Roberto Benigni: Život je krásný

Roberto Benigni: Život je krásný

Roberto Benigni: Život je krásný

Autorský počin Roberta Benigniho Život je krásný bývá svým divákem přijat velmi rozporuplně a to ve škále od naprosté nudy až po upřímný pláč. Avšak uvědomíme-li si tragičnost tématu, které si Benigni pro svůj film vyvolil, tj. vyhlazení celých národů, které scenáristicky, režijně i ve své hlavní roli, na které celý film stojí i padá, pojal v upřímně komediálním stylu, nezbývá než smeknout, byť pro mnohé, mne nevyjímaje, není tento druh lehké komedie ten pravý šálek čaje, zvlášť připomeneme-li si celou řadu obdobně motivovaných filmů, kde například svého času velmi adorovaný Pianista Romana Polanského vyzněl jako naprostý patos, na který se při i té nejlepší vůli nešlo podívat dál než do poloviny.
Roberto Benigni: Život je krásný

Roberto Benigni: Život je krásný

Rozruch i mnohá ocenění, který Pianista sklidil, byly jen oceněním pro Adriena Brodyho, jenž celý film ve své hlavní roli doslova vydupal ze země, je v mnohém obdobný i pro film Život je krásný, který má rovněž velký sklon k sentimentalitě a ke hře na city, ale i v dominanci herce v hlavní roli - v komediálním Roberto Benignim.
Avšak Život je krásný je navíc podložen výborným scénářem se dvěma zcela odlišnými částmi, kde úvodní polovina, ve které charismatický a lehce bláznivý Guido Orefice přijíždí z vesnice do velkého města, aby zde dělal číšníka, zamiluje se do půvabné mladé učitelky Dory, se kterou má posléze i syna Giosuéa, obsahuje mnohé narážky na rasovou nesnášenlivost a segregaci ze strany italského fašistického režimu, ale Guido v duchu svého bezstarostného humoru, který alespoň dává navenek, převádí svůj židovský původ do ironické polohy tak, že část druhá, jež by se sama o sobě patetičnosti nevyhnula, dále pokračuje ve vyznačeném stylu humoru, kdy Guido svému synovi překládá boj o přežití jako dobrodružnou hru, ze které je možné kdykoliv odejít, nechce-li ovšem vyhrát první cenu pro ty, co nasbírají nejvíce bodů - opravdický tank. Samozřejmě, že Giosué o tátově výkladu koncentráku občas pochybuje, ale Guido jej vždy opět strhne svou výřečností i mnohými důkazy, kdy například vyvražděné děti Guido pro Giosuéa nahrazuje dětmi německého aparátu, kterým jako číšník posluhuje.
Roberto Benigni: Život je krásný

Roberto Benigni: Život je krásný

Roberto Benigni: Život je krásný

Roberto Benigni: Život je krásný

Roberto Benigni: Život je krásný

Roberto Benigni: Život je krásný

Roberto Benigni: Život je krásný

Roberto Benigni: Život je krásný

Téma koncentračního tábora a holokaustu dokázalo bez ztráty umělecké pověsti natočit jen nemálo skutečných filmových mistrů - vedle Spielbergova Šindlerova seznamu, jež bývá v souvislosti s filmem Život je krásný zmiňován nejčastěji, je to snad jen Sofiina volba Alana Pakuly, a tak buď jak buď se Roberto Benigni dostává do té nejvyšší společnosti a mnohá ocenění, například třemi Oscary za nejlepší cizojazyčný film, hlavní roli a hudbu (a další čtyři nominace), jsou plně zasloužené, zvlášť když si připomeneme obdobný pokus jednoho z největších mistrů současné světové kinematografie Emira Kusturicy v jeho počinu z roku 2004, Život je zázrak, který se rovněž snažil zabalit tématiku rasové nesnášenlivosti do formy komedie, ale výsledek skončil na opačném konci od svého vzoru Život je krásný jako naprosté filmové fiasko.
La Vita è bella, Itálie 1997, 122 min.
režie: Roberto Benigni
scénář: Roberto Benigni, Vincenzo Cerami
hudba: Nicola Piovani
Roberto Benigni … Guido Orefice, Nicoletta Braschi … Dora, Giustino Durano … Eliseo Orefice, Lidia Alfonsi … Guicciardini, Sergio Bini Bustric … Ferruccio Papini, Giuliana Lojodice … School principal, Amerigo Fontani … Rodolfo, Pietro De Silva … Bartolomeo, Francesco Guzzo … Vittorino, Raffaella Lebboroni … Elena, Giorgio Cantarini … Giosué Orefice, Marisa Paredes … Madre di Dora, Horst Buchholz … Dr. Lessing, Claudio Alfonsi … Amico Rodolfo, Gil Baroni … Prefect
Tvé hlasování: Žádná Průměr: 5 (25 hlasů)

Článek “Roberto Benigni: Život je krásný” One response

1. .....geniální film.....