Kategorie
03. Březen 2008
(1920)
ZPOČÁTKU BYLO při stavbě babylónské věže
všechno jakž takž v pořádku; ba pořádek byl dokonce snad až příliš velký, přespříliš
se myslelo na ukazatele cest, tlumočníky. bydlení pro dělníky· a spojovací
cesty, jako by stavitelé mohli počítat se staletími nerušené práce. Názor tehdy
převládající šel dokonce tak daleko, že ani nelze stavět dost pomalu; tento
názor nebylo třeba ani moc přehnat a lidé by se byli zalekli už samotného
položení základů. Argumentovalo se totiž takto: Nejpodstatnější na celém
podniku je myšlenka postavit věž sahající až do nebe. Vedle této myšlenky je
všecko ostatní vedlejší. Myšlenka pojatá jednou v celé své velikosti se nemůže
již ztratit; pokud vůbec budou lidé, bude zde i mocné přání dostavět věž do
konce. V tomto ohledu však není třeba strachovat se o budoucnost, naopak,
vědění lidstva vzrůstá, stavitelské uměni učinilo pokroky a půjde ještě dál, práce,
na niž jsme my potřebovali rok, bude za sto let vykonána možná za poloviční
dobu – a nadto lépe, trvaleji. Proč se tedy už dnes lopotit do posledního
vypětí sil? To by mělo smysl jen tehdy, kdyby tu byla naděje, že se věž postaví
za života jedné generace. Jenže to nelze očekávat v žádném případě. Spíš se lze
nadít, že příští generace se svými dokonalejšími vědomostmi shledá práci
předchozí generace špatnou, zbourá to, co bylo postaveno, a začne znovu. Takové
pomyšlení ochromovalo síly, a tak víc než o stavbu věže starali se lidé o
stavbu městečka pro dělníky. Každý krajanský spolek chtěl mít to nejkrásnější
bydlení, z toho vznikaly rozepře, jež vedly až ke krvavým půtkám. Tyto půtky
neustávaly; vůdcům posloužily jako další argument pro to, aby se věž i pro
nedostatek potřebného soustředění stavěla velice zvolna, anebo ještě lépe: aby
se začalo stavět až po všeobecném usmíření. Leč půtky nezabíraly veškeren čas,
v přestávkách se město krášlilo, a to byla ovšem příčina nové závisti a dalších
půtek. Tak uběhl čas první generace, avšak žádná z následujících nebyla jiná,
jen dovednost se ustavičně stupňovala a tím i bojechtivost. Navíc už druhá nebo
třetí generace rozpoznala, jaký je to nesmysl, chtít stavět věž sahající až do
nebe, jenže lidé byli už přespříliš spjati jeden s druhým, než aby opustili
město.
Všechny pověsti a písně, které v tomto městě vznikly, jsou
naplněny touhou po onom zaslíbeném dni, kdy jakási obří pěst pěti krátce po
sobě následujícími údery rozdrtí město na kusy. Proto také má město ve svém
znaku pěst.