Jim Jarmusch: Mrtvý muž

Jim Jarmusch: Mrtvý muž

Jim Jarmusch: Mrtvý muž

Jistě, nezávislý americký film točí i Steven Spielberg, byť se do naší kinodistribuce dostane jen ona kýčovitá odnož jeho tvorby, která mu nicméně zajišťuje absolutní uměleckou nezávislost pro onu část díla, již opravdu točit chce, avšak skutečnou ikonou nehollywoodského filmu je beze sporu Jim Jarmusch, jež se svým antiwesternovým antifilmem s antiherectvím Johnnyho Deppa, Mrtvý muž, navěky nesmazatelně zapsal i do povědomí filmových ignorantů.
Jim Jarmusch: Mrtvý muž

Jim Jarmusch: Mrtvý muž

Mrtvý muž je sice navenek natočen plně v kontextu Jurmushovy filmografie - tedy počínaje výběrem tématu vesměs z kategorie natolik zprofanovaných a kýčovitých tak, že Jarmushův počin navenek budí všechny znaky dobrovolné sebevraždy. Přes režii, která dává hercům maximum prostoru pro improvizaci tak, že snad právě jen Jarmush dokáže konečný počin ukočírovat. Potažmo dokonale vypracovaný scénář s pevnou linií, ale i mnoha malými odbočkami, jež jsou vyplněny Jarmushovým intenzivním smyslem pro ten nejabsurdnější a nejčernější humor, kdy například „omrdání“ obou rodičů a jejich následné „sežrání“ nijak nepřekračuje hranice diváckého vkusu. Až po dokonalou kameru, často s mnohaminutovými záběry bez náznaku děje i činnosti herců tak, aby měl divák sdostatek času přístoupit na Jarmushovu antifilmovou filozofii.
Jim Jarmusch: Mrtvý muž

Jim Jarmusch: Mrtvý muž

V Mrtvém muži pak vše předešlé Jarmush navíc umocňuje jedním z nejabsurdnějších scénářů filmové historie, kdy nebýt výsledku, chtělo by se říci, že něco takového je prostě zcela nenatočitelné, s mnoha na první shlédnutí zcela nepostřehnutelnými gagy a posunutím zcela formálního a stovkami variacemi omšelého příběhu do nové, originální a především velmi působivé polohy. To vše korunováno doslova antiherectvím Johny Deppa, na jehož hereckou kartu vsadil pro zdůraznění jeho absence hereckých grimas, vnitřních pochodů, potažmo charismatu osobnosti.
Jim Jarmusch: Mrtvý muž

Jim Jarmusch: Mrtvý muž

Klasický námět hrdiny jež se byl jako zelenáč nucen etablovat v podmínkách „divokého západu“ a stal se pistolnickou legendou, Jarmush převrátil naruby již v úvodní dlouhometrážní sekvenci cesty vlakem, jež by sama o sobě se střídáním se Deppova chlapecky naivního obličeje s kontrastem v nezařaditelných ponurých a řekněme přímo nepřátelských výrazů lovců, pistolníků či dělníků amerického středozápadu vystačila na samostatným film. Postava antihrdiny je zcela nezaměnitelně zdůrazněna i v občanském povolání postavy Williama Blakea (shodnost jména s americkým národním básníkem Williamem Blakeem není náhodná a naopak podkresluje celkový podtext bourající mnoho zaběhlých klišé) - účetním, jež je však vzhledem ke zpoždění svého příjezdu o dva měsíce odmítnut. Ba, majitel železáren John Dickinson se naň nerozpakuje vytáhnout dvouhlavňovou ručnici.
Jim Jarmusch: Mrtvý muž

Jim Jarmusch: Mrtvý muž

William Blake tedy skončil sám, bez zaměstnání, bez peněz ve zcela cizím městě s obyvateli, jež příliš neholdují odpoledním čajovým dýchánkům. Stane se však sympatickým mladé vazačce papírových květin, jež jej pozve do svého pokojíku. Tam je však oba v noci překvapí její bývalý milenec, po hádce zastřelí nejen vazačku květin, ale kulka zasáhne i hruď samotného Blakea. Nicméně poté, co onoho neznámého vraha Blake na několikátý pokus zastřelí, v úprku ukradne jeho vzácného koně se zcela nezaměnitelnými bíle hnědými pruhy, je naň uspořádána hromadná honba, protože oním zastřeleným vrahem nebyl nikdo jiný než syn místního mocipána továrníka Dickinsona.
Jim Jarmusch: Mrtvý muž

Jim Jarmusch: Mrtvý muž

Jim Jarmusch: Mrtvý muž

Jim Jarmusch: Mrtvý muž

Polomrtvého jej nalezne osamělý indián jménem Nikdo, kterému se dostalo částečného vzdělání v Anglii, kam byl v dětském věku dovezen, aby byl jako opice předváděn divákům zvědavých na živoucí ukázku nefalšovaného domorodce. Ten postřeleného Williama Blakea pokládá za onoho velkého básníka, nicméně vzhledem ke kulce uvízlé v blízkosti Blakeho srdce jej začne nazývat Mrtvým mužem. Tímto však Blakeův útěk před vypsané odměny chtivými honci teprve začíná…
Dead Man, USA / Německo / Japonsko 1995 (121 min)
Režie: Jim Jarmusch
Scénář: Jim Jarmusch
Kamera: Robby Müller
Hudba: Neil Young
Hrají: Johnny Depp … William Blake, Gary Farmer … Nobody, Crispin Glover … Train Fireman, Lance Henriksen … Cole Wilson, Michael Wincott … Conway Twill, Eugene Byrd … Johnny 'The Kid' Pickett, John Hurt … John Scholfield, Robert Mitchum … John Dickinson, Iggy Pop … Salvatore 'Sally' Jenko, Gabriel Byrne … Charlie Dickinson, Jared Harris … Benmont Tench, Mili Avital … Thel Russell, Jimmie Ray Weeks … Marvin, Older Marshal, Mark Bringleson … Lee, Younger Marshal (as Mark Bringelson), John North … Mr. Olafsen
Jim Jarmusch: Mrtvý muž

Jim Jarmusch: Mrtvý muž

Jim Jarmusch: Mrtvý muž