Peter Greenaway: Kuchař, zloděj, jeho žena a její milenec

Ne, Peteru Greenawayovi nejde o příběh, ba nejde mu ani o to zalíbit se svému diváku či se dokonce snažit, aby mu jeho divák porozuměl. Peter Greenaway sleduje jen a pouze svá vlastní estetická hlediska, která vycházejí z jeho původního uměleckého zaměření výtvarníka a malíře.

Pro přiblížení Greenwayova díla diváku, který se s ním doposud nestřetnul, se nabízí paralela s americkým souputníkem Davidem Lynchem - rovněž esteticky vyhraněným výtvarníkem, jež rád experimentuje s novými možnostmi filmového zpracování a který dokáže přesto, že jeho snímky bývají mno mnohé pokládány za makabrózní, oslovit i umělecky nenáročné publikum. Nicméně tam kde Lynch končí, Greenway teprve začíná tak, že nedílnou součástí jeho filmů bývají naturalisticky podané sexuální scény či rozkládající se zvířecí mršiny i lidské mrtvoly, nejlépe však obě současně, to vše rezonující ve vyšších estetických sférách tak, že Petera Greenawaye můžeme milovat i nenávidět, nemůžeme jej však obvinit z pouhého exhibicionismu s prvoplánovou snahou šokovat a parazitovat na divákových reakcích naprostého odmítání či hnusu.

Na straně druhé nelze Greenawayvo dílo příliš adorovat. Greenaway sice vynalezl svůj svébytný styl s neopakovatelným rukopisem, ve kterém je příběh mnohdy zcela potlačen ve prospěch výtvarné a hudební složky, nicméně například ve srovnáním s českým režisérem a výtvarníkem Janem Švankmajerem Greenwayovi chybí lehkost, hravost i vtip tak, že vedle něj působí příliš křečovitým a vydřeným dojmem.

Greenaway se ve svém snímku z roku 1989 Kuchař, zloděj, jeho žena a její milenec oprostil od hlubšího příběhu a do popředí ustanovil čistě vizuální a hudební složku s přímým odkazem na slavná díla malířských mistrů, kdy příběh, jež se odehrává v jedné z nejvyhlášenějších restaurací v průběhu osmi dnů, je upozaděn za velkolepě pojatých scén obrovské kuchyně a prostorů restaurace, kde jsou jednotlivé části ale i dny rozlišeny barevným vyjádřením, potažmo denním menu

připomínajícím opulentní královské hostiny. Vlastní libreto založené na čtveřici postav kuchaře, zloděje, jeho ženy a její milence pak lze ve zkratce shrnout do vše vystihující a přesto zcela zavádějící charakteristiky: Žena zloděje si ve všech částech restaurace užívá se svým milence, aby po svém odhalení nazí unikli v dodávce plné hnijících zvířat. Poté, co zloděj milence brutálně zavraždí, nechá zlodějova žena tělo svého milence upéci a přinutí jej zloděje snísti. Nic víc.
The Cook the Thief His Wife & Her Lover, Velká Británie/Francie 1989, 124 min.
Námět, scénář, režie: Peter Greenaway
Hudba: Michael Nyman
Kamera: Sacha Vierny
Kostýmy: Jean-Paul Gaultier
Richard Bohringer … Richard Borst, Michael Gambon … Albert Spica, Helen Mirren … Georgina Spica, Alan Howard … Michael, Tim Roth … Mitchel, Ciarán Hinds … Cory, Gary Olsen … Spangler, Ewan Stewart … Harris, Roger Ashton-Griffiths … Turpin

Filmografie:

Tvé hlasování: Žádná Průměr: 4.2 (5 hlasů)