Marek Najbrt: Mistři

02. Květen 2008

Motto

„Fandit si musíme sami, nikdo jinej to za nás neudělá.“
Bohouš
Český film opět pomalu vstává z popela. Po loňské Nudě v Brně se tento rok opět promítají minimálně dva filmy (krom Mistrů sem nepochybně patří i Choking Hazard), které si svým ironickým humorem, ale i propracovaností scénáře, kamerou, hudbou, režií a potažmo skvělými hereckými výkony, ve kterých mimo jiné zazářilo mnoho dosud neokoukaných a nezprofanovaných tváří, nijak nezadají s tím nejlepším, co za poslední 2 dekády v české satirické komedii vzniklo a mohou se tak s bradou vzhůru postavit do řady s díly Petra Zelenky či Jana a Zdeňka Svěráka.
Jarda
Naskýtá se asi velké srovnání mezi Mistry a Nudou v Brně a to jednak skvělými výkony Jana Budaře v hlavních rolích a jednak neobvyklým námětem, který rozhodně nezapadá do kategorie filmů, které se dělají pro televizní masy a nikoliv pro diváky. Ovšem smysl a vyznění obou filmů je někde zcela jinde. Zatímco Nuda v Brně si se svými lidskými postavičkami lehce pohrává až ad absurdum, Mistři jsou spíše sociologickou výpovědí o přitažlivosti televizního sportu, která se pro zjednodušení a celkové vyznění odehrává někde v Pošumaví, v malé opuštěné vesničce, kam sotva jednou denně přijíždí linkový autobus.
Bohouš
Každý tu má svůj sen, ale je schopen jen málo pro něj něco udělat. Karel (Leoš Noha) má hospodu, ale svým hostům nalévá zadarmo na zátky od piva a doufá, že mu jeho hosté, až bude jednou lépe, útratu zaplatí. Jeho žena Zdena (Klára Melíšková) se živí domácím šitím, má sny, pozitivní těhotenský test a chce utéct pryč s autobusákem Milanem (Tomáš Matonoha), jež zase sní o tom, že bude vozit letní dovolenkáře k moři. Jarda (Cyril Drozda) je na invalidním vozíku, utekla mu žena i chuť ještě žít a poprat se, jeho pubertální syn Jarda, který se upíná na Zdenu jako jediný možný objekt svého čerstvě probuzeného pohlavního života a žárlí proto na Milana, protože ví, jak velký zájem o něj Zdena má. Čerstvě rozvedený Pavelec (Jiří Ornest), kterého vyhodili z práce, protože je už starý, bojuje se sudeťákem Ziegem (Will Spoor), jemuž jeho chalupa dříve patřila. Koktavý Pepík (Josef Polášek), které nezná svého otce a bojuje s tím, že je pro ostatní cikán. A Bohouš (Jan Budař) s papíry na hlavu, jež vypije vše tekuté, včetně petroleje a benzínu po němž má vizionářské ozvěny budoucnosti. Ty všichni na několik dnů pohltí sledování hokeje, kdy do úspěchu svého týmu vkládají naplnění svých životů, mast na svá osobní zklamání i frustrace.
Milan a Jarda
Zfetovaný Bohouš má hokejové vidiny, které se mu zhmotňují ve formě bruslí či hokejky, ale především, vidí, jak dopadnou další zápasy. Karel se snaží tuto jeho schopnost zneužít a když to Bohouš odmítne, donutí jej násilím. Bohouš se však pomstí a řekne Karlovi, aby ve finále vsadil na Kanadu proti Čechům.
Není již dále důležité, že se všichni pohádají, autobusák Milan zradí Zdenu a řekne Karlovi, že chce utéct. Že Zdena s malým Jardou ukradnou Milanův autobus, Bohouš uteče za svými vidinami do polí, Ziege zapálí Karlovo auto a vyhodí granátem sebe i hospodu, že hokejové štěstí bylo pro všechny jen krátkodobou iluzí, po které přichází kocovina, ale to, že Mistři je film o českém národě, který se dokáže spojit jen v hokejovém finále, jinak si jde každý jen tím svým a přitom čeká, že náhodou zakopne o štěstí a konečně bude bohatý.
Mistři (ČR, 2004, 85 min.)
Režie: Marek Najbrt. Scenář: Robert Geisler, Benjamín Tuček, Marek Najbrt. Kamera: Miloslav Holman. Hudba: Petr Marek. Hrají: Jan Budař (Bohouš), Jiří Ornest (Pavel), Klára Melíšková (Zdena), Cyril Drozda (Jarda), Tomáš Matonoha (Milan), Leoš Noha (Karel), Josef Polášek (Josef), Jan Řehák (malý Jarda), Will Spoor (Ziege).
Mistři

Tvé hlasování: Žádná Průměr: 2 (1 hodnocení )