Tři sestry / Sestry

21. Květen 2008
Tři sestry v HaDivadle

Tři sestry v HaDivadle

Ačkoliv HaDivadlo svůj repertoár avizuje jako experimentální či postmoderní, Čechovovy Tři sestry do něj zcela jistě nezapadají. A ani zpracování hry nenavozuje dojem jakékoliv experimentálnosti, ba naopak. Hře v podání HaDivadla chybí jakýkoliv nápad, natož pak experiment. Herecké výkony jsou mdlé, sestry vypadají jako by už dávno překročily třicítku, chybí jim entuziasmus a radost z mládí. Z ostatních herců podává slušný výkon pouze Tomáš Matonoha jako Alexandr Veršinin, ale jediný opravdový dojem ze silného prožitku po sobě paradoxně zanechává Josef Polášek, který dává učiteli Kulyginovi ironický a až groteskní podtext. - Ostatně se zdá, že cynismus, ironie a grotesknost měla být původně hlavní náplní hry, tak jak si ji Sergej Fedotov představoval, ale od premiéry již uběhly téměř čtyři roky, za které se značně pozměnil herecký soubor, a hra tím značně utrpěla. Zvláště Andrej Prorozov hraný Jakubem Žáčkem působí poněkud nevýrazně a bez hlubšího pochopení. Ne nadarmo v této roli exceloval Pavel Liška, který je v podobných charakterových postavách prosťáčků vynikající.
Tři sestry v HaDivadle

Tři sestry v HaDivadle

V přímém kontrastu k HaDivadlu stojí hra Sestry v podání divadelního studia Marta. Děj je sice poněkud zkrácen a ochuzen o postavy dokrora Čebutykina a učitele Kulygina, což lehce ubírá celkové konzistentnosti příběhu, nicméně režijní zpracování, scéna a především herecké výkony, jsou ze zcela jiného světa. Každá postava hry je se svým hercem přímo srostlá, je obohacena individuálním přístupem, pochopením a ztotožněním se s postavou i když je děj v jejich podání až nerusky dynamický.
Excelentní byl v roli Andreje Prorozova Tomáš Dastlík, který mne společně s Evou Vetrubovou v postavě Natálie
Tři sestry v HaDivadle

Tři sestry v HaDivadle

překvapuje širokým spektrem hereckých tváří, ale ani ostatní jim v žádném případě nedělali nějaké křoví a zejména Veronika Poláčková (Máša), Petr Halíček (Alexandr Veršinin), Roman Groszmann (Vasilij Solený) a Jiří Hájek (Nikolaj Tuzenbach) byli jak jinak než tradičně vynikající, což ostatně i dosvědčuje i účinkování posledně zmiňovaného v hlavní roli Romea na letošních Letních Shakespearovských slavnostech.

Tři sestry (HaDivadlo)

Andrej Prorozov: Jakub Žáček, Natálie: Ela Lehotská nebo Helena Plecháčková, Olga: Iva Volánková, Máša: Mariana Chmelařová, Irina: Kateřina Jakubcová, Kulygin: Josef Polášek, Alexandr Veršinin: Tomáš Matonoha, Nikolaj Tuzenbach: Roman Slovák, Vasilij Solený: Marek Daniel, Čebutykin: Cyril Drozda nebo Miroslav Kumbala, Fedotík: Ondřej Novák, Ferapont: Miloslav Maršálek, Anfisa: Marie Ludvíková.
Režie: Sergej P. Fedotov.
Dramaturgie: Valerie Schulczová.
Scéna:: Petr B. Novák.
Kostýmy: Kateřina Štefková.
Hudba: Petr Hromádka.

Sestry (Marta)

Andrej Prorozov: Tomáš Dastlík, Natálie: Eva Vetrubová, Olga: Petra Nakládalová, Máša: Veronika Poláčková, Irina: Zuzana Ščerbová, Alexandr Veršinin: Petr Halíček, Nikolaj Tuzenbach: Jiří Hájek, Vasilij Solený: Roman Groszmann, Anfisa: Sandra Riedlová.
Režie a Dramaturgie: Aleš Bergman.
Scéna a kostýmy: Sylva Marková.
Produkce: Tereza Bílková.