Easy rider - Bezstarostná jízda

„Oni nemají strach z vás, ale z toho, že představujete svobodu. A klidně vás zabijí, jen aby dokázali, že oni opravdu svobodní jsou.“
Easy rider - Bezstarostná jízda

Easy rider - Bezstarostná jízda

Jistě, existuje typ filmu, který lze nazvat pro svou nadčasovost, stálost ve svém sdělení i oblíbenost mezi diváky jako kultovní. Nicméně pak existuje ještě jeden druh filmu, který překračuje samotnou filmovou kategorii a bývá spíše charakterizován jako deklarace, v tomto případě svobody. Ano, je jen jeden snímek tohoto typu a to autorský počin trojice Peter Fonda, Dennis Hopper a Terry Southern, kteří se krom námětu, scénáře podělili i o herecké ztvárnění v hlavních rolích, režii a produkci, protože na konci 60. let se v Americe nenašel producent, který by byl ochoten do snímku propagující a hlásajícím tehdy politicky velmi problematickou svobodu vložit jediný dolar. Ano, mluvíme o filmu Easy rider - Bezstarostná jízda z roku 1969.
Easy rider - Bezstarostná jízda

Easy rider - Bezstarostná jízda

Je mnoho důvodů proč se Easy rider stal tak významným snímkem, stejně jako existuje mnoho důvodů, proč nic podobného nebylo nikdy předtím a nikdy potom natočeno. - Easy rider je zjednodušeně řečeno produktem své doby: v roce 1969 de facto končí éra hippies neboli hnutí květinových dětí, což samo o sobě dodalo tvůrcům snímku dostatečný odstup i nadhled tak, že v přímém srovnání se dvojice motorkářů, Wyatt a Billy, dívají na pokus jedné kalifornské hippie komunity žít plně v souladu s přírodou, tak trochu jako na hru malých dětí. Ano, hnutí hippies je v roce 1969 již mrtvé, a Wyatt a Billy se v žádném případě nesnaží hlásat mír a všeobsáhlou lásku, naopak jejich jediná idea je skryta v balíku dolarů za z Mexika propašovaný heroin, kterým hodlají
Easy rider - Bezstarostná jízda

Easy rider - Bezstarostná jízda

vykoupit vlastní svobodu. Ba bližší než hippies je jim pro svou bezprostřednost George Hanson, rozmazlený syn bohatého právníka, který je zachrání před policejním aktem spravedlnosti v jednom maloměstě na středozápadu tak, že jej vezmou sebou, aby mohl uskutečnit svůj dlouholetý sen a navštívit luxusní bordel v New Orleans. Během zastávky v jednom louisiannském restaurantu, kde jim jakožto zarostlým a vlasatým idolům nadbíhají mladičká devčata znuděná svým maloměstem, se dostanou do konfliktu s místním mužským osazenstvem, které si je v noci vyčíhá a George Hansona, v souladu se svými vlastními slovy: „Oni nemají strach z vás, ale z toho, že představujete svobodu. A klidně vás zabijí, jen aby dokázali, že oni opravdu svobodní jsou.“, zabije.
Easy rider - Bezstarostná jízda

Easy rider - Bezstarostná jízda

Návštěva bordelu v New Orleans se společně se dvěma prostitutkami zvrhne v psychedelický LSD trip na místním hřbitově, který co do filmových kvalit patří k vrcholům celého snímku. Další den, na cestě na Floridu dokoná to, co načali řízci z Louisiany místní farmář a Wyatt s Billem prostě zastřelí s tím, že se mu nelíbí jejich vzhled. A proč by také ne?!
Easy rider - Bezstarostná jízda

Easy rider - Bezstarostná jízda

V širším kontextu je snímku Easy rider přiřazována inspirace francouzskou novou vlnou z počátku 60. let, kdy ostatně právě oceněním hlavní cenou z Cannes byl Easy rider odstartován jako kasovní trhák tak, že stál na počátku americké filmové renesance zvané Nový Hollywood, kdy byl dáván velký prostor nízkorozpočtovým umělecky laděným snímkům.
Easy rider - Bezstarostná jízda

Easy rider - Bezstarostná jízda

V následujícím roce byl Easy rider též nominován na ocenění Oscarem za nejlepší původní scénář a pro nejlepšího herce ve vedlejší roli. Celkem film celosvětově posbíral více desítku filmových cen.