Kategorie
27. Únor 2008
Teď, kdy se mohu sám na sebe
podívat jako třetí osobu, vidím, kterak ve dvaceti letech jsem byl
obdivný divák a naslouchač všeho, co jsem kolem sebe viděl a slyšel…
a to všechno jsem nosil ve své hlavě hrozící prasknutím. A tak první
pořádná kniha, kterou jsem dostal od malíře Antonína Frýdla, Pohřbený
přístav od Giuseppe Ungarettiho, mi dala návod, kterak lze ventilovat
přemíru obrazů psaním.
S velikou hrůzou jsem usedl v opuštěné kanceláři
nymburského pivovaru s ručením omezeným, v sobotu a v neděli jsem
natočil účtenku a zíral jsem na bílou plochu papíru a neuměl jsem
psát na psacím stroji, a tak jsem hledal písmenka a venku pršelo a
já jsem tedy napsal svoje první slovo… Prší.., a čekal jsem se zdviženýma
prstama, co mi to první slovo hodí za slovo další.., a dočkal jsem
se a napsal jsem,., slzy… a pak.., kapou.,. a rychle jsem vyklepal
písmenka na tom psacím stroji značky Underwood.., po víčkách oken,..
a po chvíli napjatého ticha jsem psal dál.,. a kouř zalévá
město..,
a srdce mi bušilo a spánky tikaly a vyťukával jsem.., modravým studem…
A pak jsem si to, co jsem napsal, četl znovu a zas a zase jsem čekal
a přitom naslouchal, zda nikdo nejde ani pod okny, ani spojovací chodbou
kanceláře a naším bytem… a nikdo nešel, a tak za dlouhé minuty čekání
se mi zjevilo z toho už napsaného… chce se mi spát… A zase to
sršivé sladké očekávání, co mi vyskočí z hlavy? A ano… Však hle!…
A za několik minut další věta. Vůz teče rozkrojenou ulicí tiše…
A tento obraz sám ze sebe hodil první metaforu. A já jsem ji vyťukal,
s chybami, ale vyt'ukal… jak bárka průplavem… A protože pivovarští
koňové byli vždycky hnědí, dodal jsem si odvahy a napsal jsem… a
koně, dvě hnědé kapky… veslují v rytmu kývajících se šíjí. A nadělal
jsem tolik překlepů, že jsem vytáhl popsanou stránku a na čistou jsem
opsal to, co jsem zatím napsal, a tak zčištěný jsem dál čekal se zvednutými
prsty, jako bych chtěl začít hrát na klavír a dočkal jsem se…
A
vyťukal jsem větu, která se mi zjevila, zatímco kontrapunkt",
pršícího vzlykotu." bubnuje nudou", A pak jsem čekal hodinu
a ještě hodiny a půl, ale už se mi žádné slovo, žádná věta nezjevila,
kohoutek průtočnosti z mé hlavy se uzavřel,., a tak jsem napsal svou
první báseň, kterou jsem si četl znovu a zas a nemohl jsem se vynadivit
a vyžasnout nad tím, co jsem byl nucen napsat", A tak jsem každou
sobotu a neděli psal a odkrvoval si hlavu.
Když jsem napsal takových
volných veršů asi deset, přišlo mi, abych si je opsal, už originál
a tři kopie, abych ty první knížečky probil sešívačkou, všechno v
sobotu a v neděli, protože jedině v ten čas byl volný psací stroj
značky Underwood, a cítil jsem se sám u sebe básníkem, a byl jsem
dosti dlouho i prvním čtenářem, protože jsem neměl nikoho, komu bych
se pochlubil, co jsem napsal, jak prvními slovy jsem označoval svůj
svět, svoje město, tak jak jsem se tomu učil četbou básníka Guiseppe
Ungarettiho, který mi ukázal, jak lze ze slov udělat báseň. Myslím,
že druhou báseň jsem opět opsal ze skutečných obrazů… rád jsem hrával
volejbal a jednou, když jsem nahrával míč na sít', uviděl jsem sám
sebe jako.,, kulového filka… Ten kulový filek mi nedal spát, a když
jsem jej vynášel v mariáši, tak jsem si ho pořádně prohlédl a viděl
jsem, že tam u hlavy, tam kde já měl volejbalový míč, ten filek má
rolničku… a pak za čas jsem viděl sám sebe, jak tak rád chodím podle
řeky, jak miluju rozpálený písek a cestu podle Labe, cestičku štětovanou
rozpadávající se opukou, která tak příjemně hřeje do bosých nohou…
Pamatuji se, že tyhle obrazy už ve mně čekaly od středy, opakoval
jsem si je, už oblečené do slov, která se dala vyřknout. A pak přišla
sobota a nic mi nebránilo, abych poprvé si přinesl už s sebou v hlavě
napsaná slova, která, když jsem natočil bílou účtenku, na níž bylo
zelenými písmenky napsáno Nymburský pivovar, společenstvo s ručením
omezeným.., jsem tam psal, opisoval z hlavy a šeptajících napovídajících
úst, toporně hledav klapky, kterými bych vyjádřil to poselství, až
konečně s tolika chybami, s tolika výměnami účtenek jsem napsal načisto.,.
Po hrázi a po opuce, jak božský Mílek, s rolničkou v ruce se prochází
kulový filek.., A pak už ta miliardostěnná skutečnost, která mě obklopovala,
vydávala se mi každou sobotu a neděli jen po kouskách, po fragmentech,
a já jsem byl stydlivý, já jsem se tolik styděl za tu poctu, že jsem
mohl, že mi bylo dopřáno to štěstí přibíjet jazykem a za jazyk slova
psacím strojem na prchavou bílou desku účtenek, kterých jsem za ta
léta v pivovaře spotřeboval kila, abych trpělivě znovu a zas se pokoušel
o to, zač jsem se pokorně a cudně styděl,.. Tak jsem si vykročil do
světa a poezie jako mladý pán, maloměšťan, v sobotu a v neděli vždycky
olepený podle poslední módy, vždycky v oblečku, který mi šil pan Pisařík
v Praze, vždycky v parádních botičkách od firmy Kabele, taky z Prahy,
vždycky v košilce šité na míru a vždycky s bílým kapesníčkem elegantně
zastrčeným do kapsičky saka; a protože jsem nevěděl co s rukama, vždycky
jsem nosil jelenicové rukavice… Ale když jsem přišel na nymburské
náměstí a když jsem se blížil večernímu nebo dopolednímu korzu, vždycky
jsem se styděl a červenal tak, jako když jsem sám a samotinký psával
ty svoje verše v opuštěné kanceláři nymburského pivovaru.., Tak jsem
si hrál se svým životem, zákonem odrazu jsem mnohodimenzionální skutečnost
převáděl ve zkratce na jednodimenzionální řádky textu, hrál jsem si,
i když se mi nechtělo žít, i když jsem byl zoufalý z toho, co jsem
viděl, co se stalo mně a co se stalo i těm ostatním, hrál jsem si
s větami.,. na nic jiného jsem se netěšil než na onu chvíli, kdy budu
samotinký sedět u psacího stroje a pokoušet se, zda jsem schopen vzrcadlit
klapkami té mašiny všechno to podstatné, a tak vítězit, i když jsem
tolikrát byl bit.., protože můj učitel Ladislav Klíma mě vždycky nabádal,
že každé vítězství se sestává jen a jen z bití.., a to je ta boží
hra, ta hra šílená a titěrná a někdy i blbá.., protože i opak všeho
je pravdou…
Tak čtyřicet let a více píšu
na psacím stroji, nejvíce se mi ale chce psát, když jsem daleko, daleko
od stroje, kdy myšlenky mi tečou na nebi, na městských zdech, na prchavé
desce tekoucí řeky, kdy to ve mně myslí a měrou věcí je ta moje hlava,
ty moje oči, do kterých a ze kterých šumí věty tak jako z láhve právě
otevřené sodovky… Vyšel jsem si do světa a do hravého života jako
mladý muž, ten, který když si chtěl učesat ty svoje vzpurné a husté
vlasy, tak si do nich musel nalít hrst brilantiny,.. a končím teď
jako starý pán, olysalý a s krutými vráskami podle úst, přemýšlím
o posledních věcech člověka, které jsou taky hrou, odpalovací rampou,
která mě vynese na oběžnou dráhu všech těch, kteří mne předešli. Ale
i to je hra, nic víc než boží hra, šílená a titěrná a blbá.., a krásná
jako ty moje první nymburské verše.,. Po hrázi a po opuce, jak božský
Mílek, s rolničkou v ruce se prochází kulový filek.
Teď, kdy se mohu sám na sebe
dívat jako na třetí osobu, vracím se nazpátek do té doby, kdy jsem
v pivovarské kanceláři na psacím stroji značky Underwood psal ty moje
básničky, jistím, že když byly zavřeny vysoké školy, tak jsem si udělal
Eckertovu školu, pětiměsíční obchodní kurs, ve kterém jsem se chtěl
naučit stenografovat a psát na stroji", Ale moje mentální soustava
byla na tom tak špatně, že nikdy jsem se těsnopisem psát nenaučil,
zato ale psát všemi deseti prsty, A tak jsem vlastně psával nejen
básně, ale marginálni poznámky ke svému životopisu jen proto, že mi
dělalo potěšení vidět, kterak rychle lze zaznamenat myšlenky do psacího
stroje… A já jsem se naučil tak rychle psát, že jsem téměř stíhal
klapkami psacího stroje průtočnost svého myšlení,.. A tak jsem sestavil
z básniček knížku, kterou jsem nazval Ztracená ulička, protože jsem
věděl, že to, co jsem sestavil v knížku básní, je pouze reflexí mé
lyrické nátury, že v těch verších jsem zachytil pouze to, co se podobalo
spíše deníku, milostným dopisům, že pouze v té Ztracené uličce je
jedna hodnotná báseň, která se jmenovala "Kolekce není. Mathias"
a měla pět dílů, Jaro, Léto, Podzim a Zima a nakonec Věčný Silvestr.
Do této básně už jsem zapojil lidský hovor a jistou ukostřenost k
mému osudu, v té básni jsem si ve Věčném Silvestru předznamenal svou
budoucnost, název té básně Kolekce není. Mathias nebyl nic jiného
než tristní telegram, který jsem dostal od své lásky, že není těhotná,
jak jsme se děsili, ale jde o pouhou poruchu měsíčků…
Teď, kdy se mohu sám na sebe
dívat jako na třetí osobu, jistím, že jedině tahle báseň měla být
nabídnuta nakladatelství firmy Hrádek v Nymburce, protože jedině tahle
báseň byla rukopisem… Byla to báseň, ve které jsem se inspiroval
T. S. Eliotovou Pustou zemí… a vlastně teď' už nemám důvod ani lhát,
ten název "Kolekce není. Mathias" byl sice strohý obsah
telegramu, ale byl i šifrou, ve které mi moje milá oznamovala, že
si nechala vzít dítě v prvním měsíci, a tedy že jsem spoluviníkem,
spolupachatelem, intelektuálním původcem vraždy… Tato báseň nebyla
vysněna, nebyla reflexem procházky městečkem, ani nevyjadřovala dojetí
nad zapadajícím sluncem zrcadlícím se v řece.,, ale krutou obžalobou
sebe sama a vstupem do lidského teskného osudu, za který se platí…
Tato báseň tedy byla mým prvním rukopisem, tristní zpovědí, veřejným
obviněním sebe sama.., Avšak tato Ztracená ulička tak dlouho byla
odkládána firmou Hrádek v Nymburce, až přišel rok 1948 a tiskárny
byly znárodněny a mně zůstaly dva kartáčové otisky… A mně otrnulo
a psal jsem dál.., nikoliv pod dojmem Kolekce není. Mathias, ale pod
dojmem dalších reflexí a dalších marginálních poznámek k mému nezodpovědně
lehkému životu,.. Až nakonec jsem shledal, že tak, jak žiju, nemůže
být ze mne člověk, který by byl schopen napsat pořádný rukopis, uzavřít
smlouvu se svými čtenáři.., A tak jsem se odstěhoval z Nymburka a
začal jsem žít znova v Libni a jezdil jsem na Kladno a do Poldiny
huti.,. A tam jsem žil tak, že odešla ode mne reflexivní lyrika..,
a dobral jsem se holé reality a psal jsem tak, jako bych byl reportér,
jako bych psal pro noviny, pro veřejnost, A napsal jsem Jarmilku,
svůj druhý rukopis, který když jsem četl, tak mí první čtenáři, vlastně
posluchači, byli tím textem nejen vzrušeni, ale zasaženi,., tou totální
realitou. Ale syrovost Jarmilky byla taková, že jsem se neodvážil
ji nabídnout nakladatelství jako svůj opravdový rukopis… Jarmilka
musela počkat, aby ve své zraňující podobě vyšla v letech sedmdesátých..,
a tak jsem psal dál a dál jsem si psal ty moje marginální zprávy jen
pro sebe a pro svoje přátele… A pak se stalo, že jsem v letech šedesátých
začal uveřejňovat nejen svoje povídky, ale vydal jsem i svoje první
knihy, ale o těch prvních třech knihách jsem byl přesvědčen, že jsou
to sice moje texty, ale že to nejsou opravdové rukopisy, tak jako
byla Kolekce není. Mathias a Jarmilka… A tak jsem ze svých osobních
poznámek a marginálií začal psát knihu Ostře sledované vlaky… a
vlastně tato novela bylo moje první psaní textu, ve kterém jsem si
při práci uvědomoval, že jej už nepíšu jen pro sebe, ale že jej píši
veřejnosti, že vypovídám sice o tom, co mne potkalo, když jsem dělal
výpravčího v Kostomlatech u Nymburka, ale současně že vypovídám o
tom neštěstí, které potkalo celou Evropu i moje spoluobčany ve formě
druhé světové války… Tedy Ostře sledovanými vlaky jsem se angažoval
a nejen napsal, ale i vydal rukopis odpovídající větě, kterou napsal
Roland Barthes, že rukopis je aktem historické solidarity…
Nyní, kdy se na sebe mohu
dívat neobvyklým pohledem shora, kdy současně jsem zírající sfingou
i tím, na kterého ona upírá ty svoje přísné oči, musím říct, že jsem
napsal ještě jeden rukopis, kterého se lekám. Jmenuje se ta balada
Autíčko.., o tom, kterak jsem se ocitl v situaci morálních protikladů
tak, že jsem nakonec musel zabít dvě kočičky, které jsem miloval.
Těch koček jsem měl celkem dvanáct a myslel jsem si bláhově, že když
se těch dvanáct koček rve mezi sebou, je mi dovoleno, abych aspoň
dvě zabil. Ale mýlil jsem se, protože od té vraždy kočiček jsem trvale
trpěl vinou a přál jsem si nežít. A tak jsem to všechno napsal, a
myslel jsem si, že můj rukopis mi bude žádostí o výmaz z trestního
rejstříku.., a nepomohla ani strašlivá autohavárie, kterou jsem prožil
a které jsem přitakal, domnívaje se bláhově, že tím ze mne bude sňat
pocit viny… A tak jsem o tom napsal baladu, Autíčko, tak se jmenovala
jedna z těch zavražděných kočiček, ta, kterou jsem měl nejraději",
a psal jsem to pod dojmem otřesných fotografií, který jsem zažil při
opakujícím a opakujícím se listování v knize Sto let válečných fotografií,
knize, kterou opatřil předmluvou pan Kollwitz", ale když jsem
knihu vrátil, jistil jsem, že beztrestně nelze zabít nejen člověka,
ale ani kočičku". a pocit viny za neživotí kočiček u mne zůstal
a jsem tím, kým jsem si přával jako hloupý mladík být.., prokletým
básníkem…
Teď, kdy se na sebe mohu
dívat neobvyklým pohledem shora, kdy vlastně můj život jsou moje knihy,
když se dívám na to, co všechno jsem dosud napsal, jistím, že způsob
mého psaní tvoří sinusoida, vlnovka, ve které jsou knihy plné a přeplněné
reflexí a metaforami a jsou také knihy sestavené jenom z holých vět..,
a jsou knihy, ze kterých mám dodnes hrůzu, a knihy, při kterých se
usmívám… jsou knihy, které jsou krásnou literaturou, a knihy, které
jsou reportáží, novinami,., a jsou knihy, ve kterých je můj osud,
a jsou moje knihy, které jsou zábavnou četbou… Jistím nyní, že ta
moje sinusoida je ve skutečnosti i sinusoidou národa, se kterým žiji,
že já jsem odrazem lidské společnosti a prostředí, ve kterém žiji…
A protože od dětství žiji ve střední Evropě a bydlím v srdci Evropy
vůbec, je mi teprve teď' jasné, že i já, a to moje psaní, jsem odrazem
politických událostí, a i když s nimi někdy nesouhlasím, tak nakonec
s nimi souhlasit musím, protože jsou.., A tak já, který jsem si politiku
téhle země nezvolil, já jsem jí přesto účastek jako loajální občan,
který žije v zemi, v níž z generace na generaci si děláme starost,
jak to bylo s osmičkami. Jak to vlastně bylo v minulém století s rokem
čtyřicet osm? A jak to vlastně bylo v roce devatenáct set osmnáct?
A jak v roce třicet osm? A jak v roce čtyřicet osm, a nakonec, jak
to vlastně bylo v tom roce šedesát osm? Co to bylo za sinusoidy, kterými
prochází nejen tato země, ale i země sousední.., a tedy i já? Ten
můj neustálý pád a vztyčování se, ten příliv a odliv, ta velká sinusoida,
která prochází touto zemí skoro tisíc ~let? Pokud si vzpomínám, tak
jako student práv jsem se učil, že vývoj politických událostí nejen
v mé zemi, ale i ve střední Evropě, vždycky určovali ti silnější sousedé,
kteří měli snad progresivnější ideologii, jež pak určovala smysl a
tedy i dějiny…
Ted' však, kdy se mohu sám na sebe podívat neobvyklým pohledem shora,
kdy mi stáří dopřává ten luxus být současně zírající sfingou i tím,
na kterého ona upírá ty svoje přísné oči, jistím, že můj osud a snad
i osud těch druhých se podobá tarokové kartě z Arcany Major, Věži
zasažené bleskem…, kdy z čistého nebe uhodí hrom a zasáhne člověka
tak, že musí začít znova.,., tak jako bůh Šiva vede k obnovování života
zničením." A tak jistím, ač jsem poctěn tím, že jsem Věž zasažená
bleskem z čistého nebe, přesto si dál vykračuji touto zemí, nad temenem
hlavy se mi však vznáší ta naše problematická osmička, teď' ale vodorovná,
tak jako znak a šifra matematického nekonečna, ležatá osmička, božský
kruh, který se zrcadlí sám v sobě, kruh postavený do zrcadla, osmička,
ve které přichází jeden kruh v druhý, sinusoida, která v půli cesty
byla přestřižena a sklopila se tak jako secesní dámský lorňon…
A tak já, ten, který je dnes
v situaci, kdy se sám na sebe může podívati neobvyklým pohledem sfingy,
já, který jsem se kdysi stal doktorem obojího práva na Karlově univerzitě,
jistím a tedy vím, že jedna téměř tisíciletá epocha skončila, jistím,
že začala epocha docela nová, jistím sám na sobě a někdy i na těch
druhých, se kterými žiji, že nastal zlom toho staletí dlouhého prkna
a já jsem probodán těmi třískami zlomu, ale nekynu tomu osudu, protože
vím, že tomu tak muselo být, protože situace politiky ve střední Evropě
a tedy i v Praze a vůbec v mé zemi nazrála historickými osmičkami
tak, že prkno se muselo zlomit.., a já mám to štěstí, že jsem to viděl,
že jsem to věděl už jako student politických dějin světa i střední
Evropy, a tedy jsem svědkem, dožil jsem se toho, že mohu psát o tom
pocitu, kterak jsem sice probodán třískami zlomené epochy, ale současně
jsem poctěn, že mohu o tom dávat zprávu, mohu psát rukopis o konci
jedné epochy a začátku epochy druhé, že ale jsem ten, který jsem,
starý pán, který si vykračuje v kloboučku, nad nímž se vznáší ležatá
osmička, šifra a znak nekonečna, osmička příjemná a potěšující, šifra
zrcadlící věčného ducha a svět hmoty, svět reality a snu, potěšující
osmička, do mašličky uvázaný počátek i konec světa, zborcená sinusoida
přílivu a odlivu, zvápenatění forem i jejich zmlazení… nad mojí
hlavou se vznášející ležatá osmička jako jistota toho, že i hvězdné
nebe jednou zhasne, aby všechno se začalo znovu…
Do dvaceti let jsem neměl
ani zdání, co to je psaní, co to je literatura. Na střední škole jsem
trvale propadal z češtiny a opakoval jsem primu a kvartu, a tak jsem
si o dva roky prodloužil mládí… Po dvaceti letech se zlomilo to
moje pevné prkno nevědomosti a zase naopak jsem propadl literatuře
a výtvarnému umění tak, že číst a dívat se a studovat bylo moje hobby.
A v trvalou euforii mne uvádějí dodnes ti moji zamilovaní spisovatelé
let mladosti a umím nazpaměť' nejen Gargantuu a Pantagruela Francoise
Rabelaise, ale i smrt na úvěr Luise Célina a verše Rimbauda a Baudelaira.
a čtu si dodnes v Schopenhauerovi a poslední léta je můj učitel Roland
Barthes.., Ale byl to Guiseppe Ungaretti, který mne v těch dvaceti
letech inspiroval, a pod jeho dojmem jsem začal psát verše."
A tak jsem vstoupil na tenký led psaní a moje hnací síla psaní byla
radost z vět, které zvolna kapaly z mé duše na stránky do psacího
stroje značky Underwood, a já jsem byl ohromen, co se to řetězí z
té první napsané věty, a tak jsem psal svůj důvěrný deník, tu svoji
milostnou korespondenci, svůj adresný monolog kombinovaný s monologem
vnitřním.., A měl jsem vždycky dojem, že to, co jsem napsal, je jen
a jen moje, že se mi na bílé stránky podařilo napsat něco, čím jsem
velice poctěn a současně dolekán. Ten čas, kdy se mé matky mí přátelé
a sousedé ptali, jak se mi na studiích práv daří, maminka mávla nade
mnou rukou a říkala, že "jsem pořád myšlenkami někde jinde"…
A bylo to tak, ten čas jsem byl psaním posedlý a březí mladý pán,
který se netěšil na nic jiného než na sobotu a neděli, kdy jsem přijížděl
z Prahy do Nymburka, a hlavně, ten čas byl v kanceláři pivovaru klid
a já jsem dva dny mohl psát na psacím stroji značky Underwood, napsat
tu první větu, kterou jsem si přivezl z Prahy, a pak sedět nad strojem
a očekávat se zdviženými prsty, kdy ta první věta porodí tu větu další…
A tak jsem někdy čekal hodinu a víc, ale někdy zase jsem psal tak
rychle, že se stroj zasekl a zakoktal, tak velký byl proud vět…
a tím tokem a průtočností vět jsem jistil, že "to je vono"".
A tak jsem psal pro radost z psaní, pro tu jistou euforii, ve které
ač střízlivý jevil jsem známky opilosti… A tak jsem psal v zákonu
odrazu toho, že jsem bláznivě žil… vlastně jsem se učil psát a moje
psaní bylo cvičení, jisté variace na Apollinaira a Baudelaira, později
jsem se cvičil v proudu velkoměstského hovoru u Louise Célina a pak
přišel na řadu Babel a potom Čechov a ti mě naučili obrážet v psaní
nejen sebe sama, ale i ten svět kolem, naučili mne vycházet k sobě
z těch druhých.., a co to je osud. A pak přišla válka a vysoké školy
byly zavřené a já jsem válku prožil nakonec jako výpravčí a do mého
psaní vstoupila Bretonova Nadja a Surrealistické manifesty… a já
jsem dál psal každou sobotu a neděli v opuštěné kanceláři nymburského
pivovaru ty moje marginální poznámky k tomu, co jsem viděl já a co
se stalo osudem těch druhých, byl jsem zděšen a současně i poctěn,
že jsem se psaním stal očitým svědkem, poetickým kronikářem válečných
strastí, a současně, jak už jsem tolik let psal na tom psacím stroji
značky Underwood, že ta syrová a surová skutečnost mne donutila, aby
zvolna odcházela ode mne jinošská lyrika a byla nahrazena tristní
hrou s větami, které směřovaly k transcendentnu.., a tak jsem dál
zapisoval ten svůj adresný a současně vnitřní monolog, ale vždycky
bez komentáře, a jsa tak prvním čtenářem sebe sama, míval jsem dojem,
když jsem zíral na ty popsané stránky, že to napsal někdo jiný,.,
a dál jsem byl poctěn tím, že mi to píše, že jsem svědkem té ohromné
události v mém životě, že mi to začíná myslet teprve psacím strojem…
A tak jsem psal dál, jako bych zpovídal nejen sebe sama, ale i celý
svět… I nadále jsem považoval za hnací sílu mého psaní, že jsem
očitým svědkem a že já musím zapsat a napsat to všechno, co mne dojímá
a současně pobuřuje, že já musím vydat na psacím stroji svědectví
ne o každé události, ale o jistých uzlinách reality, jako bych si
vstříkl na bolavý zub studenou vodu… Ale i to jsem považoval za
boží hru, tak jak mě to učil Ladislav Klíma… A pak válka skončila
a já jsem se stal doktorem práv, ale propadl jsem zákonu odrazu v
psaní tak, že jsem dělal ten seriál bláznivých zaměstnání jen proto,
abych se umazal nejen prostředím, ale i nasloucháním lidským hovorům..,
A dál jsem nevycházel z úžasu nad tím, že nadále každou sobotu a neděli
v opuštěné kanceláři pivovaru, kde ve všední dny pracoval můj otec
a jeho účetní, dál jsem si zapisoval to, co se mi během týdne ozvláštňujícího
přihodilo a co jsem si v oblouku své mysli vymyslel." A dál jsem
si tak hrál a míval jsem dojem, že mi krásná dívka maže prsa husím
sádlem, tak jsem byl psaním poctěný a pomazaný… Ale pak mi došlo,
že moje léta učednická už skončila a že teď' musím sám sebe odstřihnout
od pivovaru, že musím opustit čtyři pokoje a městečko, ve kterém se
začal zastavovat ten můj čas.., a odstěhoval jsem se do Libně, do
jedné cimry, bývalé kovářské dílny, a tak jsem začal nejen nový život,
ale i jinačí způsob psaní… A jezdil jsem pak čtyři roky na Kladno
k martinským pecím na ocelárnu Poldi a tím moje hra s větami dostávala
zvolna jinačí styl… Lyrika zvolna se překloktala k totálnímu realismu
a já jsem to ani nepozoroval, protože práce u ohňů a to milieu ocelárny
a drsní hutníci a jejich hovory, to všechno mi připadalo tak superkrásné,
jako bych pracoval a žil v samotném srdci obrazů Hieronyma Bosche…
A tak, jak jsem se odstřihl od své minulosti, tak přeci jenom mi ty
nůžky ve skutečnosti zůstaly v prstech a já jsem ten čas začal používat
nůžek po napsání textů, kdy jsem pracoval technikou "Cater"
na textu jako na filmu, Eman Frynta o tom mém stylu napsal, že je
to "Leicastyl", že zachycuji skutečnost ve vrcholných momentkách
hovoru a pak z toho sestavuji text… A já jsem to uznal jako poctu,
protože ten čas už jsem měl svoje čtenáře a posluchače, protože jsem,
jak mi říkali, dovedl bez patosu číst", A tak jsem dál ten čas
psal s nůžkami v prstech, dokonce jsem psal jen proto, abych se dočkal
chvíle, kdy napsaný text jsem mohl rozstříhat a sestavit jej v něco,
co mne ohromovalo tak jako film", A dál jsem chodil do práce
jako balič starého papíru a pak jako kulisák a vždycky jsem se těšil,
že budu mít volno a mohu si pro sebe psát i pro své přátele, a sestavoval
jsem z textů takové samizdaty a vlastně jsem byl spisovatelem, originál
a čtyři kopie, A pak jsem se stal opravdovým spisovatelem, od svých
osmačtyřiceti let jsem vydával jednu knížečku za druhou, každou knihou
jsem téměř onemocněl, protože jsem si říkal, tak teď vydávají to,
co já jsem si myslel, že to je jen pro mne a pár mých přátel",
Ale čtenářů jsem měl statisíce a čtou ty moje texty jako Sportovní
noviny", A já jsem psal dál, naučil jsem se dokonce myslet jen
psacím strojem, dál moje hra pokračuje už s jistým nádechem melancholie,
celé týdny čekám, až se ve mně akumulují obrazy a pak ten povel, kdy
musím usednout k psacímu stroji a přehrčím do stránek to, co se už
ze mně dralo ven,.. a já píši a jsem dál poctěný z psaní, i když je
mi po tom obřadu jako po kůzlatech. Teď už si mohu dopřát ten luxus
že píši alla prima, že používám nůžek co nejméně, že ten můj dlouhý
text je vlastně obrazem mého nitra, které jsem konečky prstů přehrčel
bezezbytku do psacího stroje". Teď, když už jsem stár, si opravdu
mohu dopřát ten luxus psát jenom to, co se mi chce psát, jistím teď,
když se dodatečně pozoruji, že ty moje dlouhé premier mouvement texty
píši a napsal jsem je tak, jako dýchám, jako bych tu jistou chvíli,
kdy si odmávnu praporkem ten můj start, nadechnu obrazy, které mne
k psaní nutí, a psacím strojem je dlouze vydechnu", a zase nadechnu
to moje vnitřní leporelo a zase psaním je vydechnu,., Tak téměř v
rytmu plic a v rytmu kovářského dmuchadla sám sebe jitřím a rytmicky
zklidňuji, takže moje psaní je v pohybu velké hry, tak jako pracuje
čtvero ročních počasí", Ted' teprve jistím, že to psaní mi přineslo
poznání, že jsem se teprve teď' dobral podstaty ludibrionismu, který
je podstatou filozofie Ladislava Klímy", Myslím, že teprve psaním
jsem se za ten svůj život několikrát dobral toho, že jsem identický
s melancholickou transcendencí tak, jako do sebe zapadají a zacvaknou
patentky Koh-i-nor-Waldes, mám velkou radost, že tak, jak mne psaním
ubývá, tak tím je mne víc, že jsem tedy permanentní amatér, jehož
podporou je slovíčko: Amor a tedy láska, Ze i to utrpení a ty jisté
rány osudu považuji za hru, protože na literatuře je to nejkrásnější,
že vlastně nikdo nemusí psát.
Tedy jaképak utrpení? Všechno
to je jen velkou mužskou hrou, je to ten věčný kaz v diamantu, o kterém
píše Gabriel Marcel; "Když jsem začal psát, tak jen proto, abych
se naučil psát" Teď ale tělem a duší teprve vím to, co mne učil
Lao-c', že to nejvyšší je Uměti neuměti", A co mi našeptal Mikuláš
Kusánský o Docta ignorantia", Teď, kdy jsem dosáhl psaním vrcholu
prázdnoty, doufám, že mi bude dopřáno, abych ve své mateřštině se
nakonec psaním dozvěděl nejen na sebe, ale i na svět to, co ještě
nevím".