nejsou žádní králové. Rádi by ukončili svůj bídný život, ale
neodvažují se toho kvůli služební přísaze.
48 Věřit v pokrok neznamená: věřit, že už
nějaký pokrok nastal. To by nebyla víra.
49 A. je virtuos a nebe je jeho svědkem.
50* Člověk nemůže žít bez trvalé důvěry
v něco nezničitelného v sobě, přičemž jak to nezničitelné, tak i
důvěra mohou před ním zůstat trvale utajeny. Jedno z možných vyjádření
tohoto utajení je víra v osobního boha.
51* Bylo třeba zprostředkování hadem: zlo může
člověka svést, ale nikoli stát se člověkem.
52* V boji mezi tebou a světem dělej
sekundanta světu.
53 Nesmíme nikoho podvádět, ani světu upírat
jeho vítězství.
54 Neexistuje jiný než duchovní svět; co
nazýváme světem smyslů, je zlem v duchovním světě, a co nazýváme zlem, je
jen nutnost okamžiku našeho věčného vývoje.
54* Svět lze rozpustit nejsilnějším světlem.
Pro slabé oči ztuhne, pro ještě slabší zatne pěsti, pro ještě slabší se stane
stydlivým a rozdrtí toho, kdo se odvážil na něj pohlédnout.
55 Vše je podvod: hledat nejnižší míru klamů,
zůstat u obvyklého, hledat nejvyšší míru. V prvním případě je podváděno
dobro tím, že si chceme ulehčit jeho získání, zlo tím, že mu dáváme příliš
nevýhodné podmínky boje. V druhém případě je podváděno dobro tím, že o ně
neusilujeme ani ve věcech pozemských. V třetím případě je podváděno dobro
tím, že se od něho co nejdále vzdálíme, zlo tím, že doufáme, že jeho
vystupňováním na nejvyšší míru se stane bezmocným. Podle uvedeného by se měl
upřednostňovat druhý případ, neboť dobro podvádíme vždy, zlo však, jak se to
alespoň tak jeví, v tomto případě nikoli.
56 Jsou otázky, které bychom nepřekonali,
kdybychom od nich nebyli už od přírody osvobozeni.
57 Řeč lze použít pro vše, co je mimo smyslový
svět, jen v náznaku, ale nikdy ani v nejmenším ke srovnání, neboť
pojednává, tak jako smyslový svět, jen o vlastnictví a jeho vztazích.
58* Člověk lže pokud možno málo, jen když
pokud možno málo lže, nikoli má-li k tomu pokud možno málo příležitosti.
59* Schod, který není značně vyšlapán od
kroků, je ze svého pohledu jen poněkud zbytečně sestaveným dřevem.
60 Kdo se zříká světa, musí milovat všechny
lidi, neboť se zříká i jejich světa. Začíná tak tušit pravou lidskou podstatu,
kterou nelze jinak než milovat, za předpokladu, že je jí roven.
61* Ten, kdo na světě miluje svého bližního,
se nedopouští ani větší, ani menší křivdy než ten, kdo na světě miluje sebe.
Zbývá jen otázka, zda to první je možné.
62 Skutečnost, že neexistuje jiný než duchovní
svět, nám bere naději a dává nám jistotu.
63 Naše umění je pravdou oslněné bytí: světlo
na uhýbající, škaredé tváři je pravdivé, jinak nic.
64/65 Vyhnání z ráje je v podstatě
věčné: vyhnání z ráje je tedy sice nezvratné, život ve světě nevyhnutelný,
avšak věčnost tohoto procesu (nebo vyjádřeno v čase: věčné opakování
procesu) přesto umožňuje, že můžeme v ráji nejen trvale zůstat, nýbrž že
tam skutečně trvale jsme, ať už to zde víme nebo ne.
66 Je svobodným a zajištěným občanem země,
neboť je připoután k řetězu, který je dost dlouhý, aby mu umožnil volný
přístup do všech oblastí země, ale přesto jen tak dlouhý, aby ho nic nemohlo
vytrhnout za hranice země. Zároveň je však také svobodným a zajištěným občanem
nebe, neboť je připoután k podobně spočítanému nebeskému řetězu. Chce-li
nyní na zem, škrtí ho obojek nebe, chce-li do nebe, škrtí ho obojek země. A
přesto má všechny možnosti a cítí to; ba dokonce se zdráhá odvodit to celé
z chyby při prvním připoutání.
67 Honí se za skutečnostmi jako začátečník na
bruslích, který se navíc učí tam, kde je to zakázáno.
68 Co je radostnější než víra v domácího
boha!
69 Teoreticky existuje dokonalá možnost
štěstí: věřit v to nezničitelné v sobě a neusilovat o ně.
70/71 Nezničitelné je jen jedno; je to každý
jednotlivý člověk a zároveň je všem společné, odtud bezpříkladně nerozlučné
spojení lidí.
72* V jednom a témž člověku existují
poznatky, které ač jsou naprosto rozdílné, mají přesto stejný objekt,
z toho opět vyplývá, že v jednom a témž člověku musí být rozdílné
subjekty.
73 Žere odpadky z vlastního stolu; tím je
sice nasycený o chvíli déle než ostatní, odnaučí se však jíst ze stolu nahoře;
tím pak ale ustávají i odpadky.
74 Jestliže to, co mělo být v ráji
zničeno, bylo zničitelné, pak to nebylo rozhodující; jestliže to však bylo
nezničitelné, potom žijeme ve falešné víře.
75* Zkoušej se na lidstvu. Pochybovače nechává
pochybovat, věřícího věřit.
76 Ten pocit: “zde nezakotvím” – a hned okolo
sebe cítit vzdouvající se, nesoucí proud.
76* Zvrat. Číhavě, se strachem a s nadějí
se plíží odpověď kolem otázky, zoufale pátrá v její nepřístupné tváři,
sleduje ji na nejnemožnějších, tj. pokud možno od odpovědi se vzdalujících
cestách.
77 Kontakt s lidmi svádí
k pozorování sebe sama.
78 Duch se osvobodí, až když se nemá o co
opřít.
79 Smyslná láska klame zdáním, že je nebeskou
láskou; sama by to nedokázala, ale protože má v sobě nevědomky prvek
nebeské lásky, daří se jí to.
80 Pravda je nedělitelná, nemůže se tedy sama
poznat; kdo ji chce poznat, musí být lží.
81 Nikdo nemůže žádat něco, co mu koneckonců
škodí. Vyvolává-li to – a to možná pokaždé – u jednotlivého člověka přece toto
zdání, dá se to vysvětlit tím, že Někdo v člověku vyžaduje něco, co je
tomuto Někomu sice k užitku, ale druhému Někomu, který je napůl přizván
k posouzení případu, velice škodí. Kdyby se člověk hned od začátku a
nikoli teprve při posouzení postavil na stranu toho druhého Někoho, první Někdo
by zanikl a s ním i ta žádost.
82 Proč si stěžujeme na hříšný pád? Kvůli němu
jsme nebyli vyhnáni z ráje, nýbrž kvůli stromu života, abychom z něj
nejedli.
83 Jsme hříšní nejen kvůli tomu, že jsme jedli
ze stromu poznání, nýbrž také kvůli tomu, že jsme dosud nejedli ze stromu
života. Stav, v němž se nacházíme, je hříšný nezávisle na vině.
84 Byli jsme stvořeni k životu
v ráji, ráj byl určen k tomu, aby nám sloužil. Naše určení bylo
změněno; není však řečeno, že by se změnilo i určení ráje.
85 Zlo je vyzařování lidského vědomí
v určitých přechodných stavech. Zdáním není vlastně smyslový svět, nýbrž
jeho zlo, které ovšem pro naše oči vytváří smyslový svět.
86 Od hříšného pádu jsme si ve schopnosti
poznávat dobré a zlé v podstatě rovni; přesto právě zde hledáme své
mimořádné přednosti. Avšak teprve za tímto poznáním začínají pravé rozdílnosti.
Opačné zdání je způsobeno následujícím: Nikdo se nemůže spokojit jen s poznáním,
nýbrž se musí snažit podle něho jednat. K tomu mu však nebyla dána síla,
musí se tedy zničit, ačkoli hrozí nebezpečí, že ani tím nezíská potřebnou sílu,
ale nezbývá mu nic jiného než tento poslední pokus. (To je také smysl toho,
proč bylo pod hrozbou smrti zakázáno jíst ze stromu poznání; možná je to i
původní smysl přirozené smrti.) Takového pokusu se ovšem bojí; raději by vzal
zpět poznání dobra a zla (označení “hříšný pád” vyplývá z tohoto strachu);
co se stalo, nelze však vzít zpět, lze to pouze zastřít. Pro tento účel
vznikají motivace. Celý svět je jich plný, ba dokonce celý viditelný svět není
ničím jiným než motivací člověka, který si chce na okamžik odpočinout. Pokusem
zfalšovat skutečnost poznání, poznání napřed učinit cílem.
87 Víra jako gilotina, tak těžká, tak lehká.
88 Smrt je před námi asi tak, jako obraz
Alexandrovy bitvy na zdi ve třídě. Jde o to, zdali ještě v tomto životě
svými činy obraz zastíníme nebo úplně vymažeme.
89 Člověk má svobodnou vůli, a to trojí: za
prvé byl svobodný, když tento život chtěl; nyní už to ovšem nemůže vzít zpět,
neboť už není ten, který to tenkrát chtěl, leda že naplňuje svou tehdejší vůli
tím, že žije.
90* Dvě možnosti: činit se nekonečně malým
nebo jím být. To druhé znamená završení, tedy nečinnost, to první začátek, tedy
čin.
91* Abychom se vyhnuli slovnímu nedorozumění:
co má být účinně zničeno, musí být předtím zcela pevně uchopeno; co se drolí,
drolí se, nelze to však zničit.
92 První modloslužbou byl určitě strach
z věcí, ale s tím i související strach z nezbytnosti věcí, a
s tím související strach z odpovědnosti za věci. Tato odpovědnost se
zdála být tak strašlivá, že se ji člověk neodvážil vložit na ani jedinou, byť
nadlidskou bytost, neboť ani zprostředkováním takové bytosti by se ještě lidské
odpovědnosti dostatečně neulehčilo, vztah jen k jedné bytosti by byl
odpovědností ještě příliš poskvrněn, proto dal člověk každé věci odpovědnost za
sebe samu, ba co víc, dal těmto věcem ještě také poměrnou odpovědnost za
člověka.
93* Už nikdy psychologii!
94 Dva úkoly na počátku života: stále více
omezovat svůj okruh a stále zkoumat, zda se neschováváš někde mimo svůj okruh.
95* Zlo je někdy v rukou jako nástroj,
poznáno i nepoznáno se nechá, je-li to vůlí člověka, bez odporu odložit.
96 Radosti tohoto života s námi nesdílí,
nýbrž náš strach před vzestupem do vyššího života; utrpení s námi nesdílí,
nýbrž naše vlastní utrpení z tohoto strachu.
97 Jen zde je utrpení utrpením. Ne snad tak,
že by ti, kteří zde trpí, měli být někde jinde pro své utrpení povýšeni, nýbrž
že to, co se v tomto světě nazývá utrpením, je v jiném světě,
nezměněno a pouze zbaveno svého protikladu, blažeností.
98* Představa o nekonečné rozloze a bohatosti
kosmu je výsledkem do krajnosti vystupňované směsi namáhavého tvoření a
svobodného sebeuvědomování.
99 Oč více stísňující, než nejneúprosnější
přesvědčení o našem současném hříšném stavu, je i to nejslabší přesvědčení o
budoucím věčném ospravedlnění naší časnosti. Jen síla, s jakou snášíme
toto druhé přesvědčení, které ve své ryzosti to první plně obsahuje, je mírou
víry.
99* Mnozí se domnívají, že vedle velkého
prvotního klamu se pro každého pořádá ještě zvláštní malý klam, že tedy když se
na jevišti předvádí milostný výstup, má herečka kromě vylhaného úsměvu pro
svého milence ještě zvláštní záludný úsměv pro zcela určitého diváka na
poslední galerii. To znamená zajít příliš daleko.
100 Ďábelské můžeme poznat, ale nikoli
v ně věřit, neboť více ďábelského, než je zde, neexistuje.
101 Hřích přichází vždy otevřeně a smysly ho můžeme
ihned uchopit. Kráčí na svých kořenech a není třeba ho vytrhávat.
102 Všechno utrpení kolem nás musíme i my
vytrpět. Nemáme všichni jedno tělo, ale jeden růst, a ten nás provází všemi
bolestmi, ať v té či jiné formě. Tak jako se dítě vyvíjí všemi životními
stadii až k starci a smrti (a každé stadium se v podstatě zdá být pro
to předcházející, z žádostivosti či strachu, nedosažitelné), stejně tak se
vyvíjíme (ne méně silně spjati s lidstvem než sami se sebou) vším utrpením
tohoto světa. V této souvislosti není místa pro spravedlnost, ale ani pro
strach z utrpení nebo pro chápání utrpení jako zásluhy.
103 Můžeš se vyhnout utrpení světa, to je
ponecháno tvé svobodné vůli a odpovídá to tvé přirozenosti, ale možná, že právě
toto vyhýbaní je jediným utrpením, kterému bys mohl zabránit.
105 Prostředek svodu tohoto světa, stejně jako
znamení záruky, že tento svět je jen přechodem, jsou si rovny. Právem, neboť
jen tak nás může svět svést a odpovídá to pravdě. To nejhorší na tom je, že po
zdařilém svodu zapomeneme na záruku, a tak nás vlastně vlákalo dobro do zla,
pohled ženy do postele.
106 Pokora poskytuje každému, i osamělému
zoufalci, nejsilnější vztah k bližnímu, a to bezprostředně, ovšem jen při
naprosté a trvající pokoře, neboť jen ta je pravým jazykem modlitby a zároveň
uctíváním i nejpevnějším spojením. Vztah k bližnímu je vztahem modlitby,
vztah k sobě je vztahem usilování; z modlitby čerpáme sílu
k usilování.
106* Můžeš snad znát něco jiného než klam?
Je-li jednou klam zničen, nesmíš naň pohlédnout, nebo se změníš v solný
sloup.
107 Všichni jsou k A. velmi přátelští,
stejně tak, jako se i před dobrými hráči pečlivě střeží vynikající biliár tak
dlouho, dokud nepřijde velký hráč, který plátno důkladně prohlédne, nestrpí
žádnou předchozí vadu, ale když pak sám začne hrát, zcela bezohledně se vyřádí.
108 “Pak se vrátil ke své práci, jako by se
nic nestalo.” To je poznámka, která je nám známá z neurčitého množství
starých vyprávění, ačkoli se nejspíš v žádném nevyskytuje.
109 “Že by se nám nedostávalo víry, to se říct
nedá. Už prostá skutečnost našeho života je svou hodnotou víry naprosto
nevyčerpatelná.” “V tom že by byla hodnota víry? Člověk přece nemůže nežít.”
“Právě v tomto ‚přece nemůže‘ tkví šílená síla víry; v tomto záporu
nabývá podoby.”
109* Není nutné, abys vycházel z domu.
Zůstaň u svého stolu a naslouchej. Ani nenaslouchej, jen čekej. Ani nečekej,
buď úplně tichý a sám. Svět se ti nabídne k odhalení, nemůže jinak,
okouzlen se bude před tebou vinout.