Tomáš Kudrna: Vládneme, nerušit

10. Únor 2009
Tomáš Kudrna: Vládneme, nerušit

Tomáš Kudrna: Vládneme, nerušit

„Korupční skandály, oslabení policejních týmů, chystaná vražda novinářky, prorůstání podsvětí do státní správy, účelové změny zákonů, nárůst preferencí komunistické strany. To vše patří do stability, kterou zemi zajistila opoziční smlouva.“
Na snímku Tomáše Kudrny Vládneme, nerušit je nejpozoruhodnější fakt, že tento dokument vůbec vznikl. Ba vznikl v produkci instituce České televize, kterou můžeme obviňovat snad ze všeho špatného, jen ne z investigativní žurnalistiky či snad ze snahy o objektivního a současně i kritický názor na českou politickou scénu či dokonce snad na černé období tzv. opoziční smlouvy, které je v české televizi jedním z nejvíce tabuizovaných témat.
Scénář v podání Katky Volné, založeném na stejnojmenné knize redaktora týdeníku Respekt, Erika Taberyho, nepřináší žádná nová objevná fakta, nové pohledy či souvislosti oproti tomu, co je dobře známo i zarytému konzumentu polobulvární Mladé fronty. Naopak, zatímco Tabery vychází alespoň z rešerší českého tisku, který sice opět podobně jako státní i komerční televize, trpí traumatem postkomunistického státu, kdy je i dobrý novinář namísto nazývání věcí pravými jmény odsouzen k věčnému tanci mezi hadími vejci, byli tvůrci tohoto filmu odkázáni na archiv české televize, která si svůj poslední záchvěv v boji o kvalitní žurnalistiku odbyla v prosinci roku 2000 za časů tzv. televizní krize.
Dalším neduhem filmu je absence takřka všech klíčových postav. Je sice pochopitelné, že Václav Klaus, který se jakožto nevolitelně zprofanovaný předseda vlastní politické strany nechal nedávno, za silně podezřelých okolností s akcentem korupce a vydírání, opětovně dosadit do křesla hlavy státu. Pochopitelné je i svorné odmítnutí Miloše Zemana, který zanechaje za sebou „spálenou zemi“, svůj největší státnickým čin vykonal tím, že dokázal, na rozdíl od Klause, zavčasu odejít. Nicméně již méně pochopitelná je absence dalších postav, byť byli v pozici, v sportovním termínu nazývaných jako, podavačů vody, ať již z řad ČSSD tak ODS (komentáře někdejšího místopředsedy ODS Miroslava Macka, kterému nebyla nikdy svěřena významnější politická odpovědnost, nelze brát na velkou váhu), tak řad představitelů menších stran, jež měly být v zájmu absolutní dělby moci zlikvidovány.
Závěrem tak lze pouze zopakovat, že Vládneme, nerušit sice není nijak skvostným dokumentem, ale zaplať pánbu za to málo.
Vládneme, nerušit, Česká republika, 2007 (52 min.)
Námět: Erik Tabery (Vládneme, nerušit)