Jo Nesbø: Pentagram

Jo Nesbø: Pentagram

Jo Nesbø: Pentagram

Marekors, 2003

Po obrovském úspěchu trilogie Milénium, zesnulého švédského novináře a spisovatele Stiega Larssona, se u nás ale i ve světě znovuzrodila nová vlna zájmu o fenomén takzvané severské detektivky, jež co do čtenářské obliby jako žánr kulminoval v 60. a 70. letech, ale jako celek nikdy nepřekročil hranice brakové literatury. To se změnilo právě s Miléniem, jež svými sociálními, kulturními i genderovými extenzemi povýšilo tento okrajový žánr na plnohodnotný literární směr, jenž se začal těšit oblibě jak u čtenářů tak u nakladatelů tak, že namísto ještě nedávných paperbackových neoriginálních překladů z němčiny nebo z angličtiny si dnes český čtenář může dopřát překlad ale i grafické a dílenské zpracování té nejvyšší úrovně.
A nejinak je tomu u fenoménu posledních dvou let, norského autora Jo Nesbø - první titul z jeho série o svérázném detektivovi Harrym Holeovi s názvem Netopýří muž uvedlo nakladatelství Moba v nepříliš zdařilém překladu z němčiny v roce 2008 a kniha zcela zapadla jako jeden z mnoha dalších příspěvků do šestákové literatury. Poté ale mezi českými čtenáři explodovala bomba s názvem Stieg Larsson a dnes u nás Jo Nesbø patří mezi absolutně nejprodávanější autory tak, že když se nedávno konala na Václavském náměstí jeho autogramiáda, dosahovala délka řady z podpisu chtivých čtenářů několika set metrů. - A to vše jen díky tomu, že Stieg Larsson tragicky zesnul dříve, než byla jeho trilogie vůbec dána do tisku a neexistuje tedy žádná šance, že by tato úspěšná trilogie mohla mít pokračování a čtenářský hlad se tak přirozeně přesunul na jiné kvalitativně již zcela nesrovnatelné autory.
Obrovský čtenářský úspěch Jo Nesbøa tedy vychází zejména z toho, že byl tak říkajíc ve správný čas na správném místě a jeho nakladatelé naň dokázali umně přesměrovat hlad čtenářů po dalším Stiegu Larssonovi. - Romány od Jo Nesbøa (proslulá je zejména jeho série s kriminálním inspektorem Harrym Holem, jež zatím čítá devět svazků) nesnesou přímé srovnání a takřka renezančním Larssonem, ba zavádějící je i používané označení severské detektivky, kdy je Jo Nesbø evidentně inspirován v současné americké krimi literatuře a ústřední postava Harryho Holea, kterého lze přes veškeré čtenářovy sympatie jen stěží označit jako kladného hrdinu, má více než k gentlemanskému investigativnímu novináři Mikaelu Blomkvistu z Milénia, blíže k postavám osamělých pistolníků z šestákových románů z Divokého západu. Ale stejně jako Milénium se Jo Nesbø čte doslova jedním dechem.
V češtině byly ze série Harryho Holea zatím vydány čtyři části - krom velmi nepovedeného překladu úvodní části Netopýří muž, jež v roce 2008 vydalo nakladatelství Moba, nakladatelství Kniha Zlín vydalo v roce 2011 části Nemesis a Pentagram a v roce 2012 Spasitel s tím, že v následujícím roce a půl plánuje vydat další části Sněhulák, Pancéřové srdce a Fantom.
V pořadí pátá část série Pentagram je ve své podstatě pokračováním nedokončeného příběhu ze čtvrté části Nemesis. - Harry Hole je na stopě významné figurce z norského organizovaného zločinu, jež se zabývá zejména pašováním zbraní. Při vyšetřování je zabita Harryho blízká kolegyně Ellen Gjeltenová, ale vyšetřování je pro nedostatek jakýchkoliv indicií svědků i stop ukončeno. Harry tak přes výslovný zákaz ze strany nadřízených pátrá dál na vlastní pěst a dojde k tomu, že organizátorem pašování zbraní i vrahem jeho kolegyně je hlavní kriminální detektiv Tom Waaler, jenž je, co do svého zevnějšku ale i respektu, který u ostatních vzbuzuje, Harryho přesným opakem: zatímco Harry je notorický opilec, pobuda, jenž nerespektuje vnitřní policejní předpisy a své případy řeší jako zakousnutý buldok, Tom Waaler má uhlazené chování gentlemana a je miláčkem svých nadřízených, médií i žen.
Tato manichejská linie s předobrazem odvěkého souboje mezi dobrem - Harrym Holem a zlem - Tomem Waalerem, je dále doplněna o několik dalších linií. V Nemesis v podobě vyšetřování sebevraždy Harryho bývalé milenky Anny Bethsenové a série bankovních přepadení. V Pentagramu potom v podobě hledání sériového vraha, jenž vraždí dle mystického symbolu pentagramu, kdy se část děje odehrává i v Praze, jmenovitě pak na Václavském náměstí, jež je pro Nesbøa symbolem východoevropského organizovaného zločinu.

1. Jo Nesbø, Pentagram, Kniha Zlín: Zlín, 2011.

Bibliografie: