Mark Ravenhill: Shopping a Fucking

Mark Ravenhill: Shopping a Fucking

Mark Ravenhill: Shopping a Fucking

Shopping and Fucking, 1996

Svou dramatickou prvotinu z roku 2006 s vševypovídajícím názvem Shopping a Fucking napsal anglický dramatik Marka Ravenhill s hlavní ideou šokovat - to se mu v rámci premiéry na malé scéně londýnského divadla New Court Theatre (česky Nové dvorní divadlo) i povedlo, avšak z dnešního pohledu je Ravenhillova prvoplánovost již značně vyčpělá, téma hry je překonané a drama jako celek odsouzené k zapomnění.
Přesto se však nakladatelství Artur, jež se ve své divadelní edici specializuje na vydávání to nejlepšího z dějin světového divadla, rozhodlo v roce 2012, tedy dlouhých šest let (míněno co do krátkého trvání tohoto módního trendu) po premiéře, vydat jako reprezentativní dílo britského specifického divadelního žánru In-yer-face theatre (v českých zemích se lze setkat s obecnějším pojmem cool drama), jež kulminoval v polovině 90. let 20. století.
Hlavní téma hry, tedy nakupování a sex, je interpretováno jak v rovině černého humoru tak jako společenská kritika západní společnosti, kdy konzumerismus ve hře nahrazuje všechny morální kodexy a sex, násilí a drogy jsou tak brány jako prosté obchodní transakce. Ve hře se tak opakovaně objevují témata drog, análního sexu či prostituce, násilí, drobných krádeží jakožto životního stylu. Jména hlavních postav - Mark, Robbie, Gary a Lulu - si potom Ravenhill vypůjčil z někdejší slavné chlapecké skupiny Take That.

1. Mark Ravenhill, Shopping a Fucking, Artur: Praha, 2012.