Luchino Visconti: Gepard

Luchino Visconti: Gepard

Luchino Visconti: Gepard

Giuseppe Tomasi di Lampedusa, princ z Lampedusy a vévoda z Palma di Montechiaro, dokončil svůj jediný román Gepard, jenž dnes tvoří naprostou klasiku moderní italské literatury, v roce 1957. Ale první vydavatel jej odmítl, v té době šedesátiletý Tomasi, jehož dráha spisovatele trvala pouhé dva roky, v témže roce zemřel, a román tak byl publikován až posmrtně v roce 1958. - Gepard, jenž Tomasi začal psát jako poctu svému pradědečkovi, poté krom jiných ocenění získal i nejprestižnější literární cenu Premio Strega, ale zejména se jej rozhodl do filmové podoby adaptovat jiný příslušník italské šlechty a to milánský potomek vévody z Modrone a slavný neorealistický režisér Luchino Visconti, jenž do hlavní role Dona Fabrizia, knížete ze Saliny, přezdívaného jako Gepard, Burta Lancastera, a dále dvě vycházející filmové hvězdy 60. let Claudiu Cardinale a Alaina Delona.
Luchino Visconti: Gepard

Luchino Visconti: Gepard

Luchino Visconti vynikl jako tvůrce vynikajících historických fresek, v Gepardu, jenž má co do stopáže délku tří hodin, pak na ztvárnění dobové atmosféry Sicílie na počátku 60. let 19. století kladl velký důraz a film je tak fenomenální přehlídkou věrných dobových kostýmů, etikety ale i společenského života, který je v souladu se svou literární předlohou, kladen do protikladu s nastupující vrstvou zbohatlíků, kteří sice mají peníze, ale nemají a nikdy se nemohou naučit řádnému chování.
Luchino Visconti: Gepard

Luchino Visconti: Gepard

Film je do velké míry věrný své původní literární předloze, kdy tříhodinová délka filmu Viscontimu dovolila nedělat obvyklé filmové zkratky či interpretace a naopak plně zachovat atmosféru Tomasiho románu. Visconti tak ve filmu plně zachoval děj románu, který se odehrává od vylodění Garibaldiho na Sicílii v květnu 1860, až po události v roce 1862, kdy kníže Fabrizio odmítne reprezentovat Sicílii v parlamentu s tím, že Itálii čeká neodvratný osud morálního úpadku v podobě nástupu ctižádostivé vrstvy beze cti. - „My jsme byli lvi a gepardi. Po nás přijdou šakalové a hyeny.“
Luchino Visconti: Gepard

Luchino Visconti: Gepard

Luchino Visconti: Gepard

Luchino Visconti: Gepard

Krom obligátní režie, vynikajících hereckých výkonů, bohatých kostýmů ale i pro bohaté použití autentického prostředí šlechtických paláců a sicilské přírody, je dnes film ceněn pro kameru Giuseppeho Rotunna, jenž z Geparda učinil vynikající vizuální podívanou.
Luchino Visconti, Itálie 1963, 183 min.
režie: Luchino Visconti
námět: Giuseppe Tomasi di Lampedusa (román Gepard)
scénář: Suso Cecchi d'Amico, Pasquale Festa Campanile, Enrico Medioli, Massimo Franciosa, Luchino Visconti
kamera: Giuseppe Rotunno
hudba: Nino Rota
Burt Lancaster … Don Fabrizio, kníže ze Saliny, Claudia Cardinale … Angelica Sedara/Bertiana, Alain Delon … Tancredi Falconeri, Paolo Stoppa … don Calogero Sedara, Rina Morielli … princezna Maria Stella Salina, Romolo Valli … otec Pirrone, Terence Hill … hrabě Cavriaghi, Pierre Clémenti … Francesco Paolo, Lucilla Morlacchi … Concetta, Giuliano Gemma … generál Garibaldiho armády, Ida Galli … Carolina, Ottavia Piccolo … Caterina, Carlo Valenzano … Paolo, Brook Fuller … maý princ, Anna Maria Bottini … mademoiselle Dombreuil, vychovatelka, Lola Braccini … donna Margherita
Tvé hlasování: Žádná Průměr: 5 (4 hlasy)