„V noci jsem snil, že jsem motýlem, a teď nevím, zda jsem člověkem, který snil, že je motýlem, nebo zda jsem motýlem, kterému se zdá, že je člověkem“

Baletní večer na hudbu skladatelů XX. století

22. Březen 2009
Baletní večer na hudbu skladatelů XX. století

Baletní večer na hudbu skladatelů XX. století

Není tomu ani tak dávno, co bylo Národní divadlo v Brně velmi vděčným cílem pro posměšky o brněnské provinciálnosti. Obsazování hereckých, pěveckých a tanečních rolí, ale i vlastní koncepce divadla byly plně podřízeny „zasloužilosti“ namísto reflektování kvality a současných světových divadelních trendů. Mnohý brněnských provinčních poměrů neznalý divák si tak při shlédnutí představení v této instituci musel připadat, že se přinejmenším ocitl v hlubinách 80. let.
Baletní večer na hudbu skladatelů XX. století

Baletní večer na hudbu skladatelů XX. století

Avšak nemusí pršet, stačí když kape a v posledních letech Národní divadlo prochází poměrně výraznou proměnnou a řekněme i vnitřní katarzí tak, že se stává více méně pravidlem, že režie, choreografie ale i pěvecké sóla jsou svěřována mimobrněnským, ne zřídka i zahraničním, umělcům.
Baletní večer na hudbu skladatelů XX. století

Baletní večer na hudbu skladatelů XX. století

Nicméně zakonzervovanost, ne-li ulita, do které se brněnské Národní divadlo schovalo před svými kritiky a ostatně i náročnějšími diváky, stále zůstává. Jistě, nemůžeme čekat, že by se zde našlo pochopení pro novátorství či dokonce experimentování, ale přeci jen i opera či balet by ve svém novém nastudování měly přinášet něco více než jen důraz na strohost technického provedení.
Baletní večer na hudbu skladatelů XX. století

Baletní večer na hudbu skladatelů XX. století

Velkou nadějí na obrat a šťastnější zítřky jsou přinejmenším pro brněnský balet tzv. komponované baletní večery. Ať již například Večer zahraničních choreografů, Balety z odkazu Les Ballets Russes (Ďagilevské balety), Baletní večer na hudbu českých skladatelů či v aktuální sezóně nastudovaný Baletní večer na hudbu skladatelů XX. století, který lze, v kontextu úvodního odstavce, přiřadit do kategorie brněnských snů.
Baletní večer na hudbu skladatelů XX. století

Baletní večer na hudbu skladatelů XX. století

Představení se nechalo inspirovat trojicí hudebních skladatelů s tvůrčím vrcholem okolo 20. let XX. století - v české kotlině mimo Brno dodnes poměrně neoblíbeného, avšak celosvětově velmi hraného Leoše Janáčka s jeho Sonátou z roku 1914; Maurice Ravela a jeho, hudebně dle mého subjektivního názoru poněkud přeceňovanou, Pavanu za mrtvou infantku z roku 1899 (původní klavírní podoba), respektive 1912 (instrumentalizace); dále Ravelovou vůbec
Baletní večer na hudbu skladatelů XX. století

Baletní večer na hudbu skladatelů XX. století

nejslavnější skladbu Bolero z roku 1928; a nakonec to nejlepší - slavné Svěcení jara Igora Stravinského z let 1910-13.
Nastudování baletu na téma Janáčkovy Sonáty pro housle a klavír bylo sice převzato z Pražského komorního baletu (premiéra v r. 1999), rozměr, do kterého Sonátu převedl choreograf a mimo jiné i současný šéf baletu Národního divadla v Praze, Petr Zuska, si však svou obnovenou premiéru v Brně zaslouží, a představení lze více než jako balet charakterizovat jako taneční představení s velkým prostorem pro emoce, náladu i harmonii.
Baletní večer na hudbu skladatelů XX. století

Baletní večer na hudbu skladatelů XX. století

Nápaditým ba originálním lze nazvat choreografii Zdeňka Prokeše na motivy melancholické skladbičky Pavana za mrtvou infantku, která je umístěna do zákulisí divadelní šatny krátce po konci vrcholného baletního sóla s mnoha diváckými ovacemi.
Baletní večer na hudbu skladatelů XX. století

Baletní večer na hudbu skladatelů XX. století

Hlavní výzvou ale pro Prokeše bylo slavné Bolero, kterého se společně s autorem scény, Vladimírem Soukenkou, zhostil s blízkou rezonancí na Ravelovu skladbu - choreografie první části je plně podřízena scéně, jež připomíná římské Koloseum a v části druhé je plynule rozvinuta v baletní sólo se sborovým doprovodem.
Baletní večer na hudbu skladatelů XX. století

Baletní večer na hudbu skladatelů XX. století

Předeslaným vrcholem - hudebním, tanečním, choreografickým, emočním je však Stravinského Svěcení jara, které bylo z původního významu Obrázků ze Staré Rusi, potažmo slavné a skandální choreografie Václava Nižinského v pařížském baletu Sergeje Ďagileva s námětem krvavého pohanského rituálu s obětováním lidské bytosti, režisérem a choreografem Liborem Vaculíkem převedeno do tématiky holocaustu a nerozlučné lásky mladé dvojice židovských milenců. Tanečním vrcholem celého večera pak byla sólová role Smrti v podání Richarda Kročila, jíž lze směle nazvat taneční exhibicí.
Leoš Janáček - SONÁTA
Choreografie a režie: Petr Zuska
Kostýmy: Roman Šolc
Tančí: Lenka Čechová, Pavla Harangová, Helena Hoskovcová, Nelka Lazović, Kateřina Polická, Kateřina Štruncová, Eva Trinnerová, Karel Audy, Jan Fousek, Radek Hanáček, Vlastimil Hradil, Petr Kondler, Tomáš Koudela, Ondřej Smrž, Kamil Ščepán
Houslové sólo: Karel Mitáš
Klavírní sólo: Jitka Zejdová
 
Maurice Ravel - PAVANA ZA MRTVOU INFANTKU
Libreto, choreografie a režie: Zdeněk Prokeš
Scéna: Vladimír Soukenka
Kostýmy: Roman Šolc
Tančí: Jana Přibylová nebo Hana Litterová
 
Maurice Ravel - BOLERO
Choreografie a režie: Zdeněk Prokeš
Scéna: Vladimír Soukenka
Kostýmy: Josef Jelínek
Sóla tančí: Eva Šeneklová a Vlastimil Hradil
Tančí: Hana Litterová nebo Eva Šeneklová, Lenka Čechová, Akari Manabe, Markéta Habalová, Helena Hoskovcová, Kateřina Ivanovová, Martina Jakšová, Nelka Lazović, Monika Zaherová, Karel Audy, Jan Fousek, Peter Gordík, Radek Hanáček, Alexej Jurakov, Petr Kondler, Tomáš Koudela, Ondřej Smrž
 
Igor Stravinskij - SVĚCENÍ JARA
Libreto: Zdeněk Prokeš a Libor Vaculík
Choreografie a režie: Libor Vaculík
Scéna: Vladimír Soukenka
Kostýmy: Roman Šolc
Tančí: Markéta Habalová / Hana Litterová (Korban), Michal Pimek / Karel Audy (Muž), Richard Kročil / Jan Fousek (Smrt)
 
Dirigent: Jan Štych
Hraje orchestr Janáčkovy opery NDB, koncertní mistr Jiří Jahoda.
Premiéra 13. a 14 dubna 2005 v Janáčkově divadle v Brně.

Pavučina:

  1. Leoš Janáček / Petr Zuska: SONÁTA anotace Janáčkova divadla
  2. Maurice Ravel / Zdeněk Prokeš: BOLERO anotace Janáčkova divadla
Tvé hlasování: Žádná Průměr: 5 (1 hodnocení )