Divadlo v 7 a půl - Kabinet múz

12. Prosinec 2008

2. díl cyklu Brněnská divadla

Divadlo v 7 a půl sice patří v Brně mezi nejmladší divadelní scény, ale vzhledem ke své filozofii „herci sobě“ patří mezi scény nejprogresivnější s kvalitou, jež tuto undergroundovou scénu s minimálním rozpočtem řadí mezi nejlepší současná česká divadla vůbec tak, vedle Husy na provázku je Divadlo v 7 a půl jediným brněnským divadlem, jehož aureola i umělecký dopad dalece přesahuje hranice svého rodného města.
Nicméně nejsme v pohádce, ale v realitě české kotliny, kde je kvalita až druhořadým hlediskem za hledisky lobbystickými tak, že v rozpočtu města Brna se pro tuto mimořádně kvalitní divadelní scénu pro rok 2005 našly dotace ve směšné výši 700 000 Kč, zatímco kýčovité a co do umělecké kvality prachmizerné Městské divadlo za tento rok spolkne takřka 200-násobnou částku (tj. 125 mil. kč).
Ale téměř desetiletá historie Divadla v 7 a půl - založeno v říjnu 1995 skupinkou absolventů JAMU kolem Matěje T. Růžičky - je lemována celou řadou podobných naschválů, kdy divadlo muselo několikrát měnit své působiště - Divadle Barka, Edison Garden a nyní Kabinet múz, ba jeden čas dokonce působilo bez vlastní scény, potýkalo se závistivou nevraživostí ostatních brněnských divadel, přes dlouholetou ignoranci ze strany kritiky i herců, byť se na drtivé většině představení podílí i herci ostatních experimentálních divadel - tj. HaDivadla, Husy na provázku či Polárky.
Za okamžik historickému zlomu, lze pak označit loňskou dramatizaci nejslavnějšího Ibsenova dramatu Nora, jež bylo pro své mimořádné kvality ohodnoceno jako 4. nejlepší divadelní inscenace sezóny v anketě Divadelních novin a též si vysloužilo dvojí nominaci v prestižní Ceně Alfréda Radoka, což zdaleka neznamená jen ocenění pro Noru, ale současně i oceněním vysokých uměleckých kvalit celého repertoáru divadla.
Avšak 7 a půl není, jak napovídá název Kabinet múz jen divadlem, ale pod jeho záštitou vzniklo a postupně se osamostatnilo i mezinárodně velmi úspěšné Divadlo Neslyším, organizuje jazzové koncerty a filmový klub Bio Skoczowski tak, že jeho umělecký dopad nemá v Brně paralely.