Jakub Sluka: Non Plus Ultras

28. Květen 2008
Non Plus Ultras
Z motta „Nás fotbal vůbec nezajímá, fotbal je jen záminka" by se mohlo zdát, že se film Non Plus Ultras bude snažit odpovědět na otázku PROČ?, kterou v roce 1987 nadhodil Radek John a Karel Smyczek, ale skutečný smysl filmu však zůstává utajen a divák se tak může pouze ptát PROČ proboha tento film vůbec vznikl, když film nemá, dle vlastních slov autora, sociologické ambice, natož snad ambice umělecké či dokonce podtext sdělení. Určitou záhadou mi pak je neuvěřitelný počet 30 distribučních kopií, jež si nemohou z finančních důvodů dovolit i mnohem divácky úspěšnější počiny (výnosnost či mnohem pravděpodobnější ztrátovost ale i diváckou úspěšnost Non Plus Ultras bohužel neznám).
Non Plus Ultras
Autoři svůj výtvor dále charakterizují jako satirickou komedii se sociálním podtextem. Já si ovšem s tímto tvrzením dovolím oponovat: Non Plus Ultras je možná vtipnější než mnohé lidové komedie à la Zdeněk Troška, byť jsem nezpozoroval jediný vtipný dialog, ale na satiru či dokonce sociální podtext přec jen scénáři chyběla inteligence alespoň na úrovni výtvoru prodavačky oblíbeného hypermarketu.
Non Plus Ultras
Ale i když se pokusím zavřít oči a přeskočím scénář, jež sice čerpal z vlastních zážitků režiséra filmu a vášnivého sparťanského fanouška, Jakuba Sluky, ale neměl nic, čím by dokázal rozšířit obzor svého náhodného diváka, nemohu se již přenést přes mnohá režijní faux pas ale i tragické herecké výkony, z nichž vybírám ty nejviditelnější: Vladimíra Dlouhého v jehož podání je Tyčka statický panák bez náznaku jediné lidské vlastnosti, jež celým filmem proplouvá s úsměvem na pomezí ironie a ostýchavosti a vedle nějž musím i mnohým holywoodským dřevákům přiznat notnou dávku hereckého talentu. Ještě tragičtější je pak postava Pepy v podání Jiřího Lábuse, kterou s největší pravděpodobností okopíroval ze své rozhlasové ságy Tlučhořovi - tedy velmi rozmáchlá postavička vesnického balíka, avšak opět bez náznaku jakékoliv lidskosti.
Non Plus Ultras (ČR, 2004, 79 min.)
Režie: Jakub Sluka
Scenář: Jiří Popel
Kamera: Jakub Dvorský
Vladimír Dlouhý /Tyčka/, Karel Zima /Pejsek/, David Novotný /Bejčák/, Matěj Hádek /Vočko/, Michal Novotný /Potapěč/, Jana Hlaváčová /Matka/, Naďa Konvalinková /Iveta/, Karolína Kaiserová /Iva/, Oldřich Kaiser /Lojza/, Jiří Lábus /Pepa/, Petra Špindlerová /Táňa/, Richard Krajčo, Jana Marková, John Early a Robert Orr