Mike Nichols: Na dotek

Mike Nichols: Na dotek

Mike Nichols: Na dotek

Snímek Na dotek vznikl na stejnojmenný námět úspěšné divadelní hry Patricka Marbera, jež měla premiéru v Londýně v roce 1997. Hra byla přeložena do více než třiceti jazyků a tedy zcela přirozeně řada filmových studií usilovala o získání filmových práv. To Marber dlouho odmítal, ale nakonec na zfilmování přistoupil poté, co se režie měl ujmout německo-americký režisér Mike Nichols, jenž proslul svými adaptacemi literárních a dramatických děl a má na svém kontě řadu úspěšných a ceněných snímků à la Kdo se bojí Virginie Woolfové? (1966), Absolvent (1967), Hlava 22 (1970) či Myslete na Henryho (1991). Patrick Marber sám vypracoval scénář, ve kterém se příliš neodchýlil od původní hry a film je tak založen zejména na dlouhých brilantně postavených dialozích.
Mike Nichols: Na dotek

Mike Nichols: Na dotek

Děj filmu se odehrává v Londýně a rozvíjí se v něm zápletka komplikovaného milostného vztahu dvou Angličanů a dvou Američanek s tím, že nad lásku, která hrdiny přepadne na první pohled, je nadřazeno sobectví tak, že si všichni vzájemně ubližují: neúspěšný spisovatel Dan (britský herec Jude Law) na přechodu pro chodce potká Alici (v té době ještě takřka neznámá Natalie Portman), jež se do něj okamžitě zamiluje a porazí ji auto. Dan ji odveze do nemocnice a začne se tak jejich milostný vztah. Dan ale ve fotoateliéru potká další američanku, uměleckou fotografku Annu (Julia Roberts), oba se do sebe na místě zamilují, ale zůstane pouze u nevyřčeného milostného citu, který se zkoplikuje poté, co Dan jednou večer chatuje s dermatologem Larrym (Clive Owen) s tím, že sám sebe vydává za dívku, jež tvrdí, že by s Larrym chtěla mít sex. Ale Dana konverzace omrzí a tak si z Larryho vystřelí tím, že si s ním smluví osobní schůzku v mořském akváriu, kde však Larry potká Annu, do které se zamiluje. Anna sice miluje Dana, ale protože ten se nemá k dalšímu kroku, svolí nabídce Larryho a vezme si ho za muže.
Mike Nichols: Na dotek

Mike Nichols: Na dotek

Vztah této čtveřice graduje, když se všichni čtyři sejdou na výstavě Anniných fotografií. Dan si s Annou vyznají lásku a začnou spolu udržovat tajný sexuální poměr. A věrný není ani Larry, jenž má několik náhodných známostí v rámci svých služebních cest tak, že Anna se rozhodne rozejít se s Larrym a odejít k Danovi. Dan se zase rozejde s Alicí, Alice se vyspí s Larrym, aby se nakonec Anna vrátila k Larrymu, Alice Dana opustila a Dan, kterého milovaly dvě krásné ženy, nakonec zůstal sám.
Mike Nichols: Na dotek

Mike Nichols: Na dotek

Film se sice navenek tváří velmi otevřeně a provází jej silný erotický náboj, který avšak zůstává v rovině pouhých dialogů, a film jako takový má až puritánský charakter. To však nikterak nevadilo divákům tak, že film v kinech vydělal 115 mil. $ (při rozpočtu 19 mil. $), ale ani filmovým kritikům, kdy si Natalia Portman a Clive Owen shodně odnesli Zlatý glóbus a nominaci na Oscara za nejlepší hereký výkon ve vedlejší roli. Clive Owen pak získal i britskou filmovou cenu BAFTA.
Mike Nichols: Na dotek

Mike Nichols: Na dotek

Mike Nichols: Na dotek