Já, Feuerbach

18. Prosinec 2008
Divadelní hra, dnes již klasika německého moderního divadla Tankereda Dorsta, Já, Feuerbach, prostřednictvím stárnoucího herce Feuerbacha navozuje atmosféru úzké hranice mezi genialitou a šílenstvím a ačkoliv je děj hry posazen do divadelního prostředí, divák si jej může interpolovat do jakéhokoliv oboru lidské činnosti.
Feuerbach se po sedmi letech uchází o divadelní roli u jednoho z nejlepších režisérů, ale ten se na zkoušku s Feuerbachem vůbec nedostaví a jako náhradu za sebe ponechá jen svého asistenta. To Feuerbacha, jenž je posedlý ideou o své herecké genialitě, velmi rozzuří tak, že nebýt toho, že o roli, vzhledem ke své dlouhodobé divadelní abstinenci, jež, jak se ukáže Feuerbachovým přeřeknutím, bylo způsobeno opakovanými záchvaty nepříčetnosti, do kterých se dostával v posedlosti svých divadelních rolí, velmi stál, odešel by. Takto ale musel, alespoň dle svého velmi podezíravého názoru, snášet skrytý výsměch režijního asistenta.
Druhý pohled pak na Feuerbacha nastavuje právě asistent, který se snaží vyjít Feuerbachovi maximálně vstříc, ba dokonce, mu namluví, že vzadu sedí i pan režisér a aby tedy sehrál úryvek, který si připravil. Feuerbacha ale opět klátí jeho nemoc a jak jemu samotnému, tak asistentovi je jasné, že Feuerbach se již nikdy nemůže na jeviště vrátit, ačkoliv to nikdo z nich ani slůvkem nenaznačí.
Vlastní nastudování v Huse je pak hereckou exhibicí Pavla Zatloukala i nevšedním diváckým zážitkem, který rovněž dává laikům nahlédnout na odvrácené stranu nejen divadla či umění ale samého člověka ve své nejniternější podstatě. Vedle Zatloukala pak představení dal vysokou úroveň i Jiří Vyorálek v roli režijního asistenta.
Autor: Tankered Dorst
Režie: Pavel Baďura
Pavel Zatloukal, Jiří Vyorálek, Filip Štípský