Kategorie
06. Červen 2009
úryvek z Velkého románu
Vrátil se opět do své jeskyně a ponořil
se v hluboké myšlení. Bezděky musil stále myslit na
Bohorodičku.
Tu zdálo se mu, že vidí stranou něco, čeho tam
dříve neviděl, - něco rudého. Pohlédl. V koutě míhalo
se cosi, - nabývalo obrysů. Dole bylo to červené,
nahoře bílé. Přetřel si oči, chvíli je měl zavřené,
pak je opět otevřel. Zjev se neztratil, - naopak stála
zde teď - žena.
Byla oděna směšným a hnusným způsobem Matičky
boží příbramské, podobajíc se pyramidě. Z pláště
vyčuhovala malá, velmi bledá hlava, velmi hezká, ač,
jak zdálo se, zestárlá, nemocná; dalo se z ní soudit
asi na třicet let; měla hebrejské rysy. Nebylo
pochybnosti; před Pietrem stála ted ve skutečnosti nádoba
vznešené pobožnosti!
Zbledl. V tu chvíli nevěřil vyprávění oread;
naopak věřil teď skoro v to, v co věřil jako mladý
hoch. . . "Maloval jsem čerta na zdi,"
pomyslil si, " a tu máš! teď je tady! a přišel,
aby mne potrestal" Vlasy se mu počaly ježit.
Vzchopil se, aby prchl. - Ale zastyděl se. Zjevení
nevypadalo nikterak hrozivě. Oči jeho těkaly nejistě
sem tam, ústečka se pootvírala, hned zas zavírala.
Pietro myslil, že v tu chvíli bude nejpřiměřenější,
padne-li na kolena, a myslil, že nemusí se za to stydět;
za kurtoasii k hezkým ženám netřeba se přece nikdy
hanbit. Učinil tak, - a dokonce sepjal ruce.
I pravila královna andělů třesoucím se hláskem:
"Vstaniž, mladíče ctný a šlechetný! A máš-li
uši k slyšení, slyšiž slova Hospodinova a vůli jeho
svatou!"
I pravil potěšiv srdce své: "Aj, já
pacholek Páně, staniž mi se podle slova tvého, Panno
nejčistší!" I povstal.
I pravila: "Vstaniž, mladíče šlechetnýl
Jest vůle boží svatá, abys mstitelem božím se stal!"
I pravil: "Jaký je smysl slov tvých, hvězdo
jitřní?"
I pravila: "Ten smysl je slov mých, abys se
mstitelem božím stal!"
I pravil: '"Nechápu neskonalou moudrost slov
tvých, stolice moudrosti, v blbosti ducha svéhol"
I pravila: "Ačkoli duch tvůj blbý jesti,
tebe jest vyvolil bůh, bys spravoval lid jeho izraelský."
I pravil: "Příčino naší radosti! Ač netoužím
tuze o to, abych spravoval lid izraelský, budu poslušen
slov pána mého, boha Sabaotha!"
I mlčela; nato pravila: "Ajta, mladíče ctný
a nábožný! Ačkolivěk bezbožný jsi, tebe jest
vyvolil bůh, bys mstitelem jeho se stal."
I pravil, stále více pookřávaje v duši svojí:
"Rci mně, věži ze slonových kostí, kdo bohu ublížil,
a i půjdu ihned a rukarna těmato jej zardousím jak
holoubě. Dříve však naděju se, že mne bůh z jeskyně
této vysvobodí a středem vojska vyvede, neboť zajisté
sotva bych se mstitelem božím státi mohl, kdybych zastřelen
nebo oběšen byl."
I pravila: "Moudře jsi promluviI, mladíče
pobožný! Ačkoli bezbožný jsi, tebe jest vyvolil bůh,
abys z jeskyně této unikl a mstitelem jeho se stal!"
I pravil: "A co mně činiti bude, kořene a bráno?"
I pravila: "Mnohé zajisté činiti tobě bude,
a nejen činiti, aIe i konati, nejen konati, ale způsobovati,
nejen způsobovati, ale i prováděti, ba dokonce i dělati."
I pravil: "Kořím se hluboké moudrosti tvé,
archo úmluvyl"
I pravila: "Co nejdříve tobě činiti jest,
povím srdci tvému. V… žije mladík ohavný velice
velmi, kterýž tamtéž studií svých dbá a který se
Friedrich Nietzsche nazývá, a nejen nazývá, lébrž i
jmenuje a zove. Tento mladík nešlechetný proti církvi
mé ukrutně bojovati bude a Antikrista napíše, kterýž
církvi mé škoditi bude velice velmi. I jest vůle boží,
aby hanebník tento ze světa zahlazen byl, a tobě, mladíče,
mohutný meč v ruku jest dán, abys jej ze světa
sprovodil dříve, než v skále Petrově rýti bude. Dále
spisovatel románu tohoto, ač daleko hloupější jest,
neméně, ba více ještě ohavný, kterýž jméno mé
svaté neslýchaným způsobem zlehčovat bude, ze světa
zahlazen býti musí. Jelikož tentýž teprve za čtrnáct
roků světlo světa uzříti má, zajisté nemožné
jesti již teď ze světa jej sprovoditi. Proto jest vůle
boží, abys, mladíče nábožný, rodiče jeho hanebné
ze světa sprovodil, kteřížto v provincii české žijí.
Neboť budou-li rodiče jeho smrtí teď zamordováni,
zajisté za čtrnácte let po jejich smrti ničema ten z
nich se naroditi nemůže."
I pravil: "Slova tvá svatá, nádobo počestná,
dýší zajisté hlubokou moudrostí. Avšak věděti ráčiž,
že musím z Evropy prchnout, abych na šibenici život
svůj nezakončil. Nemůžeš tedy, věži Davidova, žádati
ode mne, abych již ted do Německa a provincie české
se odebral. Provincie česká leží přece ve Španělsku
-"
I pravila: "Nikolivěk, mladíče šlechetný!
Provincie česká na řece Dunaji zajisté položena
jesti a ajta, cikány jest obývána!"
I pravil: "Ajta, již vím, stolice moudrosti!"
I pravila: "Není zajisté nutno, abys dílo své
ihned vykonati a učiniti musil. Můžeš zajisté, až několik
let uplyne, z Asie do Evropy zavítati a ničemy
potrestati."
I pravil: "Velká je milost tvá, královno andělů!
Avšak rci: mohu někoho místo sebe ničemy, z kterých
jeden světlo slunce dosud neuzří, ze světa sprovodit."
I pravila: "Zajisté můžeš, neboť hlavní věcí
jest, aby byli ze světa sprovozeni!"
I pravil, rozveseliv srdce své: "Slitovnice naše,
vůle tvá se staň! Tedy zdaliž mne ujistiti můžeš,
že odtud vyváznu?"
I pravila: "Zajisté, mladíče nábožný!
Milost boží velká jest velice velmi."
I pravil: "A jak se to státi může, děvko Páně?
- Vždyť aspoň regiment vojáků sluje banditů
koldokol svírá a zemětřesení zasypat nás hrozí!"
I pravila: "Nechtěj hříšně odtrhnouti
clonu z budoucnosti!"
I uvěřil a zaradoval se v srdci svém. A bedlivěji
na Marii Pannu pohlédl. Její tvář líbila se mu
velice velmi. I vzklíčil v srdci jeho hříšný chtíč,
divná ctižádost se ho zmocnila a ohavná myšlenka
vkradla se v srdce jeho. I pravil v bujnosti srdce svého:
"Panno vznešená, plášf, kterým rajské tělo
své haliti ráčíš, nehezký se mysli mé zdá, jelikožvěk
v něm dřevěné loutce podobati se ráčíš! "Tělo
tvoje zajisté clony takové nepotřebuje, jelikož
zajisté vnadné. a nejen vnadné, lébrž i rozkošné,
nejen rozkošné, lébrž i hezké, dokonce i půvabné
zajisté jesti -"
I zajiskřily se oči její; i pravila vesele:
"Mladíče, moudře jsi zajisté mluvil, neboť tělo
mé rajské zajisté nejen vnadné, ale i rozkošné,
nejen rozkošné, lébrž i hezké, nejen hezké, dokonce
i půvabné, ajta, jesti! Není dobře zakopati hřivnu
svou; a moudře praví hanebného Nietzscheho Zarathustra:
Slunce, jaké bylo by štěstí tvé, kdybys jen sobě svítilo!
Ty svítiti máš zajisté celému světu! Nestaví se svíce
pod kbelec, nýbrž na kbelec, aby všem lidem svítila.
A tak i já tělo své na kbelec postaviti chci, aby všem
lidem svítilo a rozkoš připravovalo!"
I odložila červený, hvězdami protkaný plášť
svůj. Pietro pohlédl a divil se v srdci svém velice
velmi.
Neboť zajisté Panna nejsvětéjší oděna byla
pod pláštěm svůdně velice velmi. Tenounká zajisté
a průhledná sukénka sotva kolena přikrývala, takže
Panna nejčistší baletce podobna byla. Hedvábné punčošky
barvu tělovou měly. Tenká zajisté blůza přemnohými
krajkami a flitrem ozdobena byla a jen polovici krásných
ňader zakrývala. Pietro mněl, že Panna svatá pod
oblekem tímto žádného prádla nemá, neboť rozeznal
pod růžovou sukní zřetelně temnou rýhu, kteráž se
uprostřed zadní části těla nalézá. Hříšný chtíč
jeho rozmohl se velice velmi, prsa jeho se šířila a úd
jeho šířil se ještě více. Pomocnice křesťanů to
uzřela a usmála se blaženě velice velmi. I vzala místo
těsně vedle Pietra -
I pravil: "Oděv tento zajisté velice dobře
vnadám tvým vyniknouti dává, růže duchovní."
I pravila: "To si myslím. Tělo mé zajisté
stejně půvabné jesti jako obličej můj. Důkazem toho
jesti, že ze spodní části těla tvého vyrůstá tvrdý
roh - -"
A pravdu děla nádoba počestná. Neboť úd Pietrův
zmohl se velice velmi, takže kalhoty jeho propíchnouti
hrozil.
I pravila: "Mladíče ctný, úd tvůj velký
jest velice velmi. Nedotýkej se vnad mých pouze okem, nýbrž
i hmatem, neboť příjemnější zajisté ženě jest,
dotýká-li se jí muž hmatem než pouze pohledem svým
-"
I uposlechl božího rozkazu.
I pravila: "Roh tvůj kalhoty tvé propíchnouti
hrozí! Svléknl kalhoty tyto!"
I uposlechl rozkazu božího a objal Pannu nejsvětější.
Tato však pravila:
"Ajta, mladíče milý! Jsem zemdlena a odpočinku
si zajisté přeju. Proto mne netiskni a odnes mne na
svoje lože mládenecké."
I uposlechl rozkazu božího a radoval se velice
velmi v srdci svém marnivém. Ulehl vedle zrcadla
spravedlnosti a obnažil mu zadnici, jež půvabná byla
zajisté velice velmi -
I pravila: "Ty nemař času, nýbrž přistup k
činu, ať úd tvůj, hanebným obcováním s patnácti
nymfami vyčerpaný, nesplaskne se jako balón!"
I pravil: "Matko nejčistotnější, není-liž
hříchem, co ode mne ždáš?"
I pravila: "Není zajisté, neboť psáno jest:
Milujte se vzspolek! Však ty neváhej již a těš se z
přízně, která málokterému smrtelníku přána jesti!"
I uposlechl rozkazu božího. Věž ze slonových
kostí roztáhla stehna svá a úd Pietrův vnořil se do
neposkvrněného lůna královny bez hříchu prvotního
počaté. A vnořil se tamtéž velmi lehce, že se tomu
divil.
I pravil, totiž Pietro, nikolivěk úd jeho: "Matko
nejčistotnější, jak je možné, že úd můj vklouzl
do těla tvého tak lehce, ačkolivěk úd můj zajisté
veliký jest velice velmi -? Do žádné z nymf tak lehce
nevklouzl. Zdá se mně, bráno nebeská, že kočár do
lůna tvého panenského vjeti by mohl!"
I pravila: "Ty nemluv, lébrž dělej! Hádanka
zajisté vysvětlí se ti později! Ty nemluv, lébrž dělej!"
I poslechl a dělal. Královna mučedníků šťastna
byla velice v srdci svém. Stále Pietra líbala, zadnicí
svojí zmítala a divné z hrdla svého zvuky vyrážela,
jako kočka, která, ana hraje si s kuličkou a semo tamo
poskakuje, divné skřeky a mruky z hrdla svého vydává,
v bujnosti mysli svojí. -
I pravil, když hotov byl: "Bráno nebeská, krásné
bylo to velice velmi. Miluju tě nesmírně, hvězdo mořská,
utěšitelko naše, příčino naší radosti, neboť tvář
velice sličnou a tělo velice dráždivé máš!"
I pravila: "I já tě miluju, neboť v tobě se
mně dobře zalíbilo! Neboť úd tvůj velký jest
velice velmi a práci svou dobře konati umí."
I pravil: "Děťátko moje, teď doba nastala,
kdy pravdu mně říci musíšl Rci mně, jak možno
jesti, že ty, která jsi Krista neposkvrněně počala,
teď takto poskvrněného početí žádostiva jsi.
Zajisté by věřící tvoji divili se velice, kdyby svědky
zde stáli! Mluviž mně upřímně, neboť teď mužem
tvým jsem a žena muži svému upřímností povinna
jesti. Pakli upřímna nebudeš, touto metlou bita budeš!"
I pravila: "[… ) Upřímnosti tobě zajisté
povinna jsem a upřímna budu, jelikož hloupé přetvářky
jsem syta a jelikož cíle svého jsem dosáhla, který předně
v obcování s tebou spočíval, za druhé v tom, abys
Nietzscheho a rodiče hanebného románu tohoto
spisovatele zamordoval, dříve než v lůně matky jeho
ohavné otce jeho semeno vzklíčí… Tedy poslyš, povím
ti vše!"
A objala něžně Pietra, mrsknuvši s sebou chlípně.
Ted teprve zazářily oči její přirozeným ohněm…
Byla teď velmi roztomilou ženuškou… A my jsme zproštěni
od biblického slohu.
A jala se živě vypravovat následovné úžasné věci.
Teď teprve zví lidstvo pravdu o počátku křestanství
z úst samé matky Mesiášovy! Kdo má uši k slyšení,
slyš!
"Víš již, miláčku můj veliký, od tvých
nymf všelicos: Předně existovala kdysi vskutku jistá
Maria, jež v Nazaretě porodila Ježíše: Za druhé je
duch, to jest já nesmrtelné. Četl jsi romaneto 'Astrea'
našeho autora?"
"Bodeť by ne. Čemu jsem z něho rozuměl, je
hloupost; čemu jsem nerozuměl, myslím, že též."
"Nikoli! Důkaz nesmrtelnosti ducha, tam se nalézající,
je nesmrtelný a učiní nesmrtelnými i všechny
hlouposti, do nichž je vetkán. Rovněž fantasie o
stavu ducha po smrti odpovídá celkem pravdě. Řetěz já
se nikdy nepřerve, ač zmizí často upomínka na nejbližší
minulost; ale později dochází opět k upomínkám,
synthesím, sumacím, jež mohou objímat i tisíciletí,
- a snad i milion let. Tak já ted vím vše, čím byla
jsem od osudného dne své periody životní, kdy
porodila jsem Krucifixe."
,,Jak? Tys porodila kříž?"
"Fuj, tys hloupý! Krucifix je ,na kříž přibitý`.
Zovu jej tak na rozdíl od ostatních svých synů, kterých
jsem od té doby měla. tolik, že bys Rakev jimi vyplnil,
a z nichž mnozí jmenují se Ježíš. Toť také jedna
z příčin, proč vchod do lůna mého tak široký jest.
A - dále: Po smrti bude tvá excistence snu velmi
podobna: bude snem tu velmi rnatným, tu intensivním, tu
skvělým, tu bídným, šťastným, trapným, na minulé
existence se upomínajícím neb jen zvířecky v přítomnosti
žijícím. Dlouhou, často nekonečnou řadou snů takových
vejdeme konečně zase v sen distinktní, zákonně
spoutaný, jemuž se říká bdění, naše já vklouzne
v něj nevědouc jak. Tím delší je řada snů mezi
jednotlivými ,bděními`, čím bděni předchozí bylo
delší; novorozeně hned zemřevší může již za
deset let znovu ,bdít': neboť sen posmrtní slouží
jen za odpočinek. Dále řekly ti tvé holky, že neslýchaná
sláva, které v Orku požívám, já, ubohá, nepříliš
moudrá žena, popletla mně hlavu - a že snažím se
proto vším možným způsobem udržet křesťanství,
aby sláva tato nezhasla, - že dnes, když s církví
vypadá to bledě, vcházím do spojení i s věřícími
bandity. Jest pravda, že mně to kdysi hlavu popletlo,
ach, ty časy jsou pryč! Ted bych nevím co za to dala,
kdybych nebyla matkou Krucifixa! On je věčnou kletbou mého
života!" Zaslzela. Ale otřevši hned koketně slzičky,
vesele pokračovala: "Jest pravda, že snažím se
podporovat církev i teď, ale ne ze ctižádosti, ale z
důvodů čistě praktických, kšeftovních. Ale o tom
později! A ted budu ti vypravovat svou celou historii!
IMohla bych začít od doby Homéra, ale není času
nazbyt! Tedy poslouchej a važ si toho, že uslyšíš,
co nikdo jiný z vás bdících lidí neví!
Tedy narodila jsem se osmnáctého roku před
Kristem v chudé vesnici galilejské z chudých rodičů.
Matka má jmenovala se Rebeka, ne Anna. Otec můj byl -
počkej, špatně se mně to už vzpomíná, je to dlouho
i - byl - ano! ševcem! Víš, proč to vím? Protože
pamatuju se dosud, jak jeho potěh chutná. Užila jsem v
domě jeho bídy a hladu dost, - ale to příliš
nermoutilo: byla jsem praveselé, lehkomyslné stvořeníčko,
- a velmi smyslná. Když mně bylo třináct roků, obtěžkala
jsem. Zřetel berouc na otcův potěh, utekla jsem do širého
světa. Protloukala jsem se všelijak, - tu jako děvečka,
tu jako nádenice; nebo přilepila jsem se na některého
chasníka a toulala se s ním sem tam; také jsem žebrala,
také trochu kradla; ale to neplatilo tenkrát za nic tak
špatného jako teď. Před narozením Krucifixa měla
jsem už čtyři děti, ale všech jsem se zbavila; dala
jsem jim přece život, tedy měla jsem právo vzít jim
jej zas. Když mně bylo sedmnáct, přilepila jsem se na
tesaře Josefa, staršího už muže, bručouna, protivu,
nízkého chlapa, ale dobráka, kterým chytrá ženská
mohla dobře vládnout. On se do mne zbláznil - byla
jsem také čupr Židovka! - a já, unavena sháněním
se po živobytf, stala jsem se u něho hospodyní. Pět měsíců
poté narodil se Krucifix. Josef mne hned po porodu zbil,
- ale pak bylo zas dobře. Stál si slušně, - a když
za tři roky se nabídl, že si mne vezme, přijala jsem.
Užila jsem přece už dost a myslila si: můžeš užívat
i dál! A užívala jsem, na starocha nehledíc, až se
hory zelenaly, tu a tam zmaloval mně hrb, - ale to je
toho!
Tedy narodil se Krucifix! Ach, toho nešfastného
dne, nejen pro lidstvo, ale i pro mne! Ach! Ach! Kdy
padne ze mne hrozná kletba - Ach! Ouvej!
Vaši pitomci lámali si odjakživa hlavu, kdo je
otcem Krucifixa. Já ti záhadu tu nerozřeším, hošíku,
protože nemohu. Devět měsíců před jeho narozením měla
jsem současně se sedmi muži . . . Jeden z nich je jistě
jeho otcem. Myslím, že jistý potulný žebrák a zloděj.
Nebof již velmi záhy počalo se ukazovat, že z
Krucifixa bude pěkné kvítko… Nu, nemám mu to za zlé,
jeho rodiče nestáli také za moc. Ale proti Krucifixovi
byli jsme andělé. Ještě ani chodit neuměl, - a už
kradl, kde co našel, a dovedně to skrýval jako Hermes;
ještě ani nemluvil a už lhal jak diplomat. Když mu
bylo deset let, nebylo většího špicbuba v celé
Galilei. Marně jsme oň rozmlátili celý les prutů.
Konečně jsme jej nechali, ať si své tropí dál, z téhož
důvodu, z kterého bys si nechal straku, která by ti do
bytu tvého nosila prsteny a diamanty. Ten šmok nás svými
krádežemi a podvody už tenkrát vlastně živil. A tak
virtuosně to dělal, že jen málokdy byl lapen. Měl
dobrou hlavu, to se mu nedá upřít, uměl číst a přečetl
řadu náboženských hebrejských kněh…
Když mu bylo dvanáct, jeli jsme s ním do Jeruzaléma
na pouť: Tam se nám ztratil. S bolestí jsme jej
hledali, neboť řekli jsme si: Jaká škoda by pro nás
byla, kdybychom jej ztratili! Co pokladů nám teprve
nanosí, až prospívaje věkem a moudrostí nabude v řemesle
svém patřičných zkušeností. Konečně našli jsme
jej v - chrámě. Žasli jsme nadmíru nad jeho polepšením.
On seděl mezi farizei a hovořil s nimi směle.
,Vekselpolku,' zahřměl naň Josef. ,Co děláš v
kostele, krucilaudon? Snad se nechceš polepšit a rodiče
své dále nepodporovat? Zpřerážel bych ti hnáty!"
,Což nevíš, že dům otce mého jest domem mým?"
řekl zmetek nadmíru vážně.
"Tiše, starče!" řekl jeden z farizeů.
"Syn tvůj zlato chrámové ukrásti chtěl; byl však
zpozorován. Již měl být krutě zmrskán, avšak my,
ohledy majíce k jeho mládí, zachránili jsme jej a snažíme
se jej dobrotivým způsobem na cestu ctností přivésti.
Je zpustlých mravů, ale má značný důvtip; kde
slunce rozumu svítí, tam netřeba nikdy zoufat, že
mraky mravní zkaženosti nerozplašeny zůstanou…"
"Táhneš domů, halamo!" vykřikl Josef,
teď teprve zoufalý.
"Poshov, starče," pravil laskavě jiný
farizej, vykládaje si bol Josefův tím, že syn kradl a
že si otec přeje co nejdřív jej potrestat. "Poshov
jen do večera a uzříš, že syna tvého napraveného
ti odevzdáme; tolik schopností a dobré vůle projevuje!"
Ubohý Josef omdléval. Tu zašeptal mu Krucifix:
,Buď bez starosti, otče! Uvidíš, co se stane!
Odejdi do hospody, kde jsme přenocovali, a vyčkávej
mne tam!' Poslechli jsme a farizeové Krucifixa dále k
dobru vedli.
Večer přišel a zvolal: ,Rychle odtud, pryč z
Jeruzaléma!' A ukázal nám těžký zlatý řetěz,
zlaté hodinky a portmoné se zlatým kováním a zlatým
obsahem. Vše to ukradl farizejcům, zatímco jej poučovali.
Vrátili jsme se domů. Krucifix prospíval věkem a
moudrostí a ponenáhlu živil nás úplně. Josef pověsil
řemeslo na hřebík a oddal se chlastu. Jen po dvakrát,
když totiž Krucifix seděl za mřížemi, byl nucen s
klením chopit se širočiny.
Bohužel nedovede si člověk vážit svého štěstí.
Nejednali jsme se svou dojnou krávou tak, jak jsme měli.
Bylo přece zcela přirozeno, že když byl starší,
ponechával si část své kořisti pro sebe; ale my jsme
mu to zazlívali a Josef jej dokonce bitím nutil, aby nám
odváděl vše a čekal, co mu milostivě z toho uštědříme.
Následek toho byl, že nás Krucifix, když mu bylo
dvacet roků, náhle opustil, ukradnuv nám, co jen mohl.
Osm let nebylo po něm vidu ani slechu. ,Byl jistě
už dávno přibit na kříž!' prorokoval jeho pěstoun…
Ale nebylo tomu prozatím tak.
Jednoho večera vešel k nám neznámý, fešně
oblečený mladý muž: Stanul, usmíval se, nemluvil.
,Kdo jste? Co chcete?` zařval Josef
,Nepoznáváte mne?` zachechtal se: Sňal falešné
vousy, vlasy a brejle. Ani pak nebyli bychom ho poznali,
- ale hlas jeho uvedl nás na stopu.
Byl to on! Byl velmi hezký chlapík, jako velcí taškáři
obyčejně bývají. Šelmovství mu v očích jiskřilo.
Ten se líbil ženským, - ani nevíš! Já sama jsem se
do něho zamilovala a tuto noc s ním souložila; a následující
noci jeho sestry.
Padli jsme před ním na kolena a prosili o odpuštění;
neboť se nám tenkrát právě prašpatně vedlo. Slovy
plnými evangelické lásky nám odpustil.
,Jak se vám vedlo, vašnosto?` tázal se Josef. ,Co
činíte teď, velmožný pane?` tázala jsem se já.
,Vedlo se mně taktak, - protože šest let proseděl
jsem v Egyptě ve špinhausu. Teď je to lepší. Co činím?
Stal jsem se teď - - prorokem!`
,Krucilaudon!'. zvolal Josef. ,A to už - nekradeš?`
Místo odpovědi počal vytahovat z kapes různé
drahocenné předměty. Líbali jsme mu nohy a volali
jsme: ,Spasiteli náš v bídě nejvyšší, Kriste Ježíši!`
Musíš vědět, milý Pietro, že proroctví bylo
tenkrát v Židovstvu jistým povoláním, vagabundáží
spojenou s provozováním různých kejklů, děláním zázraků,
všemožným podváděním a obveselovánlm lidí a též
předčítáním náboženských kněh a samostatným kázáním.
Živili se tito šarlatáni předně žebrotou, za druhé
vstupným k různým kejklům, za třetí platem za
blahodárné zázraky, za čtvrté všemožnými podvody
po způsobu cikánů, za páté konečně obyčejnou krádeží.
Měli své stereotypní manýry, všichni vydávaii se za
Mesiáše, proroky předpovídaného, - bylo jich v židovstvu
tenkrát asi tři sta.
,Kradu, - a jak!` mluvil Krucifix, hodiv sebou na slámu.
,Neni lepší příležitosti ke kradení a zbohatnutí.
Již bez kradení je povolání mé velmi výnosné pro
toho, kdo má k němu schopnosti, - a já je mám! A
mimoto přináší člověku čest a slávu. Člověk má
přístup všude, všude, - a ke všemu příležitost! A
když i sprostě krade, nemusí se hned tak jakožto svatý
muž bát kriminálu. Svatému muži vše se odpustí,
lidé si naň netroufají, protože bojí se urazit boha,
- a vše, co muž takový dělá, může dobře omluvit;
může říci, že bůh mu krádež nařídil, že ve snu
mu řekl, že si přeje ukradené věci mít přineseny v
oběť, že jest vůle jeho potrestat toho, kdo byl
okraden, - atd. Teprve tři měsíce to provozuju, - a už
jsem v tom doma. A budete vidět, co teprve dokážu ! `
A dokázal, - či ne? - Pokračoval:
,Přišel jsem, abych si vzal s sebou bratry a třeba
i sestry, aby mně pomáhali. Mám ted už malou bandu, -
Šimona, Petra, Jakuba, Jana, Lukáše. - Ale čím vic nás
bude, tim více se dá dokázat. Vás, rodiče, budu
podporovat a doufám, že zabezpečím vám bezstarostné
stáří. Jen neříkejte nikomu, čím jsem, - zkazilo
by mně to kariéru, kdyby v krajich, kde působím, vešlo
ve známost, co jsem zde ve mládí prováděl. A tak by
mne zdejší lidé neocenili, neboť nemo propheta in
patria…'
Byli bychom mu modré z nebe snesli. Za tři dny odešel,
vzav s sebou dva bratry a jednu sestru, přijav naše požehnání.
-
Dařilo se mu skvěle. Byl šikovný ke všemu možnému,
jen ne k dobrému. V Egyptě naučil se neuvěřitelným
kejklům, měl dar skvělé výmluvnosti a hlavně líbil
se ženským. Jako ocas táhla se za ním stále řada
holek, nejvíce ovšem kurev. Lidé se k němu sbíhali,
jeho banda rostla. S ní mohl dělat co chtěl, - zázraky
- prorokovat budoucnost.
Prorokoval ji takto: Nechav si od jistého občana
zaplatit, pravil: Zítra nebo pozítřf přihodí se ti vážná
nehoda, nebudeš-li opatrný. Dobře. A ted někteří členové
jeho bandy stopovali občana krok za krokem. Občan, pln
strachu, zůstával doma, -ale k večeru vyšel do
zahrady. I přelezli rychle Kleofáš a neurvalý Petr zídku,
ztloukli občana do aleluja a svlékli jej donaha. A tak
se proroctví Mesiášovo vyplnilo a sláva jeho stoupla.
Nebo zázraky; v těch byl chlapík! Dcera Jajrova
toužila po klobouku s rajčími péry, ale lakotný
Jajra nechtěl jí ho koupit. V podobném případě dámy
béřou útočiště k mdlobě. I dcerušska Jajrova tak
učinila, - ale nepomáhalo to.
V zoufalství svém ubírala se cestou a potkala
Krucifixa. Začervenala se jak růže. ,Proč rmoutíš
srdce svoje?` tázal se jí Galilejský. I svěřila mu těžké
své hoře. I pravil: ,Když mdloba nepomohla, zajisté
pomůže - smrt!` ,Smrt?` zděsila se slečinka. ,Smrt!
Vyslechni mne, panno!' I mluvil s ní delší dobu, poté
dal jí Iáhvičku, v níž tekutina jakási byla, která
umělé ztuhnutí údů bezbolestně přiváděla. Poté
odebrali se do houští, kde se milovali. ,Pamatuj!`
pravil jí při rozchodu, zítra ve tři hodiny zemřeš,
dvě hodiny mrtva budeš; avšak i poté pro všechno
klidně lež a hleď, ať není vidět, že dýcháš!`
Dobře. Následující den v pět hodin šel mimo dům
Jajrův, slyšel pláč, vstoupil, slíbil Jajrovi, že
dceru jeho oživí, pozval si svědků co nejvíce,
stanul nad mrtvolou. - Viděl, že dosud nedýše, ale
poznal, že se život už vrací. Zakryv mrtvolu svým tělem
držel krátké kázání, - pak velel mrtvé, aby vstala.
A ona vstala, klobouk obdržela a sláva Krucifixova rozšířila
se daleko široko -
Ctihodný Lazar byl přechovávačem věcí, které
nakradla Krucifixova banda, a mužem velice váženým a
bázlivým. I umínil si Krucifix, že pomocí Lazara
tohoto slávu svou rozmnoží. Pohrozil mu udáním,
nezemře-li a nenechá-li se za tři dny z mrtvých vzkřísit.
- A ubohý Lazar konečně svolil. Pomocí řečené flaštičky
zemřel a pohřben jest do hrobky, v níž dříve zdechlé
tele zakopáno bylo, mimoto hojně pokrmů a nápojů.
Sotva pohřben byl, k životu se probudil a v inteligentní
společnosti telete strávil nepěkné tři dny; ani stará
vína a havanské doutníky, jimiž puch telete mírnil,
hoře jeho nemenšily. Konečně jej Syn Člověka
divotvorně vysvobodil.
Mimoto činný byl jako kazatel, jak zvyk kázal.
Znal více hebrejských kněh, které zmizely beze stopy
a jsou Evropě naprosto neznámy. V nich bylo vše, v čem
vidí dnešní badatelé Krucifixovu originalitu . . .
Papouškoval je blbě, jako otrok; proto také jeví se v
,jeho' kázáních, dle evangelií jakási jednota, jakýsi
světový názor`; ale více z toho důvodu, že lidé,
kteří evangelia sepsali, podle kněh oněch sami systém
v ně uvésti se snažili - - Mimoto přidával k tomu i
své rozumy, ale nebylo v nich pranic pozoruhodného.
Jeho doménou byl podvod a krádež; měl mnohé talenty,
ale talent filosofický k nim nenáležel; člověk nemůže
vynikat ve všem. - Renan se trochu mýlí, píše-li, že
zázraky činící Ježíš je vzdlejším, ,učitel
lidstva tím hlavním`! Haha!
Učitel lidstva! Div jsem se nesčetněkrát k smrti
neusmála, slyšela-li jsem, co se o Krucifixu píše! Ta
svornost všech vašich největších duchů, že Kristus
byl ne-li bohem, aspoň velkým člověkem, byla by
neskonale komická, kdyby nebyla tak hnusná, tak chátrově
otrocká! Co jistého, nebo aspoň pravděpodobného víte
o Kristovi, o vzniku evangelií, vzdor Straussovi,
Renanovi a četným jiným bláznům, řešícím nerozřešitelné?
Nesčetné aforismy evangelií, které každý skoro
Kristovi připisuje, jsou vymyšlené autory jejich, nesčetné
jiné plagiátem; četné z nich, které za hluboké považujete,
jsou prázdnými ořechy. Nikdo, absolutně nikdo z vás
nemůže uvésti soulad v tento chaos. A on nestojí za
to, aby se jím člověk jen chvíli zabýval!
Ještě to podotknu pro domo auctoris: Dle evangelií
činil Kristus ustavičně zázraky, a sice často takové,
které byly by skutečnými zázraky; okamžité utišení
rozbouřeného jezera, náhlé uschnutí fíkového
stromu. Miraculum autem sigillum mendacii, praví
Schopenhauer. Buďto tedy evangelia, připisujíce
Kristovi ustavičné zázraky, v tomto hlavním pro ně
bodě lhou, - ale možno jim pak i ve všem ostatním přikládat
nejmenší víry? Nebo Kristus skutečně ,zázraky' činil,
- ale co z toho vyplývá? Že nemožno pak mluvit o něm
jako o velkém idealistovi, symbolistovi, jak Nietzsche
jej jmenuje; a to je jediná možná interpretace
Krucifixa jako velkého typu. Takový idealista nesnížil
by se nikdy k podvodům, nesnížil by se k chytrosti, k
praktickému zření: pravý idealista, vidící ve všem
pozemském jen symbol, podobenství ,pravého světa',
netouží ani po tom, aby ,účinkoval`, -jak insinuuje
Kristovi Renan. Buď tedy nebyl Kristus velkým typem,
nebo nevíme o něm nic, pranic! Autor staví se na půdu
evangelií: tvrdí, že Kristus zázraky činil nebo je
aspoň simuloval; jelikož pak je vyloučeno, že bylo by
se jednalo přitom o něco indickému fakirství podobného,
jelikož Kristus tak, jak by se nám jedině z řečí svých
jako velký duch jevil, je nemyslitelný, jako bona fide
k dobrému účelu podvádějící, - sequitur: Kristus
byl podvodník.
A to je pravé rozluštění problému, - fuj na
zbabělost lidí, že dosud myšlenku tuto zjevně nehlásili!
Kristus byl nízký podvodník, šarlatán, - buď to,
nebo nic jiného nenásleduje z evangelií. A teď ať řekne
nepředpojatý čtenář: Zlehčuje autor Krista, vypodobňuje-li
nám jej jako zloděje? Naopak! Povznáší jej! Co je
zlodějství proti dělání zázraků? Ale co je dělání
zázraků proti intelektuálnímu lhaní. Děláme Krista
zde lepším, lidštějším, srdci bližším než dle
evangelií, která o zlodějství jeho ničeho nepraví -
- Pisatelé evangelií byli strašní podvodníci, ani
slovo evangelií není pravdivé; ale Kristus byl podvodníkem
daleko větším, - něco non plus ultra.
Tak tropil to několik let. Vše mu prošlo. Prošlo
mu též, když, po prorockém zvyku, vydával se za syna
božího, za krále izraelského. Vždyť to činila kopa
jiných. Úřady byly moudré, nestíhajíce tyto blázny,
neprospívajíce jim stíháním! Jak jsou dnešní
politikové proti starým Římanům hloupí.
A Krucifix uměl se vládnoucím zalichotit. Ač jim
nadával, po zvyku proroků, nerozzlobil je ani dost málo.
Byl šprýmovný chlapík. Když ukázali mu farizeové
peníz s obrazem císaře, - odpověděl ve skutečnosti:
,Co císařovo jest, dávejte císaři, co božího, Bohu.
Ale jelikož,` pokračoval, ,co císařovo jest, jest
zajisté boží - a jelikož já Syn boží jsem, -tedy
peníz tento jest můj!` A uschoval dukát, farizeové se
nad rozkošným prorokem rozesmáli, - a měli jej rádi.
Tím povzbuzen pokračovál stále ostřeji,
akcentoval své politické poslání, nadával farizejcům
a Římanům až běda. Ale Řím se ovšem nehýbal -
zato stoupenci Krucifixovi se množili, - a krátce před
svou smrtí měl asi 300 přívrženců, nepočítaje v
to ženy a nevěstky; všichni věřili v jeho božské
poslání.
Ale to nebylo příčinou jeho smrti . . . Tou bylo
vymrskání kupců z chrámu, které událo se později,
než evangelia udávají.
Krucifix totiž umínil si, že zmocní se rázem
hodně peněz. Měl dosti rozumu, aby pochopil, že králem
izraelským se nestane; jeho reputace měla sloužit jen
jeho ziskuchtivým plánům. V chrámu měli kupci peněz
tolik, že stačili učinit bohatými deset rodin.
I sezval celou svou lotrovskou bandu: dvanáct apoštolů,
dvacet podapoštolů a třicet nevěstek, ozbrojil je důtkami
a noži. A náhle padla celá tato banda do sloupořadí
a statečně mrskala. Kupčíci vzali do zaječích. ,Vy
učinili jste z domu otce mého peleš lotrovskou!' řval
Krucifix a pokynul svým: ,Zkonfiskujte jejich hříšné
peníze, aby chudým rozdány byly! `
Stalo se s obdivuhodnou rychlostí. Než byla branná
moc o události této zpravena, byla většina zlata na připravených
mezcích, - a než k chrámu dorazila, byli darebové za
městem.
Tam, částečně aby mezkům ulehčili a sami lépe
prchat mohli, částečně proto, aby v případě lapení
nepřišel všechen lup v ruce vojska, - zakopali velkou
část jeho rychle v pustém koutě zahrady getsemanské.
Pak prchali dál. Nebyli dopadeni. Dospěli k chudáku
Lazarovi, jemuž ostatní jmění své svěřili…
Ale teď konečně zmocnila se farizeů, jejichž
peníze tvořily valnou část ukradených, zuřivost,
pomstychtivost; vždyť byli ve svém nejsvětějším
zraněni. A teď bylo konec shovívavosti!
Krucifix zvěděl ve svém úkrytu, že činí se
rozsáhlé přípravy k jeho chycení. Kolísal mezi dvojím:
má prchnout do pustin Galiley, - či má si ještě došlápnout
do zahrady getsemanské v bezprostřední blízkost
Jeruzaléma? Odložit vykopání na dobu pozdější
nebylo radno: vždyť byly tam peníze zakopány za bílého
dne a velmi mělce, takže ryjící zahradník nebo řádný
liják mohl je odkrýt, a pět druhů vědělo o tom.
Trapně kolísal mezi strachem a lakotou, - konečně
zvitězila lakota a osud lidstva byl rozhodnut; lakota
spasila je od dědičného hříchu.
Mezi darebáckou bandou byl jediný slušný člověk:
Jidáš Iškariotský. Muž tento teprve odnedávna dlel
v ní, dav se lapit na vějičku několika zázraků a
Krucifixových plagovaných kázání . . . Poznenáhlu
otevřely se mu oči, do jakého bahna to vbředl.
Poslední krádež mu dodala. Promiuvil s Krucifixem vážné
slovíčko: bud' aby lup svůj vrátil, - nebo že pobyt
jeho oznámí…
Chytrý dareba simuloval lítost, tvrdil, že byl k
darebnostemjen sveden, slíbil polepšení. Jidáš uvěřil,
ale přesto stál na tom, že bandu opustí. Ale Krucifix
nevěřil, že bude mlčet. -
I uspořádal večírek na rozloučenou s ním. Měl
přitom dva účely. Předně chtěl druhy své opít,
aby jej následovali do getsemanské zahrady, - dále chtěl
učinit Jidáše neškodným; sám si naň netroufal.
Častoval dareby velkolepě, sám jim posluhoval,
aby se jim zavděčil, sám se ožral a žvanil všelijaké
nesmysly, kupříkladu: ,Tento chléb jest mé tělo:
pochází z pole, na které jsem se loni vykálel… Toto
víno je má krev, protože jsem už tolik vína do sebe
vlil, že musí v mých žilách téci místo krve víno.`
A pak pravil smutně: ,Jeden z vás mne zradí.` K
poznání, kdo to může být, nebylo jak u něho, tak u
ostatních třeba obzvláštního věšteckého daru.
Darebové vycítí vždy ihned poctivého člověka mezi
sebou.
Ožralí vrhli se na Jidáše: ,Chce vás zradit a
na kříž připravit!` řval Spasitel. ,Zabraňte tomu!'
Doufal, že jej zabijí… Ale zklamal se. Byli zbabělci
jako on. Zdělávali jej jen pěstmi. Jedině neurvalý
Petr bodl jej dvakrát, - ale úmyslně jen do zadnice .
. . Konečně se Jidáš vyprostil a utíkal, hoře
pomstychtivostí, k Jeruzalému.
A Krucifix přiměl soudruhy, aby se tam vydali též.
Sotva se motali a brzo usnuli. Osud chtěl, aby zraněný
Jidáš, vědoucí, že Krucifix chce navštívit
getsemanskou zahradu, dospěl tam dříve než oni.
Za temné noci octli se na místě. Krucifix se zle
chvěl a potil. Měl, lump, správné tušení. Poklad
byI na místě. Rychle nakládali pytle na mezky.
Krucifix si pospíšil, aby nejdražší věci, hlavně
prsten s velkým diamantem, který zhovadilý Petrus
bohatému kupci i s prstem usekl, v držení své vzal.
Petrus zle se mračil.
A tu náhle uzřeli před sebou vojsko - ,Tento jest
Ježíš!` pravil Jidáš, - který, mimochodem, nepřijal
odměny za své udání, ač mu byla nabízena… Vojáci
vrhli se na mého kluka, zanedbávajíce ostatních, kteří
se ovšem rozprchli, jako když do vrabců střelí.
Jedině Petrus následoval mistra svého, spoutaného,
v uctivé vzdálenosti, maje na mysli prsten s diamantem
a doufaje, že se naskytne příležitost, aby mu jej
Krucifix předal. Ale bylo to nemožné, - neboť tento,
zatímco s vojáky zápolil, po hebrejském zvyku, známém
z obležení Jeruzalému, prsten spolkl. Zpozoroval Petra
a řekl mu zpovzdálí smutně: ,Jdi, Petře, a hlásej všude,
že Syn boží farizey umučen býti má za hříchy
lidstva, nechať lid se srotí a spasí svého Spasitele.
Ty sám nic nepořídíš, schovej meč do pochvy!' Meče
Petrus neměl, jen banditský, v botě schovaný nůž.
Malchusovi ucho neusekl, nýbrž již několik týdnů předtím
v hospodské rvačce při kartách ukousl a bestiálně
spolkl. ,Hoď sem aspoň ten prsten!` ryčel zhovadilý
Petr. ,Nemám prstenu!' pravil Spasitel mírně, , a ty
nechtěj shromaždovat pokladů, které rez rozežírá!'
,Ty prase!` vyl Petrus, ,ty víš, že zlata a diamantů
rez se nechytá!'"
[…]
"Přejdu mlčením výslechy u Anáše, Kajfáše,
- jen o Pilátovi se zmíním - Byl obžalován především
pro politickou úlohu, kterou hrál`, - nebot farizeům,
jsoucím na štíru s římským prokurátorem, záleželo
na tom, aby osočili před césarem lid, s nimž prokurátor
konspiroval.
Pilatus neměl ovšem času zabývat se dříve případem
mého syna… Nevěděl skoro ani, že má co činit s
prasprostým zlodějem. Kladl mu tedy zprvu otázky ve
smyslu obžaloby. Vyřkl přitom mimo jiné ještě
pozoruhodnějšf slova, kterych lidé nebyli schopni
nejen pochopit, ale ani si zapamatovat, - i ono: co je
pravda? -jež tak tajemně cize, tak vznešeně vyjímá
se ve lživé věřivosti evangelií, jako diamant na
hnoji.
Ale brzo poznal Říman, s kým má činit. Houkl
vztekle na žalobníky: ,Takového člověka opovažujete
se předvésti přede mne jako velezrádce? Nevíte, že
obžaloba vaše je urážkou césara? Tvrdíte, že chlap
tento je nebezpečný vládě césarově? Bohové!'
Království mé není z toho světa!` pravil unyle
Vykupitel. , Velmožný pane . . . `
,Mlč, ničemo! S takovým člověkem musím se obírat!
Pryč!` velel Židům a zůstal s obžalovaným o samotě.
Líbíš se mně poměrně, chlapíku!` řekl. ,Jsi čilý,
veselý, zdravý člověk, co povídáš, kecáš a směješ
se tomu sám, tisíckrát milejší je mně dareba tvého
druhu než takový všelijaký bezkrevný, babský prorok
a blouznil. Co s tebou? Tvé zločiny měly by tě přivésti
na dvacet let do kriminálu, nepočítaje v to mrskání
a jiné příjemnosti. Chtějí tvé ukřižování. Dle
toho, cos kecal, dle zákona zasloužil bys je skoro.`
,Velmožný pane, odpusťte mně! Všecko vrátím,
poctivým člověkem se stanu, půjdu césarovi políbit
nohy.. `
,Velmi by jej těšilo. Ti chlapi židovští, co mně
to narafičili! Vyhovím-li jim, - stanu se směšný v očích
všech rozumných lidí, - nevyhovím-li, vzbouří se
trochu lid, budu osočován před Tiberiem, - ale
hloupost vše! De minimis non curat praetor. Nechám tě,
navzdor farizeům, jen zmrskat!'
,Velmožný pane, prosím, to ne! Mám z toho hrozný
strach! Aspoň ne dutkami s drátěnými ostny, - aspoň
jen březovou metlou, jakou jsem od bohorodičky dostával!'
"
"Avšak nemohu se zde zabývat dějepisem církve
Páně. Ještě jen tolik podotýkám, že hlavní snaha
všech předáků hnutí směřovala k tomu, uvésti v
zapomenutí, že Syn boží byl zde na zemi lotrem a zlodějem…
Přirozeno… Zdařilo se jim to úplně, takže dnes
nikdo neví, co byl Mesiáš vskutku zač… Dalo to
mnoho práce, - ale genialitě Pavlově se to zdařilo.
Již ke konci prvého století bylo málo těch, kteří
tvrdili, že Krucifix byl lotříkem, v druhém platívala
tvrzení o tom, i u Římanů, již za zlomyslnou pomluvu:
neboť každému zdálo se nemožným, že by sprostý
zloděj třeba mohl jen impulsem k hnutí tak mohutnému
se stát. A když křesťanství získalo nadvládu, - tu
samozřejmo, že podobné hlasy úplně se ztišit musily,
aby kouřem hranic uduseny nebyly. Ty jsi prvý člověk
tohoto tisíciletí, který o Ježíši pravdu zvěděl,
- a z úst myslím dosti víryhodných…
Takový vznik mělo křesťanství; rozkošný, vid?
Ale nehroz se! Může věc tak bídná jako křestanské
náboženství čistý vznik mít? Naopak: Vznik tento je
pořád čistší, než co z něho vyrostlo.
Ale nebylo a nebude větší ironie, hroznější
komiky, než že obyčejný, vlastně neobyčejný špicbub,
sprostý zlosyn a vyvrhel mohl dát jméno myšlenkovému
směru, který lidstvo dodnes ovládá, že tento lump
platil donedávna za boha samého, pro viny lidstva smrt
podstoupivšího, že tento podlý dareba platí i dnes
za vzor všech ctností a svatostí, že vskutku velcí
duchové vaši v bídné zbabělosti unisono nazývají
jej velkým, vznešeným duchem, - fuj i fuj na celé
lidstvo! Zdá se to být neuvěřitelno, - ale kdo zná
celou mizernost pokolení lidského, - shledá hypothesu
našeho autora za zcela pravděpodobnou!
obbdiv
Obdivujem trpezlivosť s biblickým piseckým štýlom. Mať na niečo také nervy, trpezlivý človeče. Palec hore.
Submitted by Obdiv (bez ověření)
on Pá, 04/03/2016 - 18:26