Ingmar Bergman: Lesní jahody

Ingmar Bergman: Lesní jahody

Ingmar Bergman: Lesní jahody

Ingmar Bergman je sám o sobě těžký přemýšlivý autor, nicméně jeho počin z roku 1957, Lesní jahody, je dílem, ve kterém Bergman o několik desítek let předběhl svůj vlastní život a ve svých tehdejších 39 letech nepřímo zhodnotil nejen sám sebe, ale i podstatu a pomíjivost života. To vše navenek v očích sedmaosmdesátiletého vědce a profesora bakteriologie Isaka Borga zahraného skvělým režisérem Victorem Sjöströmem, k jehož uměleckému odkazu se Bergman celý život otevřeně hlásil.
Ingmar Bergman: Lesní jahody

Ingmar Bergman: Lesní jahody

Dějová osnova Lesních jahod je umístěna do jednoho dne a svým způsobem ji lze, byť jen velmi násilně, zařadit do kategorie road-movies, avšak skutečný smysl a Bergmanovo poselství se nese v rovině strachu ze smrti, uvědomění si vlastní pomíjivosti i relativnosti světských hodnot, kdy je Isak Borg všeobecně uznáván jako jeden z nejpřednějších švédských vědců, ba právě tento den má být oceněn čestným doktorátem na své rodné univerzitě v Lundu, avšak zvláště prostřednictvím několika svých snů a vzpomínek z mládí si začíná prostřednictvím své potlačovaného podvědomí uvědomovat, že krom oné vnější stránky, je celý život zatrpklý sobec, bez lásky i přátel a vůči prožitku blízkosti smrti stojí obnažen a navíc zcela sám.
Přes vnější tématickou blízkost Lesních jahod se snímkem Sedmá pečeť z téhož roku, opět s ústředním tématem smrti a podstaty života, stojí oba filmy ve vzájemné opozici a lze-li sdělení Sedmá pečeť shrnout jako poznání neexistence Boha, pak Lesní jahody jdou ještě dále, neuchylují se k transcendentnu, ale stoupají do hlubin podstaty člověka bez sakrálních ale i materialistických berliček tak, že ne nadarmo, lze Lesní jahody parafrázovat jako jedno z nejfilozofičtějších děl světové kinematografie.
Smultronstället, Švédsko 1957 (91 min.)
Režie: Ingmar Bergman
Scénář: Ingmar Bergman
Kamera: Gunnar Fischer
Hudba: Erik Nordgren, Göte Lovén
Hrají: Isak Borg: Victor Sjöström, Sara: Bibi Andersson, Marianne: Ingrid Thulin, Evald Borg: Gunnar Björnstrand, Anders: Folke Sundquist, Viktor: Björn Bjelfvenstam, Agda: Jullan Kindahl, Sten Alman: Gunnar Sjöberg, Berit Alman: Gunnel Broström, Isak's mother: Naima Wifstrand, Charlotta Borg: Gunnel Lindblom, Karin: Gertrud Fridh, Karin's lover: Ĺke Fridell, Henrik Ĺkerman: Max von Sydow
Ingmar Bergman: Lesní jahody

Ingmar Bergman: Lesní jahody

Ingmar Bergman: Lesní jahody