Iva Bittová v Červeném kostele

Kategorie
15. Prosinec 2008
Iva Bittová

Iva Bittová

Červený kostel v Brně by bez použití aparatury dokázala rozeznít snad jen ne příliš subtilní operní pěvkyně. Hlas Ivy Bittové je ale výjimečný ve zcela odlišném měřítku a tak si jej mohlo plně vychutnat jen asi 10 prvních řad, protože krom obrovského prostoru, kde se její hlas zcela ztrácel, jej „přehlušovalo“ i doprovodné Škampovo smyčcové kvarteto.
Avšak jak jsem předeslal, hlas nedělá z Bittové takový světový fenomén, jakým bez pochyby je, ale její obrovská síla vychází z nitra její osobnosti, jež umocňuje její zpěv o krásu vnitřní harmonie, kdy Bittová na rozdíl od ostatních uměleckých performerů nemusí hrát nějakou další roli s nasazenou maskou. Ale zpívá jen za sebe, bez dalších přídavků v podobě exhibicionismu či narcismu, kdy všechno, co jde navenek, ať již zpěv či síla osobnosti plně koresponduje se zpěvaččinou duší. S nadsázkou by se tak Bittová dala přirovnat k domorodému zpěváku odněkud z pralesů, ovšem umocněného o mnohaletou usilovnou práci na pěvecké technice ale i osobnosti tak, že Bittová je schopna v současnosti zazpívat téměř ve všech myslitelných hudebních stylech, počínaje od gregoriánského chorálu, přes hudbu baroka, operu, jazz, rock či právě variace na cyklus Leoše Janáčka Moravská lidová poezie v písních, jež tvořily první část koncertu v Červeném kostele. A to vše ve vlastním provedení, jež překonává hranice pouhé interpretace a směřuje k rovnocennému partnerství s autorem.
Tedy, byť mnohá média informovala, že tento koncert byl poslední před zpěvaččiným odletem na americké turné, je zde ještě příležitost zítra, tj. 22. dubna 2005 v HaDivadle, kde Bittová vystoupí v originálním spojení s DJ Javas.
20. dubna 2005 - Červený kostel, Brno.
Tvé hlasování: Žádná Průměr: 4 (1 hodnocení )