Roger Michell: Matka

30. Květen 2008
Roger Michell: Matka

Roger Michell: Matka

May je pětašedesát, má dvě dospělé děti, kterým byla špatnou nemilující matkou, právě ji zemřel manžel a teprve teď, po jeho smrti, může uskutečnit to, po čem toužila celý život: skutečně žít, cestovat a mít pořádný sex !.
Je pozoruhodné, ba diagnóza à la Freud, jak velké společenské tabu je sex rodičů, zvlášť jsou-li již v důchodovém věku. Současný člověk bez mrknutí oka přijme záběry na zohavená lidská těla, chirurgické operace, oběti vražd, ale vidí-li staré neforemní ženské tělo zmítat se v milostné rozkoši s tváří zjizvenou právě probíhajícím orgasmem, začne se mu zvedat žaludek.
Roger Michell: Matka

Roger Michell: Matka

Mottem dnešní doby je sex a to kdykoliv a kdekoliv, avšak ne pro každého, protože jak velí všudypřítomný reklamní diktát, sex je výsadou mladých a krásných. Avšak život je o něčem jiném a skutečnou sexuální rozkoš mohou vychutnat právě až ty staré matky.
Roger Michell: Matka

Roger Michell: Matka

Film Matka je však pozoruhodný nejen pro prolomení dosud nepřekročitelného tabu, ale je krom vynikajících filmových kvalit i skvělou sondou do prostředí a především myšlení průměrného Evropana, který nemá čas na lásku, což musí kompenzovat sadou uměle vytvořených hodnot s potřebou vnějšího ocenění ve formě majetku, kariéry a snobismu, jež dokáže zakrýt to, co vidět nechce - že jeho život je zcela prázdný.
A tuto celoživotní prázdnotu, kterou doposud zakrývala přítomnost manžela i společenské konvence, prožívá i May, která si najednou uvědomila, že je stará, nikdo už ji nechce a ani nikomu nechybí. Najde si tedy milence, což by asi nemuselo být nijak šokující nebýt faktu, že její milenec Darren je o třicet mladší a navíc je i milencem její dcery, jež je na něm zcela závislá.
Vztah mezi May a Darrenem se však velmi záhy provalí, protože May začíná projevovat své celoživotní umělecké ambice a do svého skicáku nakreslí několik erotických obrázků s vševypovídajícími sexuálními scénami. Dcera Helena matce přirozeně ztropí sérii hysterických scén, Darren zase pochopí, že není pro May nic víc prostředek pro dosažení sexuální rozkoše, a matka, vyhnána od svých dětí z Londýna, se už nechce a ani nemůže vrátit do svého domečku na předměstí a odjíždí pryč za svými sny.
The Mother (Velká Británie, 2003, 112 min.)
Režie: Roger Michell
Scénář: Hanif Kuerishi