Bernhard Schlink: Předčítač

Bernhard Schlink: Předčítač

Bernhard Schlink: Předčítač

Der Vorleser, 1995

Bernhard Schlink, původní profesí právník a později i pisatel detektivních románů, se šířeji proslavil zejména svou novelou Předčítač z roku 1995. Ta od svého vydání nadále vzbuzuje celosvětový ohlas i kontroverzi, kdy je na jedné straně Schlink oslavován za nový pohled na německou nacistickou historii a na straně druhé je obviňován z amorálnosti a převracení hodnot.
15-letý Michael svede, či je sveden, o dvacet let starší Hannou. Prožijí spolu letní milostný románek a poté Hanna zmizí beze slova rozloučení. Michael ji znovu potká až o necelých deset roků později při soudním přelíčení s dozorci SS. - V Německu byl tento příběh odehrávající se v roce 1958 brán jako obžaloba poválečné demokracie, která se nejenže nedokázala postavit spravedlnosti ale dokonce alibisticky skrývala své nejhrůznější zločince.
V tomto úhlu pohledu, tedy jako obžaloba a kritika postnacistického Německa, byla novela pochopena i v USA, ve kterém se Bernhard Schlink stal takřka přes noc celebritou a Předčítač byl deníkem New York Times označen za knihu roku. Poté, co jej zvolila knihou měsíce i Oprah Winfrey, moderátorka vůbec nejsledovanější americké talkshow, prodalo se v Americe takřka milión jejích výtisků.
Nicméně ruku v ruce s tímto obrovským autorským i obchodním úspěchem se proti Schlinkovi zvedla vlna kritik, které mu vyčítají pouhé přiživování se na relativizaci morálních hodnot i pokušení stavět na stejnou úroveň oběti holokaustu a německý poválečný alibismus na straně justice i politických představitelů.
Tento Schlinkův opus plně zapadá do novodobé německé vlny, jež přinejmenším od počátku 90. let koketuje s myšlenkou ukázat někdejší „sympatizanty“ tzv. Třetí říše z pohledu jejich lidské podstaty, ne-li z nich udělat pouhé oběti vyššího principu. - Ve Schlinkově vyprávění se Hanna stala dozorkyní SS v koncentračním táboře jen proto, že nechtěla, aby byla odhalena její negramotnost.
A v tomto kontextu je dobré připomenout, že právě zlehčování zločinné minulosti, potažmo nepotrestání většiny válečných zločinců, bylo jedním z hlavních impulsů pro rozpoutání studentských nepokojů v Západním Německu roku 1968.
V prosinci tohoto roku (2008) má být do amerických kin uvedena očekávaná filmová verze Předčítače. Natáčení probíhalo v Německu v roce 2007 a v hlavní roli Hanny se předvede současná hollywoodská hvězda Kate Winsletová.

1. Bernhard Schlink, Předčítač, Euromedia Group: Praha, 2006.

1. The Reader (film), Wikipedia.
Tvé hlasování: Žádná Průměr: 4.5 (4 hlasy)