Juraj Jakubisko: Post Coitum

28. Květen 2008
Post Coitum
Juraj Jakubisko je sice jedním z nejlepších česko-slovenských filmových tvůrců všech dob (mimo jiné v roce 2000 zvítězil v anketě O nejlepšího domácího a zahraničního tvůrce 20. století v kategorii Slovenský režisér), avšak jeho poslední dva filmové počiny, Nejasná zpráva o konci světa i Post Coitum, dávají znát, že své nejlepší tvůrčí období má již dávno za sebou.
Ne, že by byl Post Coitum špatný film, naopak je ve své kategorii filmů asi tím nejlepším, co u nás po roce ‘89 vzniklo, avšak od režiséra takového formátu jako Juraj Jakubisko nepochybně je, byla očekávání přec jen něco vyšší než jen béčkový film s ambicemi o sociálně psychologickou sondu do současného vnímaní a pochopení lásky i milostných vztahů, jež se však ve svém výsledku zvrhla v pouhou exhibici erotických a naturalistických scén s jasnou tendencí zakrýt do očí bijící slabiny filmu rádoby šokujícími scénami.
Post Coitum
Avšak mizerné herecké výkony nemohly diváka ani na okamžik nechat na pochybách o tom, že život i sex jsou zcela někde jinde tak, že se více než co jiného nabízí otázka, zda je ona fatální chyba v hercích (Lucie Vondráčková a Mahulena Bočanová byly doslova pěstí naoko, ale utrpením byl i výkon hlavní hvězdy filmu, Franca Nera), režisérovi (film s jednoúčelovým tématem sexu poetickému Jakubiskovi zjevně nesedí) či ve scénáři (sice dobrý námět pro pornofilm, ale jinak nic víc).
Post Coitum
Nechci snad naznačit, že by měl být sex jako opium řešící samotu a prázdnotu života, marketingové téma či kvalita moderního člověka špatným tématem, jen si myslím, že se s ním náš film potažmo společnost doposud nedokázala vyrovnat a sex není chápán ve spojení s láskou, vášní, bolestí, milostným vztahem a každodenní potřebou, ale jen jako anonymní neosobní věc, která více než co jiné je stále chápána jako zakázané ovoce či vše určující hodnota kvality člověka.
Sexuální revoluce u nás sice navenek proběhla již před patnácti lety, avšak jak dokazuje i Post Coitum, naše navenek otevřená společnost má tu skutečnou revoluci ještě před sebou.
Post Coitum (ČR, 2004, 104 min.)
Režie: Juraj Jakubisko