Před západem slunce

Před západem slunce

Před západem slunce

Divadlo Činoherní klub se v letošní sezóně rozhodlo oživit hru Před západem slunce dnes již poněkud polozapomenutého dramatika a nositele Nobelovy ceny za literaturu za rok 1912, Gerharta Hauptmanna. Rozhodnutí uvést tohoto německého dramatika, jenž svého tvůrčího vrcholu dosáhl v poslední dekádě 19. století, kdy navíc jeho drama Před západem slunce z roku 1932, rozhodně nepatří mezi jeho nejzdařilejší díla a do značné míry v něm jen vykrádá svou vlastní prvotinu Před východem slunce z roku 1889, bylo rozhodnutí minimálně odvážné, a ohodnotím-li samotné provedení inscenace, tak i neuvážené. - Hauptmannovo drama neodolalo zubu času, pro dnešního diváka je vyčpělé a zdlouhavé tak, že režisér Ladislav Smoček musel při přípravě libreta sáhnout k mnoha škrtům a převést vyznění původního psychologického dramatu do roviny nenáročné komedie. Ale i přes tyto zásahy působí hra velmi nudným dojmem s řadou hluchých míst i zbytečných postav, kterých je ve hře i po vyškrtání devatenáct!. Zejména pak působí příliš prvoplánovitě, líbivě, bez momentu překvapení a v souladu se Smočkovým převodem významu hry z tragédie na komedii končí hra happy endem tak, že jako celek ztratila jakýkoliv hlubší smysl.
Před západem slunce

Před západem slunce

Na straně druhé se tato inscenace nijak nevyděluje ze současné koncepce Činoherního klubu, jakožto divadla s velmi slavnou minulostí, divadla, ve kterém působila celá řada velmi slavných herců i režisérů, avšak současně divadla, které v posledních dvou dekádách žije především ze svého někdejšího jména, produkuje jen průměrná představení a láká diváka na kombinaci vesměs nenáročných komedií a herců známých z televize, dabingu a filmu.
Před západem slunce

Před západem slunce

Drama Před západem slunce pojednává o sedmdesátiletém průmyslníku Matouši Clausenovi, mužem mnoha morálních zásad, jenž se zamiluje do o půlstoletí mladší dívky Inken. Rozvíjí se tak psychologické drama, kdy proti otci v zájmu dalšího nedělení rodinného majetku povstanou tři z jeho čtyř dětí, a když otec odmítne odstoupit od svého rozhodnutí si Inken vzít za manželku, děti zahájí řízení o zbavení jeho svéprávnosti. Zde existují dvě verze původního Hauptmannova dramatu - v té častější, v níž Hauptmann při premiéře své hry v Berlíně roku 1932 ustoupil požadavkům režiséra a herců a vyškrtl závěrečné páté dějství, hra končí Clausenovou mrtvicí. V druhé verzi pak Clausen spáchá sebevraždu otravou cyankálií. Ladislav Smoček však nakonec zvolil ještě třetí verzi a to, že Clausen sebevraždu jen předstírá, a uteče, na zlost svých dětí, s Inken do Švýcarska. Hra tak končí happy endem a završuje tak Smočkovu koncepci, kdy původní srdceryvné drama převedl do podoby lehké komedie.
Před západem slunce

Před západem slunce

Je-li samotné nastudování inscenace Před východem slunce krok odvážný či spíše neuvážený, potom o to nepochopitelnější je režijní koncepce Ladislava Smočka, jenž společně s dramaturgem Jaroslavem Vostrým Činoherní klub v roce 1965 zakládal a minimálně v 60. letech patřil mezi ikony českého absurdního divadla. - V představení se střídají scény plné patosu, deklamací, přehrávání a herecké hysterie, se scénami plnými předstírané rozšafnosti.
Před západem slunce

Před západem slunce

A v nejednoznačné režijní koncepci se pak ztrácejí i samotní herci. - Hlavním hercem, na kterém celé představení stojí, je Petr Nárožný v roli otce rodiny. A Nárožný podal asi svůj standardní výkon, jaký bychom od něj čekali v žánru lehkovážné komedie. Ale nic víc. Druhou hlavní osobou, která v představení dostala nejvíce prostoru, byla Zuzana Stavná v roli Inken. Lze si představit několik poloh, jak tuto roli ztvárnit - asi nejvíce by postavě slušelo lehce cynické vyznění - ale snad se Stavná bála jakéhokoliv přesahu, snad to bylo režijním příkazem, ale její role se nesla čistě v rovině starcovy panenky na hraní. Sluší se dodat, že její role byla tou nejnáročnější a v Smočkově pojetí inscenace tou nejméně záviděníhodnou.
Jako pouzí necharakteroví přicmrdávači pak působily postavy Dr. Steynitze v podání Michala Pavlaty, Geigera v podání Stanislava Zindulky, ale ostatně i všech ostatních. Nijak velký dojem nezanechal ani Ondřej Vetchý v čistě negativní roli Ericha Klamrotha, ba nemohl jsem se zbavit dojmu, že Vetchého inscenace vyloženě nebaví a hraje ji jen z povinnosti. Dobrý herecký dojem tak ve mne zanechal jen Pavel Kikinčuk jakožto Clausenův syn a zejména pak Jaromír Dulava v roli justičního rady Hanefelda, o němž se jako snad o jediném dá říci, že v představení svou roli opravdu hrál a ne ji pouze s větší či menší dávkou úsilí odříkával.
Před západem slunce
Autor: Gerhart Hauptmann
Režie a úprava: Ladislav Smoček
Scéna: Šimon Caban
Kostýmy: Simona Rybáková
Dramaturgie: Roman Císař, Vladimír Procházka
Matouš Clausen (tajný komerční rada) - Petr Nárožný, Wolfgang Clausen (jeho syn, profesor filologie) - Pavel Kikinčuk, Egmont Clausen (nejmladší syn tajného rady) - Václav Šanda, Betina Clausenová (dcera tajného rady) - Dana Černá, Otilie Klamrothová (dcera tajného rady) - Lada Jelínková, Erich Klamroth (Otiliin manžel) - Ondřej Vetchý, Pavla Klotilda Clausenová (rozená von Rübsamen) - Diana Šoltýsová, Dr. Steynitz (zdravotní rada) - Michal Pavlata, Hanefeld (justiční rada) - Jaromír Dulava, Immoos (pastor) - Jiří Štrébl, Geiger (profesor cambridgeské university) - Stanislav Zindulka, Dr. Wuttke (osobní tajemník tajného rady) - Otmar Brancuzský, Lauritz Wuttke (zahradník) - Otmar Brancuzský, Paní Petersová (jeho sestra) - Lenka Skopalová, Inken Petersová (její dcera) - Zuzana Stavná, Winter (sluha tajného rady Clausena) - Petr Meissel, Starosta - Zdeněk John, Představený městského zastupitelstva - Petr Burian
25. března 2013, Činoherní klub v Praze.