„V noci jsem snil, že jsem motýlem, a teď nevím, zda jsem člověkem, který snil, že je motýlem, nebo zda jsem motýlem, kterému se zdá, že je člověkem“

Milan Cieslar: Duše jako kaviár

19. Prosinec 2008
Duše jako kaviár

Duše jako kaviár

V autorském počinu Milana Cieslara Duše jako kaviár je velmi těžké najít alespoň nějaké malé pozitivum, pro které by bylo zajímavé tento snímek s nepopíratelnou inspirací v televizních mýdlových operách i aspirací oslovit zejména ženy v domácnosti shlédnout. Z naprostého průměru obdobných filmů, jež se u nás v posledních několika letech točí jako na běžícím pásu, tak vyniká jedině nadprůměrná Tatiana Vilhelmová a čerstvý vítr v podobě Karolíny Kaiserové, jež z jinak naprosté křečovité nudy dostaly alespoň náznaky něčeho, co lze nazvat dobrým filmem.
Duše jako kaviár

Duše jako kaviár

Velkým zklamáním pak je herecký výkon Jana Budaře, avšak velmi chabý a nekonzistentní scénář s absencí nápaditějšího příběhu či snad dokonce neobvyklého pohledu (to, co v podstatě na stejné půdě přinesl snímek Divoké včely, jež však nebyl pro svou syrovost přijatelný pro širší publikum) nedovoloval zahrát cokoliv víc, zvlášť když režisér i střihač Milan Cieslar navíc značně omezil Budařovi herecký prostor často jen na pár vteřin, kdy nebylo možné zahrát nic víc než grimasu v obličeji.
Duše jako kaviár

Duše jako kaviár

Z dalších herců již nikdo v nejlepším případě nepřekročil svůj vlastní stín a například od Ondřeje Vetchého asi nikdo ani nečekal, že by zahrál cokoliv jiného než ve všech svých dosavadních rolích, ve kterých ztvárnil stále tentýž charakterový typ balancují mezi sobcem a v podstatě dobrákem, ale zejména naprosto povrchním člověkem.
Nicméně samotné kvality filmových prostředků činí z Duše jako kaviár dobrý film pro nedělní večer u televize, od kterého se očekává pohoda před začínajícím pracovním týdnem a který již sám o sobě nepřiláká někoho, kdo by čekal cokoliv víc, ale protože je tento snímek určen pro kina, kde se scházejí přeci jen o něco náročnější diváci, je Duše jako kaviár z té sorty filmů, o kterých si říkáte, proč vlastně byly natočeny, když nedokáží nijak oslovit, natož pak zabavit.
Duše jako kaviár, ČR 2004 (99 minut)
režie: Milan Cieslar
scénář: Milan Cieslar
kamera: Jiří Macháně
hudba: Jan Černý
hrají:
Tatiana Vilhelmová, Ondřej Vetchý, Jan Budař, Karolína Kaiserová, Vilma Cibulková, Saša Rašilov, Alice Veselá, Petra Jungmanová, Filip Blažek, Jana Bernášková, Onřej Pergl, Lenka Sagulová, Michal Pavlata
Tvé hlasování: Žádná Průměr: 4 (1 hodnocení )