Juraj Herz: Znamení raka

Juraj Herz: Znamení raka

Juraj Herz: Znamení raka

Snímek Znamení raka z roku 1967 byl prvním celovečerním snímkem Juraje Herze a protože to byla prvotina velmi úspěšná, Herz na něj navázal celou sérii dalších psychologicky velmi vypjatých filmů, jež jako celek patří do zlaté pokladnice české kinematografie - ať již to jsou Spalovač mrtvol (1968), Petrolejové lampy (1971) či Morgiana (1972).
Juraj Herz: Znamení raka

Juraj Herz: Znamení raka

Znamení raka vychází z románu Poslední večeře Hany Bělohradské, se kterou Herz napsal i filmový scénář. Příběh je umístěn do prostředí nemocnice, kde je za záhadných okolností zavražděn doktor Hahn (Josef Langmiler), jenž měl v nemocnici celou řadu nepřátel, závistivých kolegů ale i zhrzených milenek tak, že zájem na jeho vraždě mohlo mít hned několik bezprostředních podezřelých. - Hahnova kolegyně a dlouholetá snoubenka doktorka Marie Nováková (Zora Božinová), která mohla mít zájem Hahna zavraždit proto, že ji opakovaně a celkem veřejně podváděl a navíc se pak spolu jen den před vraždou rozešli. Dále je to Jiřina (Věra Vlčková), Hahnova poslední milenka z řad zdravotních sestřiček. Doktor Petera (Lubomír Černík), jenž na rozdíl od stejně starého Hahna nedokázal udělat ani vědeckou kariéru ani postoupit výše v rámci nemocniční hierarchie. Podezřelý je též sklerotický pacient Zima (Josef Vlček), jenž seděl na lavičce přímo naproti pokoji, kde se vražda odehrála, a tedy musel vraha vidět vcházet i vycházet z pokoje - při policejním výslechu si však na nic nepamatoval. A nakonec to mohl být i nepříliš schopný přednosta kliniky (Zdeněk Štěpánek), jenž se mohl cítit být ze strany Hahna kariérně ohrožen.
Juraj Herz: Znamení raka

Juraj Herz: Znamení raka

Avšak policejní vyšetřování nic nepřinese, naopak je zavražděn jediný svědek první vraždy a to pacient Zima. A jak stoupá napětí a objevuje se i strach o život, vyplouvají na povrch dlouho zakrývané záště, závist, ale i zákulisní boje o moc a o to, kdo se stane Hahnovým nástupcem. Původní velmi přátelský kolektiv lékařů se tak velmi snadno proměňuje v kolektiv vzájemně se klovajících supů. Původní detektivní zápletka tak zcela ustupuje do pozadí ve prospěch zápletky psychologické s širokým propletencem komplikovaných mezilidských vztahů.
Juraj Herz: Znamení raka

Juraj Herz: Znamení raka

Juraj Herz: Znamení raka

Juraj Herz: Znamení raka

Policejní vyšetřovatelé (Václav Lohniský a Stanislav Zindulka) jsou bezradní a tak na řadu přicházejí alternativní metody, kdy pachatele nezávisle na sobě odhalí jak amatérský astrolog a nemocniční pacient Hejna (Eduard Kohout) a to na základě postavení planet, tak vraha odhalí i doktorka Nováková. - Vrahem, respektive vražedkyní, je pacientka s nevyléčitelným zhoubným nádorem (Iva Janžurová), jež se pokusí zabít i samotnou Novákovou, ale po nepovedeném pokusu vyskočí z okna.
Znamení raka, Československo 1967, 87 min.
režie: Juraj Herz
předloha: Hana Bělohradská (román Poslední večeře)
scénář: Hana Bělohradská, Juraj Herz
kamera: Rudolf Baťka
hudba: Svatopluk Havelka
Zora Božinová … Marie Nováková, Zdeněk Štěpánek … profesor, Ilja Prachař … docent, Lubomír Černík … Petera, Josef Chvalina … Diviš, Karla Chadimová … Hošková, Josef Langmiler … Hahn, Eva Bezděková … Rychtaříková, Eduard Kohout … astrolog Hejna, Ivo Gübel … Fabián, Iva Janžurová … Prokopa, Míla Myslíková … Zemková, Hana Slivková … Lysá, Lída Vostřáková … Lisá, Alena Kreuzmannová … Svitáková, Věra Vlčková … sestra Jiřina, Libuše Havelková … sestra Božena, Věra Tichánková … sekretářka, Pavel Landovský … Hyneček, Václav Lohniský … kapitán VB, Stanislav Zindulka … poručík VB, Zuzana Kočová … profesorova žena, František Peterka … Vlček, Václav Halama … trafikant, Vladimír Hlavatý … Hošek, Ema Skálová … vrchní sestra, Zuzana Dubská … Sylva, Helena Růžičková … Anna