Bohdan Sláma: Štěstí

08. Leden 2009
Bohdan Sláma: Štěstí

Bohdan Sláma: Štěstí

Štěstí: Chtělo by se říci jedna z dalších variací, jež vsadily vše na to, aby svého diváka dojaly a rozplakaly, nicméně pro svou duševní prázdnotu mu ve skutečnosti nachystaly hodinu a půl dlouhé masochistické orgie bohapusté nudy se snadno předvídatelným příběhem, byť se zápletkou, s níž by si nezadal ani autor scénáře nekonečné telenovely.
Pokračuje přes křečovité antiherectví těch nejprotřelejších hvězd jaké vůbec české filmové potažmo seriálově televizní nebe poskytuje. Až po časté úlety režiséra, který nejenže nezvládl svou vůdčí roli a pouze na sebe chaoticky naskládal jakousi směsici filmových scén, jež krom společného prvku emocí v podobě patosu, jež by se dal krájet, mají jen ztěží co nabídnout.
Nicméně tento velmi nevydařený kus, ne-li paskvil, nejenže získal sedm Českých lvů, což by se samo o sobě dalo ještě omluvit velmi chabou úrovní těchto cen, ale jeho autor, scénárista a režisér v jedné osobě, Bohdan Sláma, je tentýž člověk, který přivedl na svět jeden z nejlepších a nejkultovnějších snímků posledních let - Divoké včely!
Bohdan Sláma: Štěstí

Bohdan Sláma: Štěstí

Ne, Štěstí není pouhý kvalitativní potažmo umělecký volný pád střemhlav do filmové žumpy, Štěstí nám svou primitivností, prvoplánovitostí a kýčovitostí naznačuje to, že filmy à la Divoké včely možná ocení několik dalších generací kritiků a filmových labužníků, nicméně i režisér musí mít co žrát a tzv. filmová akademie, natož pak masový divák vyvodivší svou rodinu vyvenčit na nějaké ty kulturní orgie do multikina, více ocení nějakou tu „hřebejkovinu“ (odvozeno od filmů nám v instantní podobě servírovaných režisérem Janem Hřebejkem) než původní autorský film, který má hlavu, střeva i patu.
Bohdan Sláma: Štěstí

Bohdan Sláma: Štěstí

Lze-li tak Štěstí, potažmo Bohdana Slámu, za něco opravdu pochválit, tak za finální pětiminutovku, ve které nás ušetřil srdceryvného happy endu. Avšak v předešlých pětadevadesáti minutách jsem mnohokrát zapochyboval, není-li Štěstí nějakou geniální ironickou parafrází současného českého filmu, kterému Sláma nastavuje pokřivené zrcadlo. Bojím se však, že na druhou Pytlákovu schovanku si budeme muset ještě nějaký ten pátek počkat. A tak komu se ještě nepřejedly opilecké výstupy Boleslava Polívky, lekce z televizní psychologie Simony Stašové, ochotnické kousky Anny Gaislerové, věčná postava Idiota Pavla Lišky, potažmo křeč Tatiany Vilhelmové, přijde si v Štěstí na své a možná upustí i nějakou tu slzu. Všem ostatním pak doporučuji, aby si nekazili dobrý dojem, jaký na ně udělaly Divoké včely, a Štěstí se velkým obloukem vyhnul.
Štěstí (ČR, 2005, 100 min.)
Námět, scénář, režie: Bohdan Sláma
Kamera: Diviš Marek
Hudba: Leonid Soybelman
Tatiana Vilhelmová … Monika, Pavel Liška … Toník, Anna Geislerová … Dáša, Marek Daniel … Jára, Zuzana Kronerová … teta, Simona Stašová … Součková, Boleslav Polívka … Souček, Martin Huba … Tati, Anna Kočišová … Mami, David Dolník … Jiří, Marie Ludvíková … Heli

Filmografie:

Bohdan Sláma: Štěstí

Bohdan Sláma: Štěstí