Kníže Myškin je idiot

…a režisér Morávek je taky idiot

Kníže Myškin je idiot

Kníže Myškin je idiot

Je-li ti teskno, zajdi na některé představení z cyklu Sto roků kobry a projdeš si peklem.
Koncepce obnažit Dostojevského, herce i diváka až do morku kostí, totální herecké nasazení, psychodelická hudba, postmodernistická scéna - to vše útočí na křehkou divákovu rovnováhu mezi šílenstvím a maskou normálnosti tak, že si každý návštěvník projde očistcem, kde chtě, nechtě, zpytuje svou černou duši.
Kníže Myškin je idiot

Kníže Myškin je idiot

Ale nelibuji si v laciných superlativech, zvlášť když plynou z absence tvůrčí myšlenky i autorské fantazie, nicméně si dovolím poopravit Simonu Pekovou v roli hlasatelky: režisér Morávek je možná idiot, ale též nejlepší divadelní režisér současnosti, byť se snad v Idiotovi poněkud zalekl atmosféry, kterou se mu podařilo vytvořit, v níž stírá rozdíl mezi divadlem a filmovým plátnem. Ba, představení Kníže Myškin je idiot se svou dokonalou konstrukcí představení bourá mýty o nepřekonatelných technických překážkách, jež brání, aby byl divadelní divák plně pohlcen a stal se i s vlastní, mnohdy husí, kůží přímým účastníkem představení.
Kníže Myškin je idiot

Kníže Myškin je idiot

Věřím tomu, že Morávkovy nároky na herce, ze kterých mačká krom potu a krve i kostní dřeň, nemají v České kotlině obdobu, nicméně, na výsledku jsou ty hodiny dřiny se zkouškami o Vánočních svátcích opravdu znát a celé představení je komponováno jako jeden celek, ve kterém se žádnému z herců nedává ani na vteřinu odpočinout.
Kníže Myškin je idiot

Kníže Myškin je idiot

Na představení lze jen stěží hledat nějaké chybičky, ale přec jen byl oproti první části tetralogie Sto roků kobry: Raskolnikov - jeho zločin a jeho trest znát určitý sestup, jež byl snad způsoben příliš krátkým, měsíčním, intervalem mezi premiérami obou představení, jednak nebyla divadelní scéna tak dokonale a beze zbytku využita, a jednak se jeden stále opakující hudební motiv Petra Hromádky, stal už poněkud nudným a nejednoho diváka z něj počala bolet hlava, byť jeho účinnost byla dokonalá a hudba zcela vystihovala a podtrhávala podtext představení. Snad invenci autorů hudby a scény již vyčerpal zmíněný Zločin a trest.
Kníže Myškin je idiot

Kníže Myškin je idiot

Velmi zdařilé byly i „civilní“ vložky ze strany Simony Pekové i kárajícího režiséra v mikrofonu, jež měly reflektovat stížnosti herců při vzniku představení, a jednak Idiota vyvarovaly patosu a černobílnosti, i když si myslím, že tyto obavy byly zcela plané, protože se zde na divadlo jen nehrálo, jak tomu nezřídka bývá například v Městském divadle, ale za pomoci divadelních prostředků se zde odehrávaly každodenní paralely mnohého z nás.
Kníže Myškin je idiot

Kníže Myškin je idiot

Krom výborného pochopení podstaty sdělení Dostojevského ze strany dramaturga Josefa Kovalčuka, dali představení jeho surový a autentický expresionistický výraz samotní herci tak, že celý cyklus je provázen neopakovatelně nepopsatelnou atmosférou pochopení, spojení a ztotožnění.
Kníže Myškin je idiot

Kníže Myškin je idiot

Kníže Myškin je idiot

Kníže Myškin je idiot

A i když, byly výkony všech herců zcela uhranující, dovolím si vyzdvihnout excelentní výkony Jiřího Vyorálka v roli Myškina, Evu Vrbkovou - Nastasja Filipovna, Marka Daniela - Rogožin a Ivanu Hloužkovou - vdova po generálu.
režie: Vladimír Morávek
dramatizace: Josef Kovalčuk
scéna: Jan Štěpánek
kostýmy: Sylva Zimula Hanáková
hudba: Petr Hromádka
Jiří Vyorálek, Eva Vrbková, Marek Daniel, Ivana Hloužková, Gabriela Ježková, Kateřina Šudáková, Ivana Uhlířová, Pavel Zatloukal, Alena Ambrová, Radim Fiala, Kateřina Mančalová, Dita Kaplanová, Petr Oslzlý, Simona Peková, Michal Bumbálek, Vladimír Hauser, Tomáš Sýkora, Filip Štipský, Eliška Fuksová, Veronika Jančíková nebo Ester Povýšilová, Martin Kotulán, Marika Žáková
Premiéra 12.ledna 2004 v divadle Husa na provázku, Brno