Pedro Almodóvar: Špatná výchova

Pedro Almodóvar: Špatná výchova

Pedro Almodóvar: Špatná výchova

Pedro Almodóvar se u nás celkem zaslouženě stal doslova synonymem španělského filmu, kdy jeho trojice snímků Na dno vášně (1997), Vše o mé matce (1999) a Mluv s ní (2002) vyvolala po celém světě obrovský rozruch, v případě snímku Vše o mé matce pak navíc korunovaný i Oscarem. Nicméně je-li Almodóvar svým způsobem geniální filmový vypravěč, jež svému diváku dokáže bez špetky pochybností vnutit i ten nejkrkolomnější příběh, pak Špatná výchova je nejen jednoznačným kvalitativním pádem z filmového vrcholu, ale do značné míry i evokuje ústřední leitmotiv celého filmu, ve kterém „úspěšný režisér Enrique Serrano už dlouho marně hledá námět, který by ho zaujal“…
Pedro Almodóvar: Špatná výchova

Pedro Almodóvar: Špatná výchova

Nelze si nepovzdechnout, že Pedro Almodóvar nehledal svůj námět o něco déle, protože konstrukce, jež mísí detektivní zápletku s prostředím homosexuálů, transsexuálů, ale i španělského katolicismu frankovského postfašistického režimu se zneužíváním malých chlapců, svou skladbou, mnohými nečekanými zvraty a záměnami postav více připomíná typickou španělskou mýdlovou operu, pro kterou ostatně krom velmi mizerného scénáře orodují i velmi chatrné herecké výkony, slabá režie a celková kýčovitost s přemírou pastelových barev v každé scéně.
Pedro Almodóvar: Špatná výchova

Pedro Almodóvar: Špatná výchova

A tak snad ještě jednou - Almodóvar je jeden z nejlepších režisérů posledních deseti let, avšak velká škoda, že svému filmu nedal více času, potažmo nebyl sám k sobě kritičtější a více nepoužil střihačských nůžek, kdy byť má film průměrnou stominutovou metráž, již po první třetině se modlíte, ať již je proboha konec.
La Mala educación, Španělsko, 2004, 105 min.
režie: Pedro Almodóvar
scénář: Pedro Almodóvar
hudba: Alberto Iglesias
kamera: José Luis Alcaine
Gael García Bernal … Ángel/Juan/Zahara, Fele Martínez … Enrique Goded, Daniel Giménez Cacho … Padre Manolo, Lluís Homar … Sr. Manuel Berenguer, Francisco Maestre … Padre José, Francisco Boira … Ignacio, Juan Fernández … Martín, Nacho Pérez … Ignacio (as Ignacio Pérez), Raúl García Forneiro … Enrique (as Raúl Gª Forneiro), Javier Cámara … Paca/Paquito, Alberto Ferreiro … Enrique Serrano, Petra Martínez … Madre

Pedro Almodóvar: Špatná výchova

Pedro Almodóvar: Špatná výchova

Pedro Almodóvar: Špatná výchova