Graham Greene: Revolver na prodej

Graham Greene: Revolver na prodej

Graham Greene: Revolver na prodej

A Gun For Sale, 1936

Grahama Greena bychom mohli obvinit z ledasčeho. Od vlastního pokrytectví - v souladu s katolickou doktrínou, kterou sám vyznával jen velmi vlažně, se nikdy nenechal rozvést, ačkoliv drtivou část svého života strávil, eufemisticky řečeno, mimo manželské lože. Přes pokrytectví odražené ve svém díle, kdy právě archetyp nevěrného katolíka dominuje Greenovým nejúhlavnějším románům. Až po reakci literární kritiky, která Greena obviňovala z přílišné jednoduchosti nebo naopak přílišného filozofování, z pohrdání všeobecně uznávaných hodnot a zase naopak přílišného svatouškovství se skrývání se za náboženskou doktrínou. (Ať tak či onak, britská teoretická literární obec Greenovi nikdy příliš neporozuměla a ačkoliv byl hned několikrát favoritem na ocenění Nobelovu cenu, nikdy nezískal z této strany patřičnou podporu.)
Nicméně, z čeho však Greena nemůže obvinit ani nejzapřísáhlejší odpůrce, je fakt, že Greene používal úcty napříč všemi vrstvami čtenářů a patří tak mezi vůbec nejvydávanější, nejpřekládanější a nejčtenější autory všech dob. A nebyl-li Greene přes opakované nominace nikdy oceněn Nobelovou cenou, stalo se tak zejména pro zahořklost, jež k němu v rodné Británii panovala.
Sám Graham Greene své dílo střídmě rozděloval do kategorií literatury vážné a oddechové, nicméně je-li jeho dílo něčím charakteristické, pak je to právě vymykání se z obdobného zařazování.
Novela z roku 1936 Revolver na prodej by měla být pro svou detektivní zápletku typickým produktem nevážné, ne-li dokonce brakové, literatury. Avšak v průběhu četby, potažmo hlubším zamyšlením se nad jeho podstatou, si nemůžeme nevšimnout paradigmat humanismu, antimilitarismu a existencialismu, které jsou okořeněny realistickou, a často až příliš suchou charakteristikou postav tak, že se v konečném hodnocení není snadné rozhodnout zda je Revolver na prodej v prvé řadě příspěvkem do „entertaiment“ žánru anebo se jedná o jeho parodii či naopak máme román považovat za paralelu k tomu, co se nám například snažil ve svých dílech Továrna na absolutno a Krakatit říct Karel Čapek?
Revolver na prodej, se čte jedním dechem a bude na každém z čtenářů, zda za vlastní položí příběh námezdného vraha znetvořeného zaječím pyskem, který se chce pomstít za zradu od svého dosavadního chlebodárce. Anebo bude raději pozorovat rej vedlejších postav s typicky Greenovským étosem, jež dávají jeho románům onou nezaměnitelnou a avšak současně i neuchopitelnou myšlenkovou pachuť.

1. Graham Greene, Revolver na prodej, Státní nakladatelství literatury a umění, Praha: 1965.
Tvé hlasování: Žádná Průměr: 3 (1 hodnocení )