Bohdan Sláma: Divoké včely

27. Prosinec 2008
Bohdan Sláma: Divoké včely

Bohdan Sláma: Divoké včely

Autorská filmová prvotina Bohdana Slámy Divoké včely, jež si více než na laciné podbízení se lacinému vkusu vsadila na výbornou filmařskou práci a skvělé herecké výkony ať již z řad někdejšího hereckého ansáblu brněnského HaDivadla - Pavla Lišky, Marka Daniela, Josefa Poláška a Tomáše Matonohu, tak na vynikající Tatianou Vilhelmovou a Jaroslava Duška, ale i výborné mnohdy antiherecké výkony z řad neherců, jež v čele se Zdeňkem Raušerem dávaly připomenout filmové atmosféře slavných 60. let, byť asi není velkým překvapením, že kvality tohoto mimořádného snímku, jehož odkaz lze vysledovat například u kritikou mnohem vřeleji přijatých snímků typu Mistři či Nuda v Brně, pro které Divoké včely tak trochu nevděčně vyšlapaly cestu, nebyly dodnes doceněny tak, že pro Bohdana Slámu nebylo jiné možnosti než zásadně pozměnit ba devalvovat vysoce nastavenou laťku a natočit svůj druhý snímek Štěstí v sentimentálně chytlavé tónině, jež je ovšem přijatelnější pro mnohem širší divácký okruh.
Bohdan Sláma: Divoké včely

Bohdan Sláma: Divoké včely

Na Divoké včely se lze dívat dvěma pohledy: buď tím tradičním, kdy jak divák tak mnohý filmový kritik z povolání, oceňuje jasně čitelný příběh a zejména sázku na ty nejprofláknutější herecké tváře, které sice nelze odlišit od zbytku svých filmových rolí, nicméně dávají diváku jistotu a současně jej nenutí jakkoli o filmu přemýšlet, ve kterém Divoké včely zkrátka nemohly obstát a byly zcela „po právu“ ze všech stran sepsuty, nebo se naň lze dívat jako na plnohodnotné umělecké dílo, kde není pánem divák a jeho vkus ale jen a pouze režisér, kdy má divák buď možnost přistoupit na jeho pravidla hry nebo z kina znechucen odejít, což je právě případ k diváckému vkusu zcela nekompromisních Divokých včel, kdy Bohdan Sláma rozvíjí atmosféru malé vesničky pod Jeseníky plně ve své autorské koncepci, jež se sice vymyká obvyklému standartu, ale právě o tom má dobrý film aspirující na status uměleckého díla také být.
Bohdan Sláma: Divoké včely

Bohdan Sláma: Divoké včely

Bohdan Sláma: Divoké včely

Bohdan Sláma: Divoké včely

Bohdan Sláma: Divoké včely

Bohdan Sláma: Divoké včely

Divoké včely (ČR, 2001, 92 min.)
Námět a literární scénář: Bohdan Sláma
Režie: Bohdan Sláma
Scenář: Bohdan Sláma
Dramaturgie: Kristián Suda
Kamera: Diviš Marek
Hudba: Miroslav Šimáček
Kája Zdeněk Raušer, Božka Tatiana Vilhelmová, Petr Marek Daniel, Jana Vanda Hybnerová, Laďa Pavel Liška, Tata Cyril Drozda, Babi Eva Tauchenová, Staňa Josef Polášek, Lišajová Zuzana Kronerová, Hajný Jaroslav Dušek, Hospodská Marie Ludvíková, Jeňa Jan Brejla, Aťka Alena Ambrová, Kolega Tomáš Matonoha, Hajná Iveta Dušková, Bábinka Jarmila Červášková
Tvé hlasování: Žádná Průměr: 4 (4 hlasy)